Elhatárolódik 150 sofőr a Tesco felszámolását kezdeményező szakszervezettől

bevásárlóközpont, hipermarket, bevásárlókocsi, bevásárlás, Tesco
Vágólapra másolva!
A Tesco másfélszáz gépjárművezetője nem kér az egyik szakszervezet harcából, melyet az az állítása szerint nekik is járó pótlékok kifizetése érdekében indított. A dolgozók az agresszív módszereket kifogásolják, az érdekvédelmi szervezet vezetője viszont kíváncsi, az elhatárolódók közül hányan utasítják majd vissza a pénzt.
Vágólapra másolva!

Egy 150 ember által aláírt nyilatkozatot juttattak el szerdán az [origo]-hoz egy tescós email-címről, melyben az aláírók írásban elhatárolódnak a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetétől (KDFSZ) és tevékenységétől. Ez az az érdekvédelmi szervezet, amely nemrég tescós alkalmazottakkal közösen felszámolási eljárást kezdeményezett a Tesco-Globál Áruházak Zrt. ellen, azzal az indokkal, hogy a vállalat évek óta nem fizetett ki bizonyos juttatásokat a gyáli logisztikai központ sofőrjeinek.

A 220 érintett gépkocsivezetőból 18-an három évre visszamenőleg követelik az úgynevezett rendelkezésre állási díjat, egyenként többmillió forintot (ez a juttatás azokra a napokra jár, amikor a dolgozók 24 órán át bármikor berendelhetők). Közülük 13-an kezdeményezték a felszámolási eljárást.

"Megosztó sttílus"

A most született nyilatkozatban a Tesco 150 gépjárművezetője kijelenti: "A mi érdekeinket nem szolgálja, ha a munkaadónkat nyilvánosan támadják, lejáratják. A KDFSZ agresszív, megosztó toborzási stílusa rossz hatással van a munkahelyi légkörre. Féltjük a munkahelyünket, nem akarjuk elveszíteni a munkánkat!"

Iglódi-Csató Judit, a társaság kommunikációs igazgatója megerősítette, hogy az aláírók valóban a Tesco gépkocsivezetői, de kérdésünkre hangsúlyozta, a kezdeményezéshez a vállalat vezetőségének semmi köze, ő maga is az e-mailből értesült róla.

"Másképp is lehetett volna"

Ezt megerősítette az aláírók között az első helyen szereplő Bakos István is. Az elhatárolódást érdeklődésünkre azzal indokolta, hogy a dolgozók között visszatetszést keltettek a KDFSZ módszerei. "Nemcsak a toborzásról van szó, bár az sem volt rokonszenves. A juttatások ügyében olyan erőszakosan lépett fel a szervezet, amit mi nem támogatunk. A követelés feltehetően jogos, de egészen más eszközökkel is el lehetett volna érni, hogy megkapják a dolgozók a pénzt" - mondta Bakos István.

Hozzátette, a KDFSZ módszerei nem használnak a vállalat és az alkalmazottak kapcsolatának, márpedig az utóbbiak féltik az állásukat. "Nem beszélve arról, hogy a cég akár azt is megteheti, hogy egyéb, nem kötelezően járó juttatások közül egyet vagy többet megszüntet. Nem jelezte, hogy erre készülne, de a lehetősége megvan rá" - magyarázta a gépjárművezetők képviselője.

A KDFSZ elnöke, Bubenkó Csaba megkeresésünkre közölte, az aláírók gesztusa akkor lesz csak hiteles, ha nem tartanak majd igényt a szakszervezet által kiharcolt járandóságra. "Kíváncsi vagyok, hányan lesznek köztük, akik visszautasítják a nekik járó pénzt" - jegyezte meg. Bubenkó Csaba azt is elmondta, a szakszervezetnek már papírja van arról, hogy a Tesco elismeri a tartozást.

A Tesco-KDFSZ konfliktus története

A Tesco és a KDFSZ között nem először robbant ki vita. Egy tavalyi bírósági ítélet szerint az áruházlánc jogellenesen bocsátott el 2009 nyarán két szakszervezeti tisztségviselőt, egyikük éppen Bubenkó Csaba volt. A társaság szerint az érdekvédők egy balesetet szenvedett dolgozót arra próbáltak rábírni, hogy minél nagyobb kártérítést követeljen, a szakszervezetisek szerint ők csak tájékoztatták a jogairól. A Magyar Nemzet akkor azt írta, hogy a munkaügyi bíróság elsőfokú döntése szerint a Tesco rendkívüli felmondásra vonatkozó indoklása nem állja meg a helyét.

Ezután a KDFSZ tavaly azt kifogásolta, hogy a dolgozók munkarendjének átalakítása után számos munkavállaló nem kapta meg a szakszervezet szerint nekik járó pótlékot, amivel a KDFSZ szerint százmilliós nagyságrendű kárt okozott a munkavállalóknak a vállalat. A Tesco azzal védekezett, hogy a munkaidő-beosztási rendszerrel volt probléma, de azt orvosolja a cég, és mindenkinek kifizeti a járandóságát.

Később a KDFSZ a pénztárosok bére miatt keveredett vitába a céggel. Azt állította, hogy a Tesco pénztárosai nem kapják meg a törvény szerint nekik járó garantált bérminimumot. Bubenkó Csaba akkor az [origo]-nak azt mondta, hogy megítélésük szerint ugyanazért a munkaért ugyanakkora bért kell fizetni az ország minden részén, a Tesco azonban nem így tesz. Az áruházlánc azonban közölte, nem kötelező kifizetnie a pénztárosoknak ezt az összeget, mert ez a munkakör nincs szakképzettséghez kötve. "A jelenlegi jogszabályok szerint egy többdiplomás ember is ülhet a kasszánál, ettől még nem illeti meg a bérminimum" - közölte akkor a Tesco.

Legutóbb a Tesco 65 ezer forint perköltséget volt kénytelen azonnal kifizetni a KDFSZ-nek, mert az ezen összeg visszatartása miatt is felszámolási eljárást kezdeményezett ellene.