Drágább lehet a cigi és a bioüzemanyag Matolcsy javaslata szerint

bioetanol illusztráció benzinkút üzemanyag bioüzemanyag üzemanyagár
Vágólapra másolva!
A használt autókra vonatkozó regisztrációs adó csökkentése mellett az adóhivatal és a vendéglátósok adminisztrációs kötelezettségét mérsékelné, a bioüzemanyag és a dohánytermékek adóját pedig növelné a nemzetgazdasági miniszter törvénymódosítási javaslata.
Vágólapra másolva!

Többek között a regisztrációs adóról, a jövedéki adóról és az illetékekről szóló törvényt módosítja Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter pénteken a parlamentnek benyújtott törvénymódosító javaslata.

Ha a képviselők zöld utat adnak a javaslatcsomagnak, akkor a háziorvosi tevékenység öröklése illetékmentessé válik, az adóhivatali dolgozóknak kevesebb adminisztrációs munkájuk lesz, a használt autók regisztrációs adójának számítása kedvezőbbé válik. A kedvezőtlen változtatások közé sorolható viszont a bioüzemanyag és a cigaretta adójának emelése, ami az érintett termékek drágulásához vezethet.

Új skála a regadóra

Az előterjesztés átírja a regisztrációs adóról szóló úgynevezett avultatási skálát, amely a használt gépkocsik esetében a regisztrációs adó csökkentésének mértékét adja meg. A törvényjavaslat szerint a jelenlegi húsz évről tizenöt évre rövidül az avultatás időtartama, a jármű négyéves korában az avulás 50, tizenöt éves korában pedig kilencvenszázalékos lenne.

A törvényjavaslatból kiderül, hogy az új avultatási skála szerint az értékcsökkenés 5-6 százalékponttal magasabb lenne a mostaninál a második és hatodik év között, azt követően pedig átlagosan 10 százalékponttal haladná meg a jelenlegi skálában szereplő mértéket. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mostaninál a regisztrációs adó alacsonyabb lesz, ugyanis az adott jármű után a korától függően az avultatási skálán szereplő mértékben lehet csökkenteni az adó összegét.

Jelentősen drágulhat a sodort cigaretta

A javaslat több lépésben emeli a cigaretta után fizetendő jövedéki adót. A jogszabály elfogadása, majd kihirdetése után negyvenöt nappal 2,4 százalékkal, 18 510 forintra emelkedik az ezer szál után fizetendő adó. Januártól és 2012 júliusától pedig újabb 2,4-2,4 százalékos emelés következik, ennek eredményeként 19 400 forintra nő az adóterhelés ezer szálra vetítve. Emellett az előterjesztés a kihirdetés után negyvenöt nappal a fogyasztási dohány - azaz a kézzel sodort cigarettához vásárolt vágott dohány - adóját nagyobb mértékben, 6 százalékkal, 8320 forintra emeli, ez januárban 9, majd jövő júliusban pedig 11 százalékkal, 10 060 forintra nő kilogrammonként. Az fogyasztási dohány jövedéki adójának emelését a törvényjavaslat azzal indokolja, hogy a dohánytermékek piacán a 2010-es évben olyan átrendeződés ment végbe, és 2011 folyamán is olyan piaci folyamatok zajlanak, amelyek veszélyeztetik a költségvetési bevételek tervezett alakulását. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fogyasztási dohány az alacsonyabb adóterhelés miatt olcsóbb, ezáltal jelentősen megnőtt iránta a kereslet, így viszont csökkent a költségvetés bevétele.

Az uniós pénzügyminiszterek még 2009 novemberében határoztak az adóteher radikális emeléséről, az akkori döntés szerint 2014-től 1000 szálanként 90 euróra emelkedik a 64 eurós minimumadót, a teljes jövedéki adóterhelésnek pedig el kell érnie a kiskereskedelmi ár 60 százalékát. A döntést az uniós pénzügyminiszterek azzal indokolták, hogy a tagállamok között jelentősek az eltérések a cigaretta árában, a régebbi tagországokban jóval magasabbak az árak a keleti uniós országokban jellemzőnél, a harmonizálásra is épp azért volt szükség, mert az újabb tagországok - illetve egyedüli régi kivételként Görögország - jóval alacsonyabb adókulcsot használnak, mint a régiek. Az Ecofin a fokozatosságra szavazott, Görögország és több új tagállam, köztük Magyarország is átmeneti haladékot kapott, így a kötelező szintet csak 2018. január 1-re kell elérnünk.

Az adóteher növekedése nem feltétlenül jelent majd azonnali áremelkedést, elsősorban azért, mert a dohánykereskedőknek az az érdekük, hogy minél több cigarettát adjanak el minél alacsonyabb adótartalommal. Ez utóbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy az adó- és áremelések előtt a kereskedők jelentős készleteket halmoznak fel az olcsóbb és kisebb adótartalmú termékekből, és hónapokig, akár fél évig is azt árulják az új, drágább csomagok helyett.

Emelkedik a bioüzemanyag adója, jól járnak a vendéglátósok

Az E85 jelű üzemanyag adóterhelését növelné a javaslat. Az általában 70-86 százalékban bioetanolt és 30-14 százalékban normál benzint tartalmazó keverék esetében a bioetanol után a benzinre vonatkozó adómérték 10 százalékát kellene megfizetni. Ez adóemelést jelent, mivel az E85-ös üzemanyag után jelenleg nem kell jövedéki adót fizetni. Az indoklás szerint a lépés eredményeként a benzin és az E85 piaci árának különbsége csökkenne a rosszabb hatásfok miatt indokolt mértékre. A magyarázat arra utal, hogy bár az E85-ös üzemanyag olcsóbb, de ebből az üzemanyagból akár 20-30 százalékkal többet fogyaszt a gépkocsi, mint benzinből.

A Napi Gazdaság múlt pénteki cikke szerint bár jóval olcsóbb a benzinnél, mégsem növekszik látványosan az E85-ös forgalma. A literenként átlagosan 280 forintba kerülő üzemanyag kis- és nagykereskedelmi ára között 60 forint a különbség, szemben a benzin 5-6 forintos árrésével, a lap szerint a piaci verseny hiánya mellett ez a nagyon magas árrés szab gátat a növekedésnek.

Bürokráciaellenes lépések

A törvényjavaslat a vendéglátósok életét megkönnyíti azzal, hogy megszünteti a havi standolási kötelezettséget. A jövedéki adóról szóló törvény jelenleg előírja, hogy az alkoholterméket árusító vendéglátóipari egységek kötelesek havonta nyilvántartást készíteni az alkoholtermékek forgalmáról.
Az illetéktörvényben tervezett változtatás szerint az adóhatóságnak nem kell határozatot hoznia azokban az egyenes ági rokonok közötti ajándékozási vagy öröklési illetékügyekben, melyek a tavaly elfogadott szabályozás értelmében illetékmentesek. Ezt a változtatást az adóhivatal adminisztrációs terheinek mérséklésével magyarázza a törvényjavaslat. Az előterjesztés az illetéktörvénynek az orvosok egy részére vonatkozó előírásait is átírná, mégpedig úgy, hogy az önálló orvosi tevékenység folytatásának joga után nem kellene öröklési illetéket fizetni. A vonatkozó törvény szerint önálló orvosi tevékenységet a háziorvos, a házi gyermekorvos, a fogorvos végezhet, a törvényjavaslat pedig e tevékenység öröklését teszi illetékmentessé.