Vágólapra másolva!
Ellenpert indított a Zynga a játéka jogtalan lemásolásával vádaskodó EA ellen. A közösségi játékfejlesztő szerint az EA tiltott eszközökkel igyekszik megakadályozni, hogy munkavállalói a Zyngához pártoljanak át. Igaz, a Zynga még az EA-től elcsábított vezetőket sem tudja megtartani, miközben a befektetők is egyre jobban kiábrándulnak a cégből.
Vágólapra másolva!

Per-visszaper

Alaposan elmérgesedett az elmúlt hetekben két meghatározó játékfejlesztő, a Zynga és az Electronic Arts amúgy sem felhőtlen viszonya. Előbb az EA perelte be múlt hónapban a Zyngát, amiért a "The Ville" címen indított közösségi "életszimulátor" játéka a cég szerint megdöbbenésig hasonlít az EA "Sims" nevű franchise-ára. Az ügyben egyelőre nem született döntés.

A Zynga természetesen tagadta a másolást, és arra hivatkozott, hogy "nem az Electronic Arts találta ki a műfajt", majd pedig az EA szóvivője szerint teljesen kiszámítható lépésként visszaperelte vetélytársát, mondván az EA nem legális eszközökkel igyekszik megakadályozni, hogy a munkavállalói a Zyngához szerződjenek át.

Az ellenper előzményeként az utóbbi időben több korábbi EA vezető is átállt a Zyngához, így az EA operatív igazgatója és marketing igazgatója is a Zyngánál töltött be hasonló pozíciót. A dolog pikantériája, hogy már mindketten tovább is álltak, látva a Zynga előtt tornyosuló hatalmas üzleti kihívásokat.

Nem ez az első eset egyébként, amikor a Zyngát másolással vádolják, a cég leghangosabb kritikusai szerint jóformán egyetlen igazi ötlete sem volt a cégnek, a sikereit vagy kétes forrásból, vagy kisebb fejlesztőstúdiók felvásárlásával érte el. A legemlékezetesebb ilyen akció a ""Draw Something" nevű játék fejlesztője, az OMGPOP felvásárlása volt 200 millió dollárért. A sikerjáték felhasználószáma szinte a tranzakció lezárása után azonnal zuhanni kezdett.

Szenved a Zynga

A Zynga a 2011. decemberi IPO óta értékének közel 70 százalékát is elvesztette, de járt 75 százalékos mínuszban is a 10 dolláros kibocsátási árfolyamhoz képest. A cég továbbra is a legnagyobb Facebook játékfejlesztőnek tekinthető, de ahogy a legutóbbi, a várakozásoktól csúnyán elmaradó gyorsjelentésben a menedzsment kiemelte, a Facebook bizonyos fejlesztései hátrányosan érintik a régi, jól bevált játékainak felhasználószámát.

A cég igyekszik minél inkább csökkenteni a függését azzal, hogy más platformokon is megjelenik játékaival, és egyúttal igyekszik végre emelkedő pályára állítani a saját közösségi játékplatformját is, hogy ezzel is eltávolodjon a Facebooktól. A cég eddigi ténykedése persze a Facebook számára sem volt teljesen káros, hiszen az árbevételének közel 15 százaléka a Zynga játékaiban bonyolított tranzakciókból származott még a közelmúltban is.

Jól jelzi a Zynga szorult helyzetét, hogy képtelen megtartani a meghatározó munkavállalóit. Az elmúlt hónapokban szépen sorban lelépett a vállalattól a technológiai igazgató, Allan Leinward, a kreatív igazgató Mike Verdu, az elnökhelyettes Ya-Bing Chu és az ügyvezető igazgató Jeremy Strauser is, és a már említett, Elecrtonic Artstól átcsábított két vezető, John Schappert és Jeff Karp is a felmondás mellett döntött.

Zynga (Nasdaq)

Szenved az EA is

Az sem véletlen, hogy az Electronic Arts mindenáron igyekszik jogi fogást találni a Zyngán, hiszen a saját üzletében is komoly kihívásokkal szembesül. Az amerikai piacon a számítógépes játékok, konzolok, kiegészítők értékesítése éves alapon mintegy 20 százalékot esett augusztusban, ami közvetlenül érinti a játékfejlesztő eredményeit is.

Az NPD adatai alapján a tavaly augusztusi 261,8 millió dollárról 237,7 millió dollárra zuhant vissza az eladott videójátékok értéke, de nemcsak a szoftverek, hanem a hardvereket is megviseli a negatív tendencia. Ebben a szegmensben éves szinten 39 százalékos volt a lemorzsolódás.

Az NPD elemzője arra is kitér, hogy a mobil szegmensben viszont erőteljes a növekedés, és már nagyobb szerepet játszik, mint tradicionális játékok. A mobil és a tablet játékok ára viszont jóval a "hagyományos" társaik alatt van, ami problémát okozhat a játékgyártóknak profitabilitás szempontjából. A közösségi játékok szegmensében ráadásul ott terpeszkedik a Zynga, miközben a játékfejlesztés mikéntje, az üzleti mechanizmusok is lényegesen különböznek a tradicionális játékfejlesztéstől.

Az EA ezen a téren több versenytársához hasonlóan akvizícióval próbálja megvetni a lábát, tavaly nyáron mintegy 750 millió dollárért vásárolta fel a PopCap Gamest (a teljes vételár a későbbi kifizetésekkel akár 1,3 milliárd dollárra is rúghat). A stratégia ugyanakkor még viszonylag kis nyomot hagyott a cég eredményein, a bevételeknek kevesebb, mint 10 százaléka származik ezekről a felületekről.