"Ne menjenek a rajongók agyára!" - céges kommunikáció közösségi médiában

IWIW, cégek befektetése a közösségi médiába
Vágólapra másolva!
Költséghatékony kommunikációs lehetőség, de folyamatosan foglalkozni kell vele - ez derült ki a közösségi médiáról egy vállalkozóknak szóló AmCham-előadáson. A közösségi média üzleti lehetőség, piackutatási, kommunikációs és a vezetői döntéseket támogató eszköz is, amelyet a kis- és középvállalkozások is kihasználhatnak, igaz, a márkaépítéshez a követők számára frissen kell tartani az oldalt.
Vágólapra másolva!

Kreativitás kell a közösségi médiában való megjelenéshez, nem pénz - állította Bognár Ákos, az Image Factory kreatív igazgatója az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) vállalkozásoknak szóló rendezvényén. A marketingszakértő szerint háromszor annyi időt töltenek a felhasználók az iWiW-en, a Facebookon és más közösségi oldalakon, mint amennyit e-maileznek.

A magyar vállalkozásoknak pedig különösen érdemes az elektronikus közösségi terekre koncentrálniuk, mivel a magyar fogyasztók élen járnak Európában a virtuális kapcsolattartásban. A szakértő előadásában a Facebook példájával arról beszélt, hogyan tud egy vállalkozás megjelenni a közösségi oldalakon.

Szerinte a közösségi médiában létrehozott felület után az első feladat a rajongók gyűjtése, amely a hagyományos csatornákon is történhet. Bognár Ákos szerint sok cég hiába hozza létre a Facebook-oldalát, a hirdetésekben, levelezéseiben, sőt gyakran a weboldalukon is elfelejtik ezt feltüntetni. Rajongók gyűjthetők azáltal, hogy a meghirdetett nyereményjátékokat, kvízeket a közösségi oldalra viszi a vállalkozás, mivel a résztvevők egyből követőkké is válnak, akikkel később tartani lehet a kapcsolatot. Egy barkácsáruház példáján arról beszélt, hogy a már meglévő vásárlókat is érdemes Facebookra vinni: a vásárlók fotókat készíthettek magukról, amelyek alapján a közösségi oldalon megválasztották a "kedvenc vásárlót" - ezzel egyben sok új követőt nyert a cég.

Hobbiból csinálják

A rajongók megszerzése után az oldal naprakészen tartásával kell megtartani őket. "Ne menjünk a rajongók agyára" - hívta fel a figyelmet Bognár Ákos, vagyis szerinte a túlzásba vitt kiírások árthatnak a cég arculatának, inkább a megfelelő időpontban (szórakozóhelyeknek például a buliba indulás előtt) és értékes tartalmat érdemes adni a követőknek.

A kiposztolt tartalom lehet többek között segítőkész információ, vevői kérdések megválaszolása, vicces, szórakoztató anyag, az aktív követőknek kifejezett hála vagy akár az imázshoz illő blog vagy videó megosztása is.

Az előadás egyik résztvevője, Scherer Márton, az irodabútorokkal foglalkozó Kinnarps Hungary Kft. belsőépítésze azt mondta, már használják a közösségi oldalakat brandépítésre. Elmondása szerint a céljuk, hogy a potenciális vevőnek ők jussanak eszébe, ha irodabútort vásárolna, erre használják a közösségi teret. Hozzátette, nincs külön emberük arra, hogy csak a Facebookkal foglalkozzon, így "hobbijelleggel" a munkatársak, köztük ő foglalkozik a követőkkel.

Bognár Ákos szerint arra érdemes figyelni, hogy körülbelül minden ötödik bejegyzés foglalkozzon a saját termékkel, szolgáltatással. Új termék vagy üzlet kommunikálását fontosnak tartotta, hozzáfűzve, hogy a termékfejlesztésben sokat segíthet a követők véleményének kikérése.

Százezer forint is elég egy kampányra

A költséghatékony ügyfélszolgálat és a termékek menedzselése mellett a márkahűség kialakításában van fontos szerepe a közösségi oldalaknak. A szakértő szerint a rajongók egy százaléka felel az oldalon megjelenő tartalmak húsz százalékáért, vagyis vannak aktív követők, akik maguk is véleményformálókká válnak. A szakzsargonban "márkaevangelistáknak" nevezett rajongók befolyásolják a többi követő véleményét, ezért őket érdemes kiemelten kezelni.

Bognár Ákos azt mondta, hogy érdemes a közösségi oldalakkal foglalkozni, a fogyasztókkal folyó párbeszéd irányítható. Ennek ellenére vannak cégek, tevékenységek, amelyeknél nem tanácsolják, vagy fölöslegesnek tartják a közösségi médiában való aktív szereplést. Erre mutatott rá egy másik résztvevő is, aki szerint a vállalkozásokat leginkább az tarthatja vissza a közösségi terektől, hogy nem látják a konkrét megtérülést.

Ha azonban egy cég a megjelenést választja, nem kell csillagászati összegekkel készülnie. R. Nagy András, a Próbakő Communications ügyvezetője szerint "egy jó Facebook-reklám már megvan százezer forintból, ennél sokkal többet nem is érdemes költeni". A jó hirdetés kulcsa a célközönség leszűkítése (targetálás), vagyis kiválasztani azokat a hívószavakat, amelyeken keresztül a cégéhez hasonló tevékenységek iránt érdeklődőket szólíthatunk meg. R. Nagy András szerint a közösségi média egyszerre üzleti lehetőség, piackutatási, kommunikációs és a vezetői döntéseket támogató eszköz.