A karácsony sem dobta meg a magyarországi könyveladást

Vágólapra másolva!
Az advent a könyvpiac legmeghatározóbb időszaka, azonban a szektor főbb szereplői szerint még ez az időszak sem tud olyan erős lenni, hogy az egész éves gyenge eladási mutatókon javítson.
Vágólapra másolva!

Az ünnepeket megelőző vásárlási időszak jobb eredményeket hozott, mint a tavalyi, azonban a karácsonyi könyvvásár is kevés lesz ahhoz, hogy ellensúlyozza az egész éves gyenge forgalmat - közölte szerdán Zentai Péter László, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) igazgatója.

A könyvpiac több üzlettel, kiadóval rendelkező szereplőinek előzetes becslése szerint erősebb volt a forgalom az ünnepek előtt, mint tavaly. Zentai kiemelte, hogy ez jó eredménynek számít, hiszen kevesebb cím jelent meg, és a bevásárlásra fordított napok száma is csökkenést mutat. Emlékeztetett arra, hogy az advent a könyvpiac legmeghatározóbb időszaka, ekkor a teljes évi forgalom 25-30 százalékát bonyolítják le a könyvesboltok. "Megjósolhatatlan, mennyit korrigál a karácsonyi könyvvásár. Az azonban már most kijelenthető, nem tud olyan erős lenni, hogy az egész éves negatív trendet pozitívba fordítsa" - fogalmazott.

Az ágazat forgalma 2008-ig folyamatosan növekedett, azóta az infláció mértéke alatt maradt a növekedés, vagy csökkenést mutattak az adatok. (2008-ban mintegy 67 milliárd forint értékben vásároltak könyveket az emberek, 2010-ben már csak 61 milliárd forint értékben.) A csökkenő címszámot az igazgató a gazdasági és kereskedelmi környezet romlásával indokolta, szerinte a kiadók óvatosabbá váltak.

Arra a kérdésre, hogyan érintette a könyvszakma belső strukturális válságát a gazdasági válság, az igazgató elmondta: nem ért egyet azokkal, akik szerint túltermelés jellemezte az ágazatot az elmúlt években. Szerinte a hazai piacra jellemző évi 11-13 ezer cím nem számít soknak, a hasonló lélekszámú Csehországban például háromezerrel több cím jelenik meg évente. "A jó minőségű, értékes, piacképes kínálathoz szükség van ekkora választékra" - emelte ki, hozzátéve: a hazai könyvszakma tizenkét éves konjunktúrája, valamint a művelt, tájékozott olvasóközönség őt igazolja.

Megjegyezte, a könyvszakma állami támogatást nem, vagy csak alig kapott, ellenben az egyik legnagyobb kulturális járulékfizető volt. "A könyvpiacot a magyar olvasók érdeklődése és pénztárcája határozta meg. Emellett komoly fejlesztésen esett át a könyves infrastruktúra, érdemes megnézni, milyen könyvesboltok várják a vásárlókat, milyen jó minőségű könyvekkel" - magyarázta.

Kolosi Tamás, a Líra Könyv Zrt. elnöke elmondta: a 2008 óta tartó visszaesés mélypontja 2011 első felében következett be, a második félévben viszont szerinte megállt a csökkenés, és enyhe növekedés volt tapasztalható a piacon. Megjegyezte: 2012-től az egész szakma tart, szerinte a politikai-gazdasági bizonytalanság a potenciális vásárlókat is elriasztja, "nem mer fogyasztani még az sem, akinek módja lenne rá".

Szerinte a válság legnagyobb vesztese eddig az albumpiac. "A gyerek- és ifjúsági könyvek esetében enyhe növekedés tapasztalható, a szórakoztató irodalom stagnál". Az elnök szerint a gazdasági válság hatott a túltermelésre, például jelentősen csökkent könyvesbolti alapterület. "Minden nagyobb hálózat zárt be könyvesboltot, mi is. 2009-ben még több mint kétszer nagyobb volt a budapesti könyvesboltok alapterülete, mint a bécsieké, ma már reálisabb ez az arány" - jegyezte meg.