Teljes egészében állami tulajdonba kerülhet az idén 115 éves Rába Járműipari Holding Nyrt., ha a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 815 forintos árfolyamon tett - a PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) jóváhagyására váró - nyilvános vételi ajánlatát elfogadják.
A tranzakció bejelentését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azzal indokolta, hogy "a hosszú távú stratégiai célok, gazdaságfejlesztési elképzelések mentén erősíteni kívánja az állami szerepvállalást a járműipari ágazatban is". A szaktárca közleménye szerint a tranzakció célja, hogy az állam érdemi befolyáshoz jusson a Rábában. Az [origo]-nak nyilatkozó elemzők szerint a Rábában lévő üzleti lehetőségek nem indokolják az állam által ajánlott árat, a homályosan megfogalmazott indokok alapján pedig nem egyértelmű, mi a célja a tranzakciónak. A cég ingatlanállománya azonban akár többet is érhet, mint amennyit az állam fizetne a részvényekért.
Meglepte az elemzőket
Tabányi Mónika, a Concorde Értékpapír elemzője az ajánlatot meglepőnek nevezte. "Nem számítottunk arra, hogy az állam felvásárlásban gondolkodik. Inkább azt valószínűsítettük, hogy egy befektető kivásárolja az államot" - mondta és hozzátette, ha ismét megindul a kereskedés a tőzsdén, akkor nem fog 815 forintra ugrani az árfolyam. Egyrészt, mert kockázatot jelent a befektetők számára, hogy a vételi ajánlatban szerepel egy kikötés, amely szerint, ha az állam nem szerez 50 százaléknál nagyobb tulajdont az ajánlat keretében, akkor visszavonhatja azt. A másik ok Tabányi Mónika szerint az időtényező, vagyis az ajánlatot még el kell fogadnia a PSZÁF-nak, ezt követően tűzik majd ki az elfogadásra nyitva álló időszakot, a vételár kifizetéséig pedig eltelhet akár több hónap, ami szintén árcsökkentő tényező lehet" - mondta.
"Bár keringtek pletykák a Rába felvásárlásáról, az azért meglepő, hogy az állam vételi ajánlatot tett egy társaságra" - értékelte az MNV Zrt. Rába-papírokra tett nyilvános ajánlatát Somi András, a KBC Equitas brókercég vezető elemzője. Szintén meglepőnek nevezte a Rába tervezett bekebelezését az [origo]-nak név nélkül nyilatkozó tőkepiaci szakértő, aki elképzelhetőnek tartja, hogy nem lesz sikeres az ajánlat, mégpedig azért, mert a cég ingatlanállománya miatt ennél többet is érhet a teljes vállalat.
Arra a kérdésünkre, hogy mi lehet a terve az államnak a Rábával, a névtelenül nyilatkozó szakértő azt mondta, egyelőre csak a minisztériumi közleményből lehet kiindulni. "Ezzel összhangban a piacon terjed egy pletyka, amely szerint a Rába felvásárlása után a kormány az Ikarust akarja fejleszteni, és a két cég tevékenységéből adódó szinergiákat kihasználva szeretne egy prosperáló vállalatot létrehozni" - tette hozzá a névtelenséget kérő szakértő.
Régen sokkal többet ért a papír
A Rába-csoport járműipari alkatrészeket és a Magyar Honvédség számára teherautókat gyárt. A cég autóüléseket szállít a Suzuki esztergomi gyárának, futóműveket külföldi megrendelőknek, szeptemberben pedig az S91 típusú midibuszok norvégiai szállítására nyert megbízást.
Nagyobb megrendelések az elmúlt egy évből
Szerződéskötés ideje | Partnercég | Megbízás leírása |
2010. október | Ural (Gaz-csoport) | Az orosz nehézteherautó-gyártó modelljeihez szállít futóműveket a Rába. A megrendelés értéke üzleti titok. |
2010. december | Marmon Herrington | Egyedi, köztük katonai járművek közös futóműfejlesztése. Az üzlet volumene éves szinten 5-6 millió dollárt tesz ki. |
2011. március | Scania | Az új futómű-megrendeléseknek köszönhetően 15 millió euróra nőhet a Rába Scaniától származó bevétele. |
2011. június | BPW Hungária | A német kézben lévő cég magyar leányvállalata 2015 végéig 30 millió euró értékben rendelt pótkocsifutóművekhez használt tengelycsonkokat |
Bár a Rába az elmúlt hónapokban valóban kapott új megrendeléseket, amelyek javítják majd a cég teljesítményét, az utóbbi évek adatai nem mutatnak látványos növekedést. A Rába-csoport árbevétele az év első felében 18,2 milliárd forintra rúgott, ami 2,8 százalékos növekedésnek felel meg. A cég nettó eredménye ugyan látványosan javult, a múlt év első félévében elért közel 1 milliárd forint veszteség után 250 millió forint nettó eredményt ért el. A növekedést azonban csak a hitelállomány 1,9 milliárd forintról 11,2 milliárd forintra növelésével tudta elérni a cég. Június végén a cég beszámolója szerint 1960 embernek adott munkát a Rába.
A Rába adatai az utóbbi öt évben
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011. első félév | |
Árbevétel (milliárd forint) | 51,2 | 58,2 | 58,6 | 33,9 | 35,7 | 18,2 |
Nettó eredmény (milliárd forint) | 2,27 | 1,41 | -5,1 | - 0,7 | - 0,86 | 0,25 |
Létszám (fő) | 2899 | 2818 | 2582 | 2198 | 2047 | 1960 |
Forrás: A Rába éves beszámolói
A Rába papírjait 1997. december 17-én vezették be a tőzsdére, az indulás után hónapokig 3 ezer forint felett mozgott az árfolyam, a Budapesti Értéktőzsde statisztikái szerint a részvényárfolyam 3615 forinton ért el a csúcsát 1998 januárjában, a 464 forintos mélypontot pedig a válság legsúlyosabb időszakában, 2009 tavaszán érte el a részvény.
A Figyelő hetilap nyári, "Megéri felvásárolni?" című elemzésében úgy fogalmaz a Rábáról, hogy "elvben ideális felvásárlási célpont lehetne a győri vállalat. A működésre nagyon erős befolyással bíró magyar menedzsment, az igen szerény eredménytermelő képesség, valamint a válság után sebeiket nyalogató nyugati járműgyártók rossz pénzügyi helyzete az a néhány fő ok, amely miatt a mai napig nem állnak sorban a papírokért a nagybefektetők".