Tovább töpörödött az európai autóipar

Vágólapra másolva!
Mind éves alapon mind pedig a január-októberi időszak során visszaesést láthatunk az európai autópiacon. Bár a szeptemberi mélyrepülést nem ismételte meg a szektor, az ACEA adataiból kiindulva bíztatónak továbbra sem mondható a kép.
Vágólapra másolva!

Az ACEA által frissen közzétett októberi számok alapján a szeptemberi mélyrepülés után sem tudott felkapaszkodni az iparág, ugyanis éves alapon 4,6 százalékkal adtak el kevesebb autót Európában. Mindez 2012 első tíz hónapjára vetítve, az előző év azonos időszakához képest 7,3 százalékos süllyedésnek felel meg. Lett volna honnan korrigálnia az iparágnak, hiszen szeptemberben az elmúlt 19 év legnagyobb mélyrepülését mutatta az európai autóipar, 11 százalékot zsugorodott a jármű-értékesítések volumene.

Igazán jól egyedül Nagy-Britannia teljesített, ahol mintegy 12,1 százalékkal bővült éves tekintetben az értékesített személygépkocsik száma. A britek mellett még Németország is minimális erősödést mutatott a tavalyihoz képest, a perifériaországok októberi eladásai azonban gyengére sikerültek. Franciaországban 7,8, Olaszországban 12,4, míg Spanyolországban 21,7 százalékkal esett vissza az eladott gépkocsik száma októberben.

Az ACEA (Association of European Automobile Builders) éves előrejelzései alapján, sok okunk az optimizmusra még egye ideig nem lehet. A szervezet szerint legutóbb 1995 látott szintre esik vissza az éves értékesítések volumene, decemberben 31-vel bezárólag 12 millió eladott autóval számol Európa-szerte. Az ACEA munkatársai strukturális átalakításokra számítanak a legnagyobb európai autógyártóknál, ez és az ehhez párosuló, többletkapacitást kiigazító lépések több szakértő szerint jelentős leépítésekkel is párosulhat.

Ahogy arról korábbi cikkeinkben is beszámoltunk, leginkább felemás teljesítményt mutatnak a legfőbb autóipari beszállítók világszerte. Az európai piac meghatározó lehet a legnagyobb szereplők körében. A Ford október végén a gyatra európai keresletre hivatkozott, amikor összesen 5700 dolgozójától vált meg, európai kapacitásának mintegy 18 százalékát leépítve a gyárleállításokkal.

A makrokörnyezet egyelőre a legtöbb elemző szerint nem kedvez a szektornak, viszont a kínai fejlemények idővel akár Európáig is elérhetnek. Jól teljesítő gyártóval azonban még most is találkozhatunk, ilyen a Volkswagen, amely továbbra is képes növekedést felmutatni.

Volkswagen (Xetra)