Sokba kerül a CBA-nak a Coop előzése

Vágólapra másolva!
Elvesztette országos lefedettségét és a Match, a Profi hálózatát sem tudta a Cooppal együtt megvenni a CBA. A cég így hátrányba kerülhet a beszállítói tárgyalásokon. A piacon sokan örülnek a Coop előretörésének, volt, aki pezsgőt is bontott a szerinte barátságosabb üzletlánc sikere miatt.
Vágólapra másolva!

A Tesco mögött a két legnagyobb forgalmú üzletlánc a CBA és a Coop korábban partnerek voltak, sőt a Cora-, a Match-, a Profi-üzleteket együtt akarták megszerezni, ám ez az együttműködés kútba esett, az elmúlt hetekben pedig összesen több mint 200 boltot működtető, CBA-hoz tartozó cég igazolt át a Coophoz.

A változással egyfelől a Coop a második helyre léphet elő a forgalmi toplistán, és a Tesco nyomába eredhet. A szövetkezeti bolthálózat nemrég jelentette be, hogy az eddig a CBA-s Palóc Nagykereskedelmi Kft., Pilis Csoport Kft. és a Polus-Coop Zrt. csatlakozik a cég hálózatához. A három társasághoz összesen 246 bolt tartozik, együttes forgalmuk pedig több mint 80 milliárd forintot tesz ki. A Coop egyúttal jelezte, számos Match- és Profi-üzlet megvásárlásáról is tárgyal.

Ha a tavalyi forgalmi adatokat vesszük alapul, akkor az új szerzeményekkel a Coop forgalma 590 milliárd forintra emelkedhet, így a második helyre léphet. A tavaly 565 milliárd forintot elérő CBA pedig a harmadik helyre csúszik vissza, a feltételezett forgalma a kieső boltok miatt 485 milliárdra csökkenhet.

Előnyben a Coop

A forgalomkiesés mellett a kiváló cégek miatt gyengült a CBA országos pozíciója, lefedettsége. A három cég ugyanis a Dunántúlon, a Balaton-környékén, a Nógrád megyében, illetve a vásárlóerő szempontjából is erős, Budapesttől keletre eső régióban van jelen. Ezeken a területeken a CBA piacot veszít, miközben a Coop előnybe kerül. "Egyértelmű, hogy a CBA ezzel elveszíti az országos lefedettségét" - mondta [origo]-nak egy, a piacot ismerő szakember, aki már kiszállt a kiskereskedelemből. Véleményéhez más, szintén névtelenséget kérő iparági bennfentesek azt fűzték hozzá, országos szinten mindenképpen gyengül a CBA pozíciója, annak ellenére, hogy boltnyitásokkal igyekszik kompenzálni a kiesést.

A beszállítókkal való kapcsolatot is nagyban befolyásolhatja a lépés. A kiskereskedelemben sok ügyféllel rendelkező Scotwork tárgyalástechnikai tanácsadó cég vezető tanácsadója, Tollas Attila a cég elemzését ismertetve elmondta: a kieső forgalom miatt a beszállítók joggal módosíthatják a feltételeket, így komoly feladat vár a CBA beszerzőire, ha mindenhol meg kívánják tartani az eddig elért eredményeiket. Mindez akkor is igaz, ha a CBA valóban újabb boltokat nyit a jövőben. A Scotwork szakértői szerint Coop-csoport ugyanakkor teljes joggal kéri majd a feltételek számára előnyösebb megváltoztatását a hálózat bővülése miatt.

Rugalmasabbnak tartják a Coopot

"Pezsgőt bontottunk" - mondta az [origo]-nak egy beszállító, aki termékeivel mindkét lánc üzleteiben jelen van, de neve elhallgatását kérte, nehogy megorroljanak rá a cégek. A CBA nagyon központosított, az ártárgyalásokat a központ végzi, és elég kemények a feltételek. "Le kell tolnunk a gatyát, azaz néha irreális árfeltételeket szabnak" - mondta. "Ráadásul van olyan termékünk, amelyet ugyanannyiért szállítunk mindkét láncnak. Ugyanakkor az egyik CBA-ban 400 forint, a másikban 320 forintért adják. Miközben én ugyanannyit kapok. A Coopnál jóval kisebb a szórás az árakban, ha egyáltalán van" - fogalmazott a beszállító cég illetékese. Ha a bolthálózatok nem osztják meg a profitot, neki értelemszerűen a minél alacsonyabb ár az érdeke, mert akkor tud nagyobb forgalmat és így nagyobb nyereséget elérni.

Az eltérő feltételeket jól mutatja szerinte az is, hogy a Coopnál akár 100 ezer forint körüli összegért be lehet kerülni a cég hirdetési újságjába, a CBA-nál ez a sokszorosa, akár 700 ezer forintot is elkérnek. Ha erre hivatkozik egy gyártó, akkor a CBA-nál azt mondják, vegyék megtiszteltetésnek, hogy szerepelhetünk az újságban - tette hozzá. A beszállító tapasztalatait más cégek is megerősítették, alapvető különbségként azt említették, hogy a Coop lassú, de rugalmasabb, és kevésbé kemény feltételeket szab, elsősorban az árak tekintetében.

A CBA a hirdetési újságja árait nem kommentálta, csak jelezte, hogy azokat nyilvános üzletszabályzatában mindenki megtalálhatja. Egy másik felvetésünkre, miszerint előfordulhat-e, hogy a hálózatban eltérő árakkal is lehet-e találkozni, a cég úgy reagált: a cég partnereinek többsége egyedi árstratégiával dolgozik.

Sokat akart a CBA?

A mostani cégkiválás előtt is lehetett feszültség a Coop és a CBA között. A két cég tavaly hozott létre közös céget a Cora-, a Profi- és a Match-lánc megvásárlására, ám ezt a céget időközben megszüntették a felek. A Cora hipermarketek időközben az Auchanhoz kerültek. A Coop Hungary vezérigazgatója, Murányi László a már említett sajtótájékoztatón ezzel kapcsolatban annyit mondott, "egy jelentős ingatlancsoportot kívánunk megvásárolni", majd az is kiderült, hogy számos Match- és Profi-üzletről van szó, ezek is a magyar üzletlánchoz kerülhetnek a jelenlegi francia tulajdonostól.

Az [origo] egy névtelenséget kérő, kiskereskedelemben jártas szakembertől úgy tudja, több üzletnél már lezárult a tranzakció, de vannak még eladó boltok, amelyek vevőre várnak, ezekre bárki pályázhat. Egyik névtelenséget kérő szakembertől úgy tudjuk, hogy a francia kézben lévő üzlethálózat felvásárlására kötött együttműködés azért szakadt meg, mert a két hálózat nem tudta felosztani maga között a boltokat.

Szakítás

A három volt CBA-s cég távozásának okairól keveset lehet tudni. Névtelenséget kérő forrásaink úgy tudják, hogy a cégek túlzott biztosítéknak találták azt, hogy a beszállítók védelme érdekében a központi cég kezébe adjanak pénzbeli vagy ingatlanfedezetet, mert ezzel kiszolgáltatottak lesznek a központi cégnek. Egyik forrásunk szerint ez azonban nem jelenti azt, hogy a beszállítóknak félniük kellene attól, hogy nem fognak fizetni a kiváló cégek.

A CBA-nál erről azt mondták, a CBA igazgatósága az év elején hozott egy határozatot, amely szerint minden CBA-hoz tartozó boltnak, kereskedőnek ingatlan- vagy pénzügyi fedezetet kell biztosítania. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az adott bolt, nagykereskedő biztosít egy összeget vagy ingatlant a központ számára, arra az esetre, ha nem tudna fizetni. A határozatot akkor mindenki megszavazta, és a három kilépett régió kivételével valamennyien eleget is tettek a vállalt kötelezettségeiknek.

Megkerestük a Coop Hungaryt, hogy mi volt a váltás konkrét oka, a cégnél azt mondták, az átállás után nyilatkoznak az ügyletről. Az elmúlt másfél hétben többször is próbáltuk elérni a CBA-ból kiváló cégek vezetőit is, de nem jártunk sikerrel.