Hatalmas gyárbezárások, ezreket rúg ki a Ford

Vágólapra másolva!
Sokezer fős leépítést és több európai gyár bezárását jelentette be a Ford, és arra figyelmeztette a befektetőket, hogy a vesztesége Európában meghaladhatja a 1,5 milliárd dollárt is. A gyárleállások oka egészen prózai, ilyen drasztikus mértékben esett vissza a kereslet a gépkocsik iránt az öreg kontinensen. Az európai autóipar házatájáról egyre-másra érkeznek az aggasztó hírek, ahogy a mind súlyosabb gazdasági lassulás begyűrűzik a szektorba is.
Vágólapra másolva!

Jelentős leépítéseket jelentett be a Ford (NYSE), összesen 5700 európai dolgozójától válik meg a cég az egyre nehezebb gazdasági környezet kihívásaira reagálva. A menedzsment ráadásul azt is közölte, hogy idén az európai veszteségek meghaladhatják a 1,5 milliárd dollárt is.

A költségcsökkentések javarészben a rendkívül gyenge európai keresletnek tudhatók be. A három gyár leállításával a Ford az európai kapacitásának minteyg 18 százalékát építi le, nagjyából évi 355 ezer járművel lesz alacsonyabb a potenciális éves kibocsátás Európában. A leépítésekkel összesen évi 450-500 millió dolláros megtakarítást remél a cég. 2012 második negyedévében az európai értékesítések a teljes árbevétel 21,2 százalékát adták a Fordnál, miközben a válság előtt , 2007-ben ez az arány még 35 százalék körüli volt.

A legrégebbi gyárnak is mennie kell

A Ford tíz év után először kénytelen gyárat leállítani Európában. A három bezárandó gyár közül kettő az Egyesült Királyságban, egy pedig a belgiumi Genkben található. A Southhamptonban üzemelő kisteherautó-gyárban és a London külvárosában, Dagenhamben lévő üzemében már jövő júliusban beszünteti a termelést a Ford, emiatt 1400 dolgozóját küldi el, a genki gyárat pedig 2014 végéig állítják le.

A southamptoni gyárban évente 30 ezer Transit furgont gyártottak, miközben a hatékony működéshez nagyjából 200 ezer járműre van szükség évente - idézi a Bloomberg a Barclays elemzőjét. A southamptoni gyárbezárással a Ford egyúttal megszünteti a legelső brit autógyárát is, 1911-ben itt kezdett el ugyanis először járműveket építeni Nagy-Britanniában. Dagenham látott már gyárbezárást, 2002-ben 2000 fő elbocsátásával itt zárt be utoljára gyárat a cég, egy Fiestákat előállító üzem szűnt meg akkor.

A southamptoni termelés a kereslet javulásával a Ford törökországi közös vállalatához kerülhet át, ahol egy kapacitásbővítés révén évi 320 ezres termelésre képes az üzem, de jelenleg csak 250 ezer darabos az éves kibocsátás. A genki üzem termelését fokozatosan a valenciai üzembe csoportosítják át, ahogy az előttünk álló években a társaság újabb modellekkel lép majd piacra, ezzel pedig a genki gyárt teljes, 4300 fős állományát elbocsátják.

A veszteségek csökkentésére tett erőfeszítéseket kedvezőnek ítélhetik a befektetők, ugyanis a Ford papírjai 2,5 százalékos pluszban forognak nyitás után a New-York-i tőzsdén.

Ford (NYSE)

Forrás: [origo]

Egyre sűrűbb fellegek az európai autópiac felett

Idén ez már a sokadik autógyár-bezárás a recesszió sújtotta Európában, melynek tetejében a General Motors is bejelentette egy belgiumi üzemének 2016-ban történő bezárását, valamint, hogy még ebben a hónapban megvizsgálják európai gyáregységeik átstrukturálásának lehetőségét.

Az európai autógyártókra amúgy is rájár a rúd mostanában, ugyanis jelentősen csökkentek az olasz, a spanyol és a francia autóeladások is, az európai autógyárak pedig egy elhúzódó válságra készülhetnek fel. A francia eladások 18 százalékkal, az olasz 26 százalékkal, a spanyol pedig 37 százalékkal zuhant szeptember folyamán tavalyhoz képest. A német Volkswagen (Xetra) is másfél hónappal ezelőtt csökkentette az ez évi autóértékesítésre vonatkozó várakozásait, ugyanis 300,000 járművel kevesebb eladásra számítanak a csökkenő kereslet miatt.

A kontinens autópiacának zsugorodása a francia Peugeot-t is arra kényszerítette, hogy állami mentőövért folyamodjon, és épp tegnap jelentették be, hogy 7 milliárd euró értékű állami segítséget kapnak a pénzügyi részlegük gyengélkedése miatt.

A Daimler (Xetra) éppen tegnap tett közzé felemás harmadik negyedéves gyorsjelentési számokat, melyek szerint az egy részvényre jutó nyereségük elmaradt az elemzői várakozásoktól, valamint a menedzsment által tervezett idei 9 milliárd eurós csoportszíntű üzemi eredményt sem tudják elérni.