Nagyarányú leépítés a Nokiánál, a fizetésképtelenség szélén egyensúlyozó BKV, a nagymértékű minimálbér-emelést részmunkaidős foglalkoztatással vagy elbocsátással ellensúlyozó vállalkozók - alig telt el másfél hónap az évből, de már előjöttek olyan esetek, amelyeknek súlyos tízmilliárd forintokban mérhető hatásuk van az állam gazdálkodására is. Összeszedtük milyen egyedi ügyek jelentenek veszélyt a költségvetésre, és hogy miben reménykedhet a kormány.
A Nokia egy nappal a 2300 fős elbocsátás előtt értesítette hivatalosan a kormányt elhatározásáról. Ez azonban talán az egyetlen olyan a költségvetésre érdemi kockázatot jelentő ügyek közül, amely valóban meglepetésként érhette a kormányt, a költségvetés készítésekor, illetve lezárásakor.
Kiadások hosszú sora
Van ezenkívül egy tucat olyan tétel, amely annak ellenére sincs feltüntetve a 2012. évi költségvetési törvényben, hogy azokról a kormánynak egészen világos képe lehetett még a költségvetés december 19-i zárószavazása előtt.
Hiánynövelő kockázatok | Költségvetési kihatás (mrd forintban) |
Végtörlesztés miatti adóleírás lehetősége | 40 (a 100 milliárdos kihatásból ennyi jut 2012-re) |
Árfolyamrögzítés államra eső költsége | 20-25 |
BKV megmentése | 15-20 |
Devizakötvényt kibocsátott önkormányzatok esetleges megsegítése | 5-10 |
Nokia-leépítés | 25-35 |
Nemzeti Eszközkezelő lakásvásárlásainak elszámolása (az MNB szerint más módszertant kell alkalmazni) | 5-30 |
Magasabb állami kamatkiadások (változó államkötvényhozamok, forintárfolyam miatt) | 20-40 |
Útpénztár összeolvasztása az Állami Autópálya Kezelővel (Az ÁAK tavalyi pénzét az útpénztár is elköltheti.) | 30 |
Minimálbér-emelés miatti elbocsátás, részmunkaidő | 15-35 |
Rezidensek, egészségügyi dolgozók esetleges béremelése | 40-50 |
Magasabb visszaigényelt családi kedvezmény | nincs becslés |
Összesen | 215-315 |
A bankszövetséggel december közepén megkötött megállapodásból két ilyen tétel is következik. A végtörlesztésből fakadó veszteségeik 30 százalékával a hitelintézetek ugyanis csökkenthetik a bankadót. A megállapodás egy másik része arra vonatkozott, hogy az árfolyamrögzítést átszabják, és az új rendszerből fakadó magasabb veszteségeken osztozik az állam és a bank.
Az sem érhette derült égből villámcsapásként a kabinetet, hogy a főváros év az elején elkezd lobbizni a BKV támogatásáért. A közlekedési cég változatlan struktúrával, két-három évvel ezelőtt az ideinél 15-20 milliárd forinttal több állami juttatással tudott csak nullszaldós eredményt produkálni.
Már egy ideje ketyeg a bomba az egészségügyi dolgozók bérével, a rezidensek elvándorlásával kapcsolatban, és a négy-öt éve devizakötvényt kibocsátott, a törlesztést mostanában kezdő önkormányzatok szorult helyzete is költségvetési kockázatot jelenthet, ha végül kénytelen az állam a zsebébe nyúlni.
A fő kockázat: a munkanélküliség
"Messze a legnagyobb kockázata annak van, hogy a durva minimálbér-emelés hatását egy agyonbonyolított bérkompenzációs rendszer sem tudja ellensúlyozni, és amint az első jelek is mutatják, sok vállalkozás vagy leépítéssel vagy dolgozói egy részének részmunkaidőssé tételével reagál a költségnövekedésre" - mondja egy, a költségvetési számokban és folyamatban elmélyült, neve elhallgatását kérő elemző. A magasabb munkanélküliség két oldalról is szorongatja a költségvetést: az adóbevételek csökkennek, a szociális kiadások pedig nőnek.
Néhány tételnél viszonylag pontos becslés adható a költségvetési kihatásra, de van egy-két olyan ügy is, amelynél a két költségvetési szakértő és az [origo] becslése széles intervallumon mozgott (például a kamatkiadás és a minimálbéremelés miatti elbocsátások), és volt olyan is, amelyiknél nem lehet számszerűsíteni a költségeket. A gyerekek után járó családi kedvezménynél például könnyen lehet, hogy a május 21-ig leadandó adóbevallásban több adót igényelnek vissza a szülők, mint amire a 2012-es költségvetés alapján számít a kormány.
Nemcsak a kormány ellen dolgozó ügyek vannak, hanem olyanok is, amelyek Matolcsyék kezére játszanak. A mobilfrekvenciákért a remélt 8,5 milliárd forint helyett 55 milliárd forintot ajánlottak a pályázó cégek, a bankszövetséggel kötött, már említett kiegyezésnek is van pár tízmilliárd forintban mérhető pozitív hatása, és a Magyar Nemzeti Bank által felkínált, a banki hitelezést bátorító csomag is segíthet.
Hiánycsökkentő tételek | Költségvetési kihatás (mrd forintban) |
Mobiltender | 45 |
Bankszövetséggel kötött megállapodás makrohatása | 20-30 |
MNB-csomag | nincs becslés |
Összesen | 65-75 |
A kockázatokat mérséklő tételek 65-75 milliárd forintra rúghatnak. Vagyis a költségvetésben nem szereplő, egyedi ügyekből, és nem a makrogazdasági helyzet bizonytalanságából fakadó, valamennyire számszerűsíthető negatív és pozitív kockázatok összességében 150-240 milliárd forinttal emelhetik a hiányt.
Van tartalék, de szűk a mozgástér
Ez persze még nem a világvége, mert a büdzsében 400 milliárd forintnál is nagyobb tartalék van. A költségvetést azonban veszélyeztetik a reméltnél kisebb gazdasági növekedésből, erőtlenebb lakossági fogyasztásból, vállalati beruházásból fakadó kockázatok is.
A kormány pedig pengeélen táncol, mert bár a kabinet állítja, hogy ha kell, tűzzel-vassal betartja a vállalt 2,5 százalékos GDP-arányos hiánycélt, az EU szerint kicsit magasabb, de még 3 százalék alatti deficit a valószínű. Az IMF viszont valamivel 3 százalék fölötti hiányt prognosztizál. A 3 százalék jelentősége, hogy azt elérő deficit esetén esélyünk sincs lekerülni az uniós szégyenpadról, a túlzottdeficit-eljárás alól. Ez utóbbi szélsőséges esetben akár azzal a következménnyel is zárulhat, hogy uniós fejlesztési forrásoktól esik el az ország.
A február vége előtt már azonosítható 13+3 elemű kockázati halmaz azonban arra világít rá, hogy komoly baj van a költségvetési tervezéssel. "Összeomlott a költségvetési folyamat" - fogalmaz sarkosan Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősség Intézet Budapest ügyvezetője. A 2010 végén a kormány által szélnek eresztett Költségvetési Tanács szakértői stábjának akkori vezetője hozzáteszi: "Világosan látszik, hogy az idei költségvetési törvény jelentős módosításra szorul, a kormány pedig a jelek szerint nem mérte fel, hogy az idő nem neki dolgozik, mert április közepén le kell adnia a konvergenciaprogramot az EU-nak, Brüsszel pedig csak olyan dokumentumot fogad el, amely megalapozott, szemben a jelenlegi büdzsével."
Arra nem tett még utalást a kormány, hogy korrigálja-e a költségvetést. Matolcsyt a múlt hónapban épp erről hallgatta meg a parlament költségvetési bizottsága, azonban a miniszter - kormánypárti segédlettel - rendre kerülte azt, hogy a 2012-es költségvetésről beszéljen.
Az év eleji módosítás azonban nem ismeretlen az Orbán-kormány számára. Épp egy éve, hogy a nemzetgazdasági miniszter 250 milliárdos zárolást rendelt el, amire, mint később kiderült, azért volt szükség, mert a szaktárcánál az év kezdete után nem sokkal rájöttek, ekkora lyuk tátongott az akkori büdzsében.
A rejtett csodafegyver Ha minden úgy marad, ahogy a jelenlegi törvényekből kiolvasható, akkor a még mindig magán-nyugdíjpénztári tagok többségének megéri majd visszatérni az állami rendszerbe, mert a maradóknak csak 75 százalékos állami nyugdíj jár. Ha így történik, az állam újabb egyszeri tételhez juthat, mert a visszatérők vagyona a költségvetést gyarapíthatja. Ennek pontos mértékét jelenleg nehéz megmondani, de ha tömeges lesz a visszatérés, akár 200 milliárdhoz is juthat az állam. Az [origo] információi szerint viszont az Európai Bizottságban az az álláspont fogalmazódott meg - végleges döntés azonban még nincs -, hogy úgy változtatnak az elszámolási szabályokon, hogy a nyugdíjvagyont nem lehet majd beszámolni a bevételek közé, amikor arról dönt az Európai Bizottság, hogy fenntartsa vagy megszüntesse Magyarországgal szemben az uniós csapok elzárásával fenyegető túlzottdeficit-eljárást. |