A Coop a Tesco új kihívója

Vágólapra másolva!
A jelek szerint a CBA helyett a Coopnak van a legnagyobb esélye arra, hogy letaszítsa a trónról a magyar kiskereskedelmet uraló Tescót. A régi áfészes üzletekből kialakuló hálózat átvett több mint kétszáz üzletet a CBA-tól és a Match-hálózat megvásárlása is a tervek között szerepel.
Vágólapra másolva!

Az eddigi esélyes CBA helyett a régi áfészos hálózatból kifejlődő Coop tett egy nagy lépést az elsőség felé a kiskereskedelmi piacon. A szövetkezeti bolthálózat a héten jelentette be, hogy az eddig a CBA-s Palóc Nagykereskedelmi Kft., Pilis Csoport Kft. és a Polus-Coop Zrt. csatlakozik a cég hálózatához. A három társasághoz összesen 246 bolt tartozik, együttes forgalmuk pedig több mint 80 milliárd forintot tesz ki. A Coop egyúttal jelezte, számos Match- és Profi-üzlet megvásárlásáról is tárgyal.

CBA helyett Coop

Ha a tavalyi forgalmi adatokat vesszük alapul, akkor az új szerzeményekkel a Coop forgalma 590 milliárd forintra emelkedhet, így a második helyre léphet. A tavaly 565 milliárd forintot elérő CBA pedig a harmadik helyre csúszik vissza, a feltételezett forgalma a kieső boltok miatt 485 milliárdra csökkenhet. Az élen továbbra is a Tesco áll 705 milliárd forintos forgalommal, de a Coop még egy lépést tehet a piacvezető felé, ha sikerül megszereznie a vidéki Profi és Match-egységeket - ahogy erre a cég vezetője már utalt.

A mostani tranzakcióval a Coop hálózata is nagyobb lesz, mint a CBA-é. A megszerzett egységekkel együtt összesen 3200 Coop-üzlet lesz, míg a tavaly 3077 CBA-ból álló lánc elveszít közel 250 üzletet. Az éllovas, a magyar piacon tizenhét éve működő Tesco pedig több mint 200 egységgel rendelkezik országszerte - viszont ezek jóval nagyobbak, mint a két magyar hálózathoz tartozó boltok.

Hasonlítanak és versenyeznek

A Coop előretörése fordulatot jelent a magyar piacon, mert eddig arra lehetett inkább számítani, hogy a tavalyi forgalmi toplistán második CBA ered a Tesco nyomába, legalábbis Baldauf László, a CBA elnöke tavasszal kijelentette, az a céljuk, hogy elsők legyenek a kiskereskedelmi piacon. (További fontos változás volt még az idén, hogy a tavalyi forgalmi listán 230 milliárddal hetedik Auchan megszerezte a Cora egyégeit, amelyek 86 milliárdos becsült forgalmat értek el a piaci adatok összesítő Nielsen szerint.)

A Coop és a CBA küzdelme azért is érdekes, mert - bár üzleti modelljük nem azonos - sok hasonlóság van a két cég között. A két magyar lánchoz a hiper- és szupermarketeknél kisebb alapterületű boltok tartoznak, ezzel fedik le az egész országot, sok kis településen is jelen vannak, ahol például se Tesco, se nagy multinacionális láncnak nincs egysége. A CBA-nál négy különböző bolttípus van, a felsőkategóriásnak Príma, a sima CBA-k, a Cent név alatt futó diszkontok, illetve a Cél egységek. A beszerzési hálózatnak összesen 25 tulajdonosa van, de a legnagyobb részt a cég vezető Baldauf László és Lázár-testvérek tudhatnak magukénak.

A Coop franchise-hálózatát működtető Co-op Hungary tulajdonosai a hálózatban jelen lévő cégek kezében van. A Coop-csoport egyébként partnerséget alakított ki a Gránit Bankkal: a két cég júniusban jelentette be, hogy stratégiai megállapodást kötöttek, a bank és a Coop Hitel Zrt. tulajdont szerez egymás cégeiben 100-100 millió forint értékben.

Közösen is pályáztak

A francia tulajdonosok először cégként akarták eladni a Match- és a Profi-üzleteket, ekkor még a Cooppal és a CBA-val közösen tárgyaltak, ugyanis a két magyar lánc együtt szerette volna megvenni a boltokat, és osztoztak volna a zsákmányon (a CBA-hoz kerültek volna a budapesti, a Coophoz a vidéki boltok). Később az eladó szándéka megváltozott, és úgy döntött, hogy az ingatlanokat adják el, mire a CBA és a Coop közös cégét felszámolták, és a potenciális vevők külön tárgyaltak az eladóval.


Több, a beszállítói rendszert jól ismerő, az üzleti kapcsolat miatt név nélkül nyilatkozó szakember elmondta, bár a divat szidni a multinacionális láncok tárgyalási módszereit, a magyar láncok is igen kemény tárgyalópartnerek. A Coopot több beszállító professzionálisabbnak, hatékonyabbnak mondta, mint a CBA-t. Ők úgy látják, hogy a CBA-nál jelentős széthúzás tapasztalható a beszerzési területen, a Coop azonban egyre hatékonyabb és jól halad egy jól pörgő központosított beszerzés felé.

Problémaként a beszállítók leginkább arra panaszkodnak a Coop esetében, hogy a saját termékek menedzselésében jobbak a konkurensek. Gondot jelenthet a többiekhez képest, hogy egy-egy termék országos terítésénél lassú az információáramlás a Coopon belül, ezért lassan kerül a polcokra egy-egy új termék.

Hipermarketek évtizede

A következő évek kérdése, hogy az egyik vagy másik magyar üzletlánc véget tud-e vetni a Tesco évtizedes sikertöténetének. A Tesco leginkább a hipermarketek előretörésének köszönheti az elsőségét. 2000-ben még 14 százalékos volt a hiperek részesedése a kiskereskedelemben, ez mára 26 százalékra nőtt - derül ki a GfK piackutató cég adataiból. Ezzel párhuzamosan növekedést tudtak elérni a hazai boltláncok is, 6-ról 15 százalékra nőtt a részesedésük. A független kisboltok a folyamat vesztesei, részesedésük 28-ról 12 százalékra zsugorodott".

Kiskereskedelmi torta

2011 első félév2012 második félév

Hipermarket

25

25

Diszkont

16

17

Szupermarket

17

17

Magyar boltláncok

16

16

Független kisboltok

12

12

Egyéb

14

12





Hat bázis

A cégek versenyében nem csak az elérhetőségnek, a választéknak és az árnak lesz fontos szerepe, hanem az ezek biztosításához elengedhetetlen logisztikai háttérnek is. A CBA egy, a Tesco két nagy logisztikai központból terít országszerte, persze vannak kisebb elosztó bázisok is. A Coopnál azonban hat nagykereskedő cég által működtetett bázisról indulnak az áruk az üzletekbe.

A logisztikai háttér pedig egyáltalán nem mindegy. A CBA akkor tudott nagyot robbantani, amikork megépítette logisztikai központját Alsónémediben. A központban olyan informatikai fejlesztéseket valósítottak meg, hogy az egyes üzletek online hozzáférnek adatokhoz, és az interneten adhatják le rendelésüket, vagy hogy ki tudják szűrni a rendkívüli árengedménnyel kínált árukat a nemzetközi kereskedelemben.

A kereskedelmi láncok logisztikai központjai (Kék: Coop, Sárga: Tesco, Piros: CBA)


Kereskedelmi láncok központjai Magyarországon nagyobb térképen való megjelenítése