Száműzik a Renault-főnököt a kamu kémtörténet miatt

Renault, kémbotrány, lemondott a Reanult elnökhelyettese, Patrick Pélata, kémkedés
Vágólapra másolva!
Még mindig nem lehet tudni, hogy ki áll a kamu kémkedési botrány mögött, amely miatt távozik a Renault ügyvezetője. A cég közel 1 millió eurót költött arra, hogy kivizsgálja, tényleg kínai kémek fészkelték-e be magukat a Renault-hoz. Az állítólagos kémkedés miatt több embert elbocsátott a cégvezetés, most azonban fordult a kocka, és a cég több vezetőjét gyanúsítják csalással.
Vágólapra másolva!

Meg nem határozott pozícióba, a cég testvérvállalatához, a Nissanhoz távozik a Renault ügyvezető igazgatója, Patrick Pélata, miután kiderült, hogy a januárban a Renault-tól ipari kémkedés miatt elbocsátott három felsővezető mégsem kémkedett és nem adott el stratégiai információkat a cég új fejlesztésű elektromos modelljeiről egy kínai vállalatnak. Lemondását egy váratlanul összehívott igazgatótanácsi gyűlésen hétfőn el is fogadták.

Pélata már a múlt hónapban felajánlotta lemondását, miután a párizsi főügyészség által elrendelt nyomozás kiderítette, hogy az ipari kémkedéssel vádolt három felsővezetőnek nincsenek se svájci, se liechtensteini bankszámlái, amelyekre az ismeretlen kínai vállalat busás összegeket utalt volna a stratégiai információkért cserébe - ahogy azt egy névtelen levél tavaly augusztusban állította. Jó néhány hónapig azonban még Pélata marad a cég ügyvezetője, mivel a vállalat nehéz helyzetben van: a múlt hónapban történt japán földrengés és cunami miatt egy időre a Nissannál leállt a termelés.

Az ügyvezető mellett távozik a Renault biztonsági vezetője, a cég jogi tanácsadója, a HR-főnök és egy titkár. Franciaország egyik legjobban fizetett és legelismertebb topmenedzsere, Carlos Ghosn, a Renault elnöke és vezérigazgatója - utóbbi pozíciót a cég japán testvérvállalatánál, a Nissannál is betölti - azonban továbbra is a helyén marad, noha Pélatával együtt ő is többször nyilvánosan kijelentette, hogy ipari kémkedés folyt a cégnél. Pélata miután januárban kirúgták a kémkedéssel vádolt három vezetőt, azt nyilatkozta a francia Le Monde című napilapnak, hogy gazdasági, technológiai és stratégiai információkat professzionális módon gyűjtő, külföldi érdekeltségű szervezett bűnözői csoport ténykedésének esett áldozatul a cég.

Jön a gazdasági háború

A Renaultban nagyjából 15 százalékos részesedéssel bíró francia kormány szintén hitt Pélatának, és januárban a francia kormány tagjai gazdasági háborút emlegettek. A kínai kormány azonnal tagadta, hogy az elbocsátott vezetők bármilyen kínai vállalatnak kémkedtek volna, azóta a két ország között némileg feszültebb a diplomáciai viszony.

A kamu kémkedési botrány 2010 augusztusára nyúlik vissza: a Renault vezetői egy névtelen levelet kaptak, amely azt állította, hogy néhány felsővezető stratégiai információkat adott át a Renault elektromosautó-fejlesztéseiről egy kínai cégnek, a pénzt az információkért cserébe pedig svájci és liechtensteini számlákra utalják neki. A történet igaznak tűnhetett, hiszen a Renault az elektromos autók fejlesztése terén versenytársai előtt jár azzal, hogy az elektromos autók akkumulátorkapacitását ők tudják a legalacsonyabb költségen előállítani. Dominique Gevrey, a cég biztonsági részlegének egyik vezetője, még magánnyomozót is megbízott, aki ellen most szintén büntetőeljárás folyik, akárcsak Gevrey ellen.

Januárban aztán a cég biztonsági részlege által elrendelt vizsgálat eredményeképpen kirúgtak három felsővezetőt. A párizsi hatóságok büntetőeljárást indítottak, de márciusban kiderült, hogy a vádak alaptalanok voltak. Gevreyt most szervezett csalással vádolják, ő azonban ragaszkodik az ártatlanságához.

Forrás: AFP/PHilippe Huguen

Rejtély, hogy valójában mi történt

Hogy valójában mi történt, az továbbra is rejtély. A párizsi főügyész, Jean-Claude Marin szerint egyelőre nem lehet biztosan megállapítani, hogy a cég destabilizására irányuló kísérlet történt-e. A cég körülbelül egymillió eurót költött tavaly augusztus és január között arra, hogy saját maga kivizsgálja a kémkedést. Az összegről viszont a mai napig nem lehet tudni, hogy kihez került.

Pélata 1984 óta dolgozik a Renault-nak, és fontos szerepet játszott a cég japán testvérvállalatának, a Nissánnak a nyereségessé tételében. Pélata 2008-ban lett a Renault ügyeveztője, és ő volt az elektromos autók fejlesztésének felelőse is, amely a Renault és japán partnere szerint a cég döntő technológiai fejlesztései közé tartozik. A cég eddig 4 milliárd eurót fektetett az elektromos autó projektjébe (ebből 1,5 milliárd eurót az akkumulátor fejlesztésébe), és a Nissannal együtt azt a célt tűzte ki maga elé, hogy piacvezető lesz az elektromos autók piacán. A Renault 2011-2012-ben négy elektormos autót dob piacra - ezek a Kangoo, a Fluence, a Zoé és a Twizy.

Vérfrissítés kell a cégnek

Pélata távozása nagy érvágás lesz a cégnek, mert nagyon hatékonyan vezette a céget a válság alatt - mondta a Morgan Stanley autóiparra szakosodott elemzője, más elemzőházaknál azonban nem tartják nagy tragédiának a távozását, mert úgy gondolják, vérfrissítésre van szükség a cég vezetésében. A vezérigazgató által elrendelt újabb belső vizsgálat, amely már arra irányult, hogy kiderüljön, milyen mulasztások vezettek a kamu kémkedési botrányhoz, vezetői hibák sorát tárta fel a New York Times szerint.

A cég részvényeinek értéke csökkent hétfőn, miután a francia ipari miniszter bejelentette, hogy a belső vizsgálat eredménye alapján úgy tűnik, komoly működési rendellenességek vannak a cégnél. A Financial Times szerint a francia kormány nyilvánosan nem fogja bejelenteni a vezérigazgató távozását, de a lap egy, a neve elhallgatását kérő kormányzati tisztviselőre hivatkozva azt írja, hogy az ügy akkora presztízsveszteséget okozott a cégnek, hogy hiába számít arany embernek nemzetközi üzleti körökben a vezérigazgató Ghosn, kérdéses, hogy 2013 után, amikor lejár a jelenlegi mandátuma, ő maradhat-e az elnök-vezérigazgató.

Megkerestük az ügyben a Renault Magyarország vezérigazgatóját is, de a kommunikációs stábján keresztül közölte, hogy Párizs annyira zártan kezeli ezt az ügyet, hogy nekik mint importőröknek semmivel sincs több információjuk az esetről, mint ami eddig a sajtóban megjelent.