Autóipari álmokat kerget a kormány

Vágólapra másolva!
Egyértelmű meglepetésnek nevezték az [origo]-nak nyilatkozó elemzők a Rábára tett állami ajánlatot. Egy meg nem erősített piaci pletyka szerint a Rába felvásárlása összefüggésben lehet azzal, hogy a kormány fejleszteni akarja az Ikarus buszgyártót.
Vágólapra másolva!

Teljes egészében állami tulajdonba kerülhet az idén 115 éves Rába Járműipari Holding Nyrt., ha a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 815 forintos árfolyamon tett - a PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) jóváhagyására váró - nyilvános vételi ajánlatát elfogadják.

A tranzakció bejelentését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azzal indokolta, hogy "a hosszú távú stratégiai célok, gazdaságfejlesztési elképzelések mentén erősíteni kívánja az állami szerepvállalást a járműipari ágazatban is". A szaktárca közleménye szerint a tranzakció célja, hogy az állam érdemi befolyáshoz jusson a Rábában. Az [origo]-nak nyilatkozó elemzők szerint a Rábában lévő üzleti lehetőségek nem indokolják az állam által ajánlott árat, a homályosan megfogalmazott indokok alapján pedig nem egyértelmű, mi a célja a tranzakciónak. A cég ingatlanállománya azonban akár többet is érhet, mint amennyit az állam fizetne a részvényekért.

Meglepte az elemzőket

Tabányi Mónika, a Concorde Értékpapír elemzője az ajánlatot meglepőnek nevezte. "Nem számítottunk arra, hogy az állam felvásárlásban gondolkodik. Inkább azt valószínűsítettük, hogy egy befektető kivásárolja az államot" - mondta és hozzátette, ha ismét megindul a kereskedés a tőzsdén, akkor nem fog 815 forintra ugrani az árfolyam. Egyrészt, mert kockázatot jelent a befektetők számára, hogy a vételi ajánlatban szerepel egy kikötés, amely szerint, ha az állam nem szerez 50 százaléknál nagyobb tulajdont az ajánlat keretében, akkor visszavonhatja azt. A másik ok Tabányi Mónika szerint az időtényező, vagyis az ajánlatot még el kell fogadnia a PSZÁF-nak, ezt követően tűzik majd ki az elfogadásra nyitva álló időszakot, a vételár kifizetéséig pedig eltelhet akár több hónap, ami szintén árcsökkentő tényező lehet" - mondta.

"Bár keringtek pletykák a Rába felvásárlásáról, az azért meglepő, hogy az állam vételi ajánlatot tett egy társaságra" - értékelte az MNV Zrt. Rába-papírokra tett nyilvános ajánlatát Somi András, a KBC Equitas brókercég vezető elemzője. Szintén meglepőnek nevezte a Rába tervezett bekebelezését az [origo]-nak név nélkül nyilatkozó tőkepiaci szakértő, aki elképzelhetőnek tartja, hogy nem lesz sikeres az ajánlat, mégpedig azért, mert a cég ingatlanállománya miatt ennél többet is érhet a teljes vállalat.

Arra a kérdésünkre, hogy mi lehet a terve az államnak a Rábával, a névtelenül nyilatkozó szakértő azt mondta, egyelőre csak a minisztériumi közleményből lehet kiindulni. "Ezzel összhangban a piacon terjed egy pletyka, amely szerint a Rába felvásárlása után a kormány az Ikarust akarja fejleszteni, és a két cég tevékenységéből adódó szinergiákat kihasználva szeretne egy prosperáló vállalatot létrehozni" - tette hozzá a névtelenséget kérő szakértő.

Régen sokkal többet ért a papír

A Rába-csoport járműipari alkatrészeket és a Magyar Honvédség számára teherautókat gyárt. A cég autóüléseket szállít a Suzuki esztergomi gyárának, futóműveket külföldi megrendelőknek, szeptemberben pedig az S91 típusú midibuszok norvégiai szállítására nyert megbízást.

Nagyobb megrendelések az elmúlt egy évből

Szerződéskötés ideje

Partnercég

Megbízás leírása

2010. októberUral (Gaz-csoport) Az orosz nehézteherautó-gyártó modelljeihez szállít futóműveket a Rába. A megrendelés értéke üzleti titok.
2010. decemberMarmon Herrington Egyedi, köztük katonai járművek közös futóműfejlesztése. Az üzlet volumene éves szinten 5-6 millió dollárt tesz ki.
2011. márciusScaniaAz új futómű-megrendeléseknek köszönhetően 15 millió euróra nőhet a Rába Scaniától származó bevétele.
2011. június BPW HungáriaA német kézben lévő cég magyar leányvállalata 2015 végéig 30 millió euró értékben rendelt pótkocsifutóművekhez használt tengelycsonkokat

Forrás: Figyelő

Bár a Rába az elmúlt hónapokban valóban kapott új megrendeléseket, amelyek javítják majd a cég teljesítményét, az utóbbi évek adatai nem mutatnak látványos növekedést. A Rába-csoport árbevétele az év első felében 18,2 milliárd forintra rúgott, ami 2,8 százalékos növekedésnek felel meg. A cég nettó eredménye ugyan látványosan javult, a múlt év első félévében elért közel 1 milliárd forint veszteség után 250 millió forint nettó eredményt ért el. A növekedést azonban csak a hitelállomány 1,9 milliárd forintról 11,2 milliárd forintra növelésével tudta elérni a cég. Június végén a cég beszámolója szerint 1960 embernek adott munkát a Rába.

A Rába adatai az utóbbi öt évben

2006

2007

2008

2009

2010

2011. első félév

Árbevétel (milliárd forint)

51,2

58,2

58,6

33,9

35,7

18,2

Nettó eredmény (milliárd forint)

2,27

1,41

-5,1

- 0,7

- 0,86

0,25

Létszám (fő)

2899

2818

2582

2198

2047

1960


Forrás: A Rába éves beszámolói

A Rába papírjait 1997. december 17-én vezették be a tőzsdére, az indulás után hónapokig 3 ezer forint felett mozgott az árfolyam, a Budapesti Értéktőzsde statisztikái szerint a részvényárfolyam 3615 forinton ért el a csúcsát 1998 januárjában, a 464 forintos mélypontot pedig a válság legsúlyosabb időszakában, 2009 tavaszán érte el a részvény.

A Figyelő hetilap nyári, "Megéri felvásárolni?" című elemzésében úgy fogalmaz a Rábáról, hogy "elvben ideális felvásárlási célpont lehetne a győri vállalat. A működésre nagyon erős befolyással bíró magyar menedzsment, az igen szerény eredménytermelő képesség, valamint a válság után sebeiket nyalogató nyugati járműgyártók rossz pénzügyi helyzete az a néhány fő ok, amely miatt a mai napig nem állnak sorban a papírokért a nagybefektetők".