Kevesebbszer mennek boltba a magyarok

Vágólapra másolva!
Az idei első félévben 1330 milliárd forintot költöttek élelmiszerre és vegyi árura a magyarok, szinte pontosan ugyanannyit, mint egy évvel korábban. A boltlátogatási szokások megváltoztak: az autós bevásárlások aránya csökkent, és egyre többen járnak a lakóhelyükhöz közeli üzletekbe. Több fogyott a saját márkás termékekből is, az élvezeti cikkek forgalma visszaesett.
Vágólapra másolva!

A magyar háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura közel 1330 milliárd forintot költöttek 2012 első félévében, ami fél százalékos növekedést, gyakorlatilag stagnálást jelent az előző év azonos időszakához képest - közölte a GfK Hungária legújabb kutatásának eredményét.

Az élelmiszerárak ugyanebben az időszakban közel 6 százalékkal emelkedtek, e szerint mennyiségben kevesebb élelmiszert vásároltak a magyarok. A vásárlói viselkedés további racionalizálása számos területen érzékelhető: a saját márkás termékek vásárlásai például emelkedő arányt mutatnak, az alapvető élelmiszerek is fogynak, miközben kényelmi termékeket és élvezeti cikkeket kevesebben vásároltak az idén az első félévben, mint egy évvel korábban.

Jelentős változás nem történt az egyes csatornák piaci részesedéseiben. "Egyedül a diszkontok tudták növelni részesedésüket a teljes forgalomból, alapvetően az egyéb csatornák rovására" - mondta Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Megváltoztak viszont a boltlátogatási szokások: a korábban csupán alkalmanként látogatott üzletek egy részét már elkerülték a fogyasztók, viszont a rendszeresen látogatott üzletek köre sok háztartásnál kibővült, jellemzően egy diszkonttal vagy a lakóhely közelében található kényelmi üzlettel. Megfigyelhető az is, hogy a benzinárak emelkedése jellemzően a városszélen épült, leginkább autóval megközelíthető hipermarketek forgalmának alakulását érintette, és általában is csökkent az autóval végrehajtott bevásárlások aránya.

A GfK adatai szerint az egy háztartásra eső boltlátogatások száma 140-re csökkent az idén az első félévben a 2011. első félévi 146-ról, azaz 4,2 százalékkal csökkent a vásárlási gyakoriság. Az átlagos vásárlásonkénti költés egy év alatt 4,3 százalékkal nőtt, 2284 forintról 2383 forintra.