Kártérítést követel a BP a felrobbant fúrótorony üzemeltetőjétől

Vágólapra másolva!
Negyvenmilliárd dolláros kártérítést követel a BP az egy évvel ezelőtt a Mexikói-öbölben felrobbant fúrótorony cég üzemeltetőjétől. Egy másik céget azért perelt be, mert nem működött az olajömlést vészhelyzetben automatikusan megakadályozó berendezés.
Vágólapra másolva!

A BP beperelte a Mexikói-öbölben egy évvel ezelőtt felrobbant Deepwater Horizon fúrótorony tulajdonosát és üzemeltetőjét, a Transoceant, és összesen 40 milliárd dollárt követel a kárai fedezésére - írja a BBC.

A brit BP szerint rosszul végezte a munkáját a Transocean, és "valamennyi biztonsági berendezés és rendszer felmondta a szolgálatot", ami végül balesethez vezetett - áll a BP keresetében. Az olajcég szerint a Transocean több esetben is szerződést szegett. Így nem végezte el megfelelően a szükséges karbantartásokat, nem voltak megfelelő alapossággal felkészített dolgozói, és a mentési munkákat is rosszul szervezte meg.

A BP a Cameron Internationalt is beperelte. Ez volt az a cég, amelyik azt a visszacsapó-berendezést gyártotta, amelyiknek automatikusan meg kellett volna állítania az olajömlést vészhelyzet esetén. A szerkezet nem működött a baleset bekövetkeztekor. A BP a keresetében úgy fogalmaz, hogy a svájci székhelyű Transocean és a houstoni Cameronnak is részt kell vállalnia a több milliárd dolláros költségekben, mert az ő felelősségük is fennáll az olajszennyezésben. Ez az összeg magában foglalja a tisztítási és kártérítési költségeket.

A kereseteket a BP a 11 munkavállaló halálával járó olajkatasztrófa egyéves évfordulóján nyújtotta be a New Orleans-i bíróságon. A katasztrófát követő hónapokban mintegy 780 millió liter olaj folyt ki a tengerbe, a partvidéktől több száz mérföldre elszállítva az olajszennyezést.

Egy korábban közzétett tanulmány szerint a dolgozók mulasztása is hozzájárult a katasztrófához. Egy januári jelentés szerint pedig a BP, a Transocean és a Halliburton (egy további amerikai üzemeltető cég) is költségcsökkentő intézkedéseket hoztak, ezzel is növelve a baleset kockázatát.

A Mexikói-öbölben történt olajkatasztrófa okozta károk miatt fennállása óta először zárt veszteséges évet a BP 2010-ben. A brit olajcég 2010-ben 3,7 milliárd dollár adózás utáni veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az egy évvel korábbi, 16,6 milliárdos profitot követően.