Magyar sikereket sorol a New York Times

Vágólapra másolva!
A gazdasági bajok ellenére egy új magyar vállalkozói generációi hódít világszerte - írja a lap. A fiatal magyar vállalkozók szerint azért sikeresek, mert jó a műszaki oktatás, a keleti blokk felbomlását megtapasztalva hisznek a változásban, és mivel az ország kicsi, muszáj nagyban gondolkozniuk. Az akadályok között viszont a korrupciót, az adóelkerülést és azt említik, hogy a vállalkozók elismertsége nagyon alacsony.
Vágólapra másolva!

Hosszú cikkben foglalkozott a már nemzetközi sikereket elért magyarországi induló vállalkozásokkal az International Herald Tribune (IHT) keddi melléklete, az írást New York Times online változata is közölte. (Az IHT a New York Times nemzetközi kiadása.)

Az írás a Prezi, az NNG, a Ustream, a LogMeIn és a PocketGuide sikerének titkát igyekszik feltárni, és arra a következtetésre jut, hogy bár a gazdasági környezet sok szempontból kiábrándító, az ország egyre több látványos üzleti sikerről tud beszámolni.

A lap megjegyzi, hogy a tízmilliós Magyarország az utóbbi időben több sikeres vállalkozást termelt ki, ilyen volt a Ustream vagy a LogMeIn, amely 2009-ben vált nyilvános részvénytársasággá, és papírjait a Nasdaqra is bevezették. A két társaságnak összesen több mint 110 millió felhasználója van a világon.

Az egyik legfrissebb siker a prezentációs szoftvert gyártó Prezié, amelynek vezérigazgatója szerint sok magyar fiatal vállalkozó próbál versenyezni a Prezivel, amelynek már több mint 10 millió felhasználója van világszerte, és amely cégben a Facebook egyik korai befektetője is fantáziát látott, és tőkével segíti. "Az emberek lelkesek, látják a cég sikerét, és tudják, hogy ha jól dolgoznak, és egy kis szerencséjük is van, nemzetközileg is ismert márkát tudnak felépíteni"- idézte a lap Árvai Pétert, az egyik alapítót. Szerinte Budapesten most valóban látszik az igyekezet, hogy a város Közép-Európa innovációs központjává váljon.

"Az én korosztályom Közép-Európában különleges generáció" - fogalmazott Balogh Péter, a szintén magyar cégként befutott navigációs szoftvergyártó NNG ideiglenes ügyvezető igazgatója. "Akkor voltunk fiatalok, amikor az egész szovjet blokk szétesett, láttuk a korábbi struktúrák felbomlását." Szerinte ez a generáció ezért hisz a változásban.

Az NNG vezetője szerint Magyarország egyik erőssége a magas színvonalú műszaki oktatás, amelynek köszönhetően egy kicsi, de nagyon tehetséges közösség, és nagyon kreatív kultúra tud létrejönni. Balogh szerint ez a légkör a nemzetközi sikerek után is képes az országban tartani a vállalkozásokat, hiszen a Prezinek is Budapesten van a kreatív központja.

"A város tele van tehetséges emberekkel, főleg műszaki és mérnöki területen, és ez az, ami a jövőben a térség egyik húzóerejévé válhat, amivel az összes európai országnak versenyeznie kell" - jegyezte meg Árvai. Hozzátette ugyanakkor, hogy sokan az országon belül és kívül sem ismerték még fel ennek a jelentőségét, illetve az ebben rejlő fejlődési potenciált.

Szabics Zsolt, a Porfolio.hu elemzője viszont azt nyilatkozta a lapnak, hogy bár az oktatás magas színvonalú, a diákoknak nincs kellő lehetőségük arra, hogy egy vállalkozás elindítását, felépítését megtanulják. A fiatal vállalkozók és a nagybefektetők ösztönzik egymást Szabics szerint, és van jó néhány mentorprogram is a tehetségek felkarolására.

Christian Jepsen, egy koppenhágai kockázati tőkebefektető - amely a Prezibe is befektetett - partnere nemrégiben azt tapasztalta Magyarországon, hogy a fiatalok kifejezetten nyitottak az újdonságra, szívesen tanulnak és vesznek részt nemzetközi dolgokban, tudásuk versenyképes, miközben az ország költségszintje kellően alacsony.

A pénz hiánya nem jelent problémát, idézik Málnay Barnabást, a befektetőket és az induló cégeket összehozó Mobilitás és Multimédia Klaszter vezetőjét, aki szerint a kommunikáció hiánya a fő probléma az érdekeltek között, valamint az, hogy nincs elég igazán hozzáértő menedzser. Az ország méretét ugyanakkor nem látják akadálynak a megkérdezettek, mivel a kis magyar piac arra kényszeríti a vállalkozókat, hogy nagyban gondolkodjanak. Az adóelkerülés és a korrupció viszont komoly gond, több cégvezető úgy érzi, hogy igazán becsületesen nem lehet Magyarországon sikeres, ezért is fókuszál a globális piacra.

A fiatal cégvezetők azt is megemlítették, hogy a vállalkozóknak nincs jó hírük Magyarországon. A PocketGuide-ot vezető Rétai Martin azt mondta, hogy az édesanyja nem szereti őt vállalkozóként bemutatni, a Prezit vezető Árvai pedig azt jegyezte meg, hogy az emberek sokszor nem is tudják, hogy ezeket a fantasztikus vállalkozásokat Magyarországon hozták össze.