Óriási csomagot hozott a FedEx, szárnyra kapott a részvény

Vágólapra másolva!
Rendkívül optimista profitnövelési tervekkel rukkolt elő a FedEx a tegnapi befektetői napon, a társaság az elkövetkező pár évben 1,7 milliárd dollárral növelné profitját költségcsökkentések és átszervezések révén. A stratégiaváltást jól fogadta a piac, még ha a megcélzott számok ambiciózusnak tűnnek is. A nemrég még profit warning miatt temetett céggel szembeni várakozások már kellően nyomottak lehetnek, miközben az üzleti környezet óvatosan ugyan, de mintha javulásnak indulna. Egyre vonzóbbá válik a részvény, de nehéz azért elvonatkoztatni az egyértelmű kockázatoktól.
Vágólapra másolva!

Ambiciózus tervekkel állt elő a FedEx

1,7 milliárd dollárral növelné nyereségét a FedEx az elkövetkező három év során jelentős átszervezésekkel és költségcsökkentésekkel, derült ki a társaság memphisi székhelyén tartott befektetői napon. Az ambiciózus cél azt jelentheti, hogy éves átlagban nagyjából 20 százalékkal nőhetne a FedEx nyeresége az előttünk álló három év során.

A társaság emellett megerősítette a korábban felülvizsgált éves profitcélokat, a májusban véget érő üzleti évben 6,2-6,6 dolláros egy részvényre jutó profitot érhet el, nem számítva a költségcsökkentési intézkedések esetleges korai pozitív hatását. A FedEx a szeptember 18-án közzétett gyorsjelentésében nyirbálta meg a prognózist a korábbi 6,9-7,4 dolláros előrejelzésről, miután augusztusban az akkor aktuális negyedévre vonatkozó profitwarningot tett közzé.

Az ambiciózus célokra és tervekre pozitívan reagáltak a befektetők, a részvény tegnap 5,15 százalékot emelkedett az alapvetően inkább negatív piaci hangulatban is, dacára annak, hogy a cég hangsúlyozta, a költségcsökkentések túlnyomó része csak a 2014 közepén induló üzleti évben érezteti majd hatását. Ma a kereskedés első perceiben is emelkdést láttunk, nagyjából 92 dollár felett is megfordult a részvény a tegnapi 90 dolláros zárás után.

A profitabilitás növekedése az osztalékban is megnyilvánulhat, a cég jelenleg 14 centes negyedéves osztalékot fizet. A Bloomberg konszenzusa szerint az elemzők pillanatnyilag 2 centes emelésre számítanak a jövő júniusban induló üzleti évben. Ha az átszervezés ennél nagyobb emelést tesz lehetővé akár már ilyen rövid távon, arra jó eséllyel pozitívan reagálhat majd a részvény.

Alkalmazkodni kell a kedvezőtlen környezethez

Az átalakítások mögött alapvető stratégiaváltás sejlik fel. A legnagyobb vásárlók az elmúlt időben egyre nagyobb számban pártoltak át szárazföldi szállításra vagy éppen a rekord alacsony árak mellett működő tengeri szállítmányozásra (a tengeri szállítmányozási piacról korábbi elemzésünkben írtunk). A FedEx egyik specialitásának számító egy napos expressz szállítások helyett az ügyfelek inkább választják az olcsóbb, három-négy napos határidőket. A FedEx mostanra belátta, hogy ez nem csupán átmeneti jelenség, hanem tartós, strukturális változás a piacon.

"Máshogy tekintünk a világra, konzervatívabbak vagyunk. Sokkal több ötletünk van, hogyan szorítsuk le a költségeinket, hogyan alakítsuk át a hálózatunkat, hogy ne csak a globális gazdasági fordulatra számíthassunk a profitabilitás emelésében" - idézi a Bloomberg Dave Bronczeket, az Express egység vezetőjét, aki hozzátette, hogy a "modern éra" legnyomottabb recesszió utáni talpra állását éli át a cég.

A FedEx rontott az amerikai GDP-növekedésre vonatkozó prognózisán, az eddigi 2,2 százalék helyett csupán 2,1 százalékos növekedést várnak idén, a világgazdaság egészét tekintve pedig 2,6 százalék lehet a bővülés a korábban várt 2,7 százalék helyett. Ezzel a FedEx lényegesen pesszimistábban tekint a világra, mint az IMF napokban közzétett jelentése, és az amerikai növekedést is hajszálnyival gyengébbnek ítéli meg.

"Nem számíthatunk rá, hogy rövid távon túl sok segítséget kapnánk a makrogazdasági környezettől, hogy elérhessük a céljainkat. Nem zárjuk ki egy felpattanás lehetőségét, de nem is számítunk rá." - hangsúlyozta hozzá a FedEx operatív igazgatója, Michael Ducker.

2012 lehet a mélypont a szektorban

Ahogy korábbi cikkünkben már beszámoltunk róla, a Nemzetközi Légiszállítmányozási Szövetség (IATA) legfrissebb becslései szerint a légi közlekedésben és szállítmányozás életében fordulópont lehet az idei teljesítmény. Az iparág túlnyomó többségét tömörítő szervezet lényegesen javította már a 2012-re vonatkozó profitelőrejelzését is, és további növekedést jelez előre 2013-ra az iparág egészében.

A teljes iparágon belül ugyanakkor a teherszállítás lényegesen mostohább körülményekkel néz szembe, mint a személyszállítás, így az IATA optimizmusa is elsősorban ebből a szegmensből táplálkozik. Ezzel együtt is a teherforgalom és a légi szállítmányozási bevételek terén is megállhat a zsugorodás 2012-ben, 2013-ban pedig már enyhe növekedésre számíthatunk az iparágban, legalábbis a szállított volument tekintve.

Nem meglepő módon az IATA által becsült szállítmányozási forgalom és a FedEx árbevétele az elmúlt években szépen együtt mozgott, a forgalom növekedésével vagy csökkenésével párhuzamosan változott a FedEx növekedési dinamikája. Érdemes kiemelni, hogy 2011-ben és 2012 eddigi részében a stagnáló piacon is sikerült valamelyest növelnie az árbevételét a cégnek, ami jó jel, feltéve, hogy az iparág lassú fellendüléséből is ki tudja majd venni a részét.

Jelentős elbocsátások jönnek

A teljes hatékonyságjavulás nagy részét, mintegy egymilliárd dollárt a FedEx elbocsátásokon keresztül érné el. A tervek szerint akár több ezer alkalmazott is az augusztusban meghirdetett, önkéntes tervet választja, aminek keretében kedvező feltételek mellett hagyhatja el a céget, főként nem operatív területeken. A program mintegy 600 millió dolláros költséget jelent a FedEx számára rövid távon.

A profitbővülés legnagyobb részét, 1,55 milliárd dollárt a legnagyobb üzletágban, az Express divízióban szeretné elérni a cég, míg 300 millió dollárnyi addicionális profitot remélnek a légiflotta racionalizálásból és további 350 millió dollárt az amerikai belföldi üzletág átszervezéséből.

A leggyorsabb légi szállítást kínáló Express flottájában mintegy 5000 járművet cserélnek le üzemanyag-takarékosabb modellekre. A FedEx júniusban jelentette be, hogy 24 teherszállító-gépet és 43 másik régebbi gépet vont ki a forgalomból, hogy a csökkenő kereslethez igazítsa kapacitásait.

Ezen felül további 21 Boeing 727-t vonultat vissza a cég ebben az üzleti évben, helyettük pedig Boeing 767-300 és 757-200 modellek kerülnek a flottába. Az új gépek nagyobb kapacitása miatt pedig jelentősen csökkenthető a légi járatok száma. A repülési órák számának visszaesése a teljes munkaidejű állások 3 százalékos csökkentésének megfelelő megtakarítást jelent a FedEx becslése szerint.

Az Express üzletág továbbra is a FedEx "koronaékszere", de a jelenlegi környezetben nem ez adja a növekedés motorját - ismerte el a menedzsment. A hatékonyságot az üzletágban ezzel együtt nem csupán költségcsökkentések útján szeretné javítani a cég, hanem technológiai fejlesztések útján erősebben fókuszálna a gyenge gazdasági környezetben is a gyors, azonnali szállítási szolgáltatásokat igénylő speciális ügyfelekre, mint például az egészségügyi szektorra.

Alulértékeltté vált a részvény?

A FedEx-szel szembeni eredményvárakozásokat alaposan felborította a szeptemberi figyelmeztetés, mind az aktuális, mind a következő üzleti évre vonatkozó EPS-várakozások drasztikusan csökkentek az elmúlt hetekben (a FedEx üzleti éve májusban ér véget). Ehhez a mesterségesen "karban tartott" várakozáshoz képest kifejezetten pozitív üzenetet hordoz a tegnapi elemzői találkozó, így ha az 2012-2013-as eredményekre vonatkozó konszenzusban nem is, az elkövetkező évekre valószínűleg emelkedni fognak az elemzői prognózisok.

Az elmúlt két évben a széles részvénypiacokat megjelenítő S&P500 index értékeltségére süllyedt a FedEx előretekintő P/E rátája, azaz sem prémiumot, sem diszkontot nem tartalmaz ez alapján az árazás (az elmúlt hetekben a várakozások csökkenése emelte meg valamelyest a relatív értékeltséget). Mindez viszont nem tekinthető egyértelműen fairnek, hiszen az elmúlt közel 7 évben a FedEx átlagosan 13-14 százalékos prémiummal forgott az S&P500-hoz képest, bár a relatív értékeltség a válság akut éveiben meglehetősen széles határok között ingadozott.

A közvetlen versenytársakból összeállított összehasonlító csoporthoz képest kicsit másképpen fest a FedEx értékeltsége. Az előretekintő (azaz az előttünk álló egy évre vonatkozó) P/E ráta és az elemzői kar által várt növekedés alapján mintha vékony felülértékeltség jelentkezne a FedEx árazásában, hiszen a várt 5-5,5 százalékos éves EPS-növekedéshez az átlag alapján valamivel alacsonyabb, 12-13 közötti P/E ráta dukálna.

Feltételezve viszont, hogy az elemzői várakozásokba részben vagy egészében hamarosan beépülnek az új profitnövelő intézkedések, az értékeltségek is átalakulhatnak: az S&P500 indexhez mért diszkont tovább mélyülhet, míg a szektortársakkal összehasonlított értékeltség is legfeljebb fairnek mondható majd, de semmiképp jelentősen túlzónak.

Fontos támaszról pattant az árfolyam

Az elmúlt hetekben rendkívül fontos támaszról igyekezett felpattanni a FedEx árfolyama. A szintet több korábbi mélypont és csúcspont jelöli ki 85 dollár környékén, ráadásul ide esik a 2011 végi masszív emelkedő szakasz 61,8 százalékos Fibonacci-szintje is. A 85 dolláros támasz 2012 első felében már megtartotta az árfolyamot, és úgy tűnik, ezúttal is kitartott.

FedEx (NYSE - heti)

A napi grafikonon ráadásul markáns pozitív divergenciák rajzolódnak ki. Május-június során a mélyebb mélyponthoz sem az MACD-ben, sem az RSI-ben nem társult újabb mélypont (az árfolyam ráadásul a 200 napos mozgóátlagról pattant fel), a divergencia jelzését követően pedig közel 10 százalékos emelkedés következett, alig egy hónap leforgása alatt. Október elején nagyon hasonló formáció alakult ki a grafikonon, bár ezúttal az MACD talán kevésbé látványosan divergál.

A tegnapi nagy szökkenéssel az árfolyam ráadásul át tudott kapaszkodni a 200 napos mozgóátlagon is, bár napon belül komoly közelharc alakult ki az eladók és a vevők között, mivel előbbiek láthatóan igyekeztek visszanyomni a papírt a mozgóátlag alá. A mozgóátlagok terén érdemes még kiemelni egy fontos negatív jelzést, az 50 napos mozgóátlag szeptemberben hosszú idő után először lépett be a 200 napos mozgóátlag alá.

Az előttünk álló időszakban meghatározó lehet, hogy sikerül-e megkapaszkodni a 200 napos mozgóátlag felett. Ha igen, akkor a 93 dollárnál és a 96 dollár felett húzódó ellenállásokat veheti célba a részvény. Lefelé természetesen a már oly sokszor bizonyított 85 dolláros szintre kell figyelnünk, ez lehet a legfontosabb támasz.

FedEx (NYSE - napi)

Investor.hu vélemény: Egyre vonzóbb a részvény

Az iparági környezet lassú javulásával és a bejelentett intézkedésekkel a FedExnek meglátásunk szerint jó esélyei vannak arra, hogy ismét növekedési pályára álljon. Az elemzői várakozások a rendkívül gyenge makromutatók és a cég korábbi profit warningjai miatt meglehetősen nyomottak. Az új tervek tükrében a menedzsment láthatóan tudatosan igyekezett kontrollálni a várakozásokat, hogy "tiszta lappal" indulhasson neki az újabb iparági ciklusnak, ami akár már 2013-ban beindulhat. Az átszervezések erre a cikluskezdésre erősíthetnek rá, ha valóban racionalizálásról, és nem nyakló nélküli költségcsökkentésről lesz szó.

A relatív értékeltség alapján így semmiképpen nem beszélhetünk túlárazottságról, sőt, ha az ambiciózus tervek beválnak, akkor a növekedés megugrásával fundamentális értelemben akár alulértékeltnek is láthatjuk a papírt.

A kockázatok természetesen kézzel foghatók, hiszen a globális konjunktúra renkdívül törékeny, és leginkább a lefelé mutató bizonytalanságot tükrözik a meghatározó makroindikátorok. Másfelől a FedEx tervei komoly megvalósítási kockázatot is hordoznak magukban, hiszen óriási volumenű átszervezésekről, racionalizálásról, elbocsátásokról van szó. Az 1,7 milliárd dollár szinte a profit megkétszerezését jelenti, ami három éves időtávon is óriási falat.

A fundamentális jelzések mindezzel együtt véleményünk szerint egyre kedvezőbbek, ráadásul technikailag is erőt mutatott az elmúkt hetekben a papír, vagy legalábbis nem gyengült tovább, amit szintén értékelhetünk jó jelként. A tegnapi ralit rövid távon talán kár lenne kapkodva követni, de ha a 200 napos mozgóátlag megtartja a részvényt, az rendkívül ígéretes jel lehet a jövőre nézve. Garancia természetesen semmire sincs.