Vágólapra másolva!
Eddig úgy volt, hogy ha elindul jövőre az elektronikus, az úthasználattal arányos útdíjrendszer, akkor a személyautósok és a motorosok is választhatják az e-útdíjat, ha az nekik jobban megéri, mint ha heti, havi vagy éves autópálya-matricát vásárolnának. A kormány mostani határozata ezt a lehetőséget kizárja, egyben elrendeli, hogy fel kell gyorsítani az útdíjrendszer kiépítését, és 42 milliárd forintot is biztosít erre a célra.
Vágólapra másolva!

Azonnal intézkednie kell Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy kiírja a közbeszerzést az elektronikusútdíj-rendszer kiépítésére - többek között ezt is tartalmazza az a kormányhatározat, amely a legutóbbi, pénteki Magyar Közlönyben jelent meg.

A kormány korábban azt tervezte, hogy 2013 júliusától elindul az e-útdíj rendszer, másképpen a megtett kilométerrel arányos díjrendszer, eddig azonban nem sok történt. A munkákat igencsak fel kell gyorsítani: csak most írják ki a közbeszerzést, mire kiválasztják a nyertest, esetleg a versenytársak megtámadják a döntést, azt el is kell bírálni, ki kell építeni a több mint hatezer kilométernyi úthálózatra a rendszert, aminek háromnegyed év múlva már élesben kellene működnie.

A kormány eddig "elfelejtett" pénzt biztosítani az e-útdíj rendszer kiépítéséhez. A mostani határozat 42 milliárd forintot biztosít erre. Ez egyben azt is jelenti, hogy a kabinet elismerte, nem építették bele a 2013-as, a fő számaiban már elfogadott költségvetésbe az útdíjrendszer költségét, miközben a bevételt, 75 milliárd forintos remélt jövedelmet betervezték.

A kormányhatározat azt is kiköti, hogy a személyautóval vagy motorkerékpárral közlekedők nem választhatják az e-útdíjat. Eddig úgy volt, hogy bármely autós vagy motoros választhatja az e-útdíjat, ha az megéri neki, de a mostani határozat értelmében kénytelenek továbbra is heti, havi vagy éves sztrádamatricát venni, ha autópályán akarnak közlekedni.

Abban nincs változás, hogy az e-útdíj rendszert a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépjárművekre terjesztik ki. Díjköteles lesz a teljes gyorsforgalmi úthálózat (autópályák, autóutak, főutak), kivéve az M0-st és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszokat, valamint az M31-es sztrádát.