Rákaptak a borra a magyarok

Vágólapra másolva!
Egy friss felmérés szerint egyre több bort vesznek a magyarok, és elsősorban hipermarketekből, diszkontokból szerzik be. Havonta 3-4 palackot vesz egy háztartás.
Vágólapra másolva!

Az idei év szélsőségesen száraz, csapadékhiányos időjárása a bortermelés mennyiségére is súlyos hatással van, a szakemberek szerint 20-25 százalékkal kevesebb bort várhatunk ebben az évben, pedig a borkultúra fejlődésével együtt szépen gyarapodik a bort kifejezetten kedvelő magyarok aránya. A bort különösen szívesen ivók aránya ma már eléri a 37 százalékot, míg 20 évvel ezelőtt ugyanez az arány még csak 25 százalék volt - derül ki a GfK Hungária piackutató felméréséből.

A bor népszerűségét jelzi, hogy 2011-ben a magyar háztartások kétharmada vásárolt rendszeresen bort, míg 2006-ban csak az 50 százalékuk. A borfajták népszerűségében is változás történt. Az elmúlt hat évben a vörösbor tartotta pozícióját, sőt mind értékben, mind mennyiségben növelni tudta részesedését a teljes borforgalomból, a fehérborok részaránya viszont visszaesett. Ezzel párhuzamosan a rozé borok fejlődtek, értékben 3 százalékról 8 százalékra, mennyiségben pedig 3 százalékról 6 százalékra emelkedett részesedésük a háztartások teljes vásárlásából. Az édes borok még mindig jelentős részarányt képviselnek a teljes megvásárolt mennyiségből, de némileg csökkenő tendencia figyelhető meg. A száraz és félszáraz borfajták részesedése mennyiségben ugyan nem nő, ám értékben - a magasabb áraknak köszönhetően - folyamatosan növekszik - áll a felmérésben.

A háztartások havonta vásárolnak bort, és egy-egy ilyen alkalommal 2-2,5 liter bor kerül a kosarakba, ami 3-4 palacknak felel meg. A kereskedelmi forgalomba kerülő borokból egyre többet vásárolnak hipermarketekben és diszkontokban, ez a két bolttípus adja a forgalom háromötödét. Természetesen a hipermarketekben és a diszkontokban forgalmazott borok átlagárainak szintjében tapasztalható különbségek a részesedésben is megmutatkoznak: míg mennyiségben a diszkontok, addig értékben a hipermarketek tudják a legnagyobb részt kihasítani maguknak a piacból.