Pénteken az európai piac egyik legnagyobb szereplőjének számító Air France-KLM közölte, hogy az idei első negyedévben veszteséges volt, elsősorban a magas üzemanyagárak miatt. A társaság az egy évvel korábbi időszakhoz hasonlóan 368 millió eurót bukott március végéig - annak ellenére, hogy 6 százalékkal növelte a bevételét.
Egy nappal korábban egy másik óriás, a Lufthansa jelentett az egy évvel korábbit megduplázó, 381 millió eurós üzemi veszteséget. A német cég két leányvállalata ugyancsak mínuszban van: az osztrák AUA az első negyedévben nagyobb üzemi veszteséget (67 millió) könyvelt el, mint a teljes tavalyi évben, a svájci Swiss pedig négymillió frankot bukott.
Mindhárom társaság takarékossági programot indított. A Lufthansa a következő években 1,5 milliárd eurót tervez megrpórolni, ennek keretében 3500 alkalmazottját bocsátja el. Az AUA 220 millió eurót próbál megfogni. A Swiss összeget nem közölt, de az adminisztratív területeken létszámstopot vezet be, és felülvizsgálja a külső tanácsadók foglalkoztatását.
A megszorítás sem segíthet már a Cimber Sterling Groupon. A dániai belföldi járatok ötven százalékát üzemeltető légitársaság csődöt csütörtökön jelentett, 35 ezer, megvásárolt jeggyel rendelkező utast hagyva ezzel cserben.
A csőd az SAS gondjait is szaporítja, a dán, a svéd és a norvég állam résztulajdonában álló légitársaság ugyanis szorosan együttműködött a Cimberrel, az érintett utasoknak a kötelezettségvállalásokból fakadó kisegítése nem kevés pénzébe fog kerülni.
Az SAS az előző évről szintén duplázódó, 729 millió svéd koronás (81 milió euró) veszteségről számolt be. A cégvezetés elismerte, hogy a már végrehajtás alatt álló takarékossági programot esetleg nem lesz elegendő a pénzügyi stabilizációhoz, így további intézkedésekre lesz szükség.
"Az SAS fennmaradása jelenlegi formájában, független légitársaságként, továbbra is kérdéses" - jelentette ki Rickard Gustafson elnök-vezérigazgató. A svéd kormány illetékes minisztere jelezte, hogy a kabinet tudatában van a helyzet súlyosságának.
Január végén a spanyol Spanair, február elején pedig a magyar nemzeti légitársaság, a Malév állt le. A Wall Street Journal amerikai üzleti lap internetes oldalán megjelent összefoglaló szerint a gondokat az iparágban működő legtöbb cég számára az utóbbi időben jelentősen megemelkedő üzemanyagárak okozzák.
Ez értelemszerűen nemcsak Európában van így, az ausztrál piacvezető, a Qantas éppen pénteken jelentette be, hogy a költségcsökkentő programjával összehangban kénytelen évekkel elhalasztani két új Airbus gép beszerzését, miután 83 százalékkal csökkent a nyeresége.