Vágólapra másolva!
A tervek szerint a kormány és a parlament ugyan hozzányúl a regisztrációs adó szabályaihoz, de a korábbi fideszes tervekben szereplő eltörlésre vagy csökkentésre nincs esély a feszített költségvetés miatt, csupán technikai módosításokról lehet szó. Változtatásra pedig szükség lenne, mert a magyarországi, de külföldi rendszámmal futó autók 15 milliárd forinttal károsítják meg a költségvetés.
Vágólapra másolva!

A számos törvény mellett a regisztrációs adóról szóló jogszabályhoz is hozzányúl a kormány a következő hetekben - derült ki Navracsics Tibor igazságügyi miniszter Kövér Lászlónak, az országgyűlés elnökének címzett leveléből. Az [origo] hétfőn kora délután megkereste az adókérdésekben döntő Nemzetgazdasági Minisztériumot, hogy milyen változtatások lesznek a regisztrációs adóról szóló törvényben, ám a szaktárca cikkünk megjelenéséig nem reagált.

Az [origo] nevük elhallgatását kérő, adókérdésekben jártas kormányzati forrásokból úgy értesült, elképzelhető az úgynevezett avultatási tábla, az értékcsökkenés miatt az adót mérséklő táblázat átalakítása, ami azt jelenti, hogy a a külföldről behozott autók esetében alacsonyabb lehet a teher. A forrás egyúttal közölte: regisztrációs adó szabályozásában tervezett változtatások nem jelentenek majd drasztikus változtatást, inkább technikai módosításról van szó. Jelentős adócsökkentésére, esetleges eltörlésére, amiről korábban mostani kormánypárti politikusok beszéltek, egyelőre tehátn nem lehet számítani.

Pedig Varga Mihály, a Fidesz egyik meghatározó gazdaságpolitikusa, a Miniszterelnökség jelenlegi államtitkára a tavalyi országgyűlési választások előtt néhány hónappal, 2009. decemberében az [origo]-nak azt mondta: még korai lenne bármilyen konkrét adólépésről nyilatkozni, mindenképpen számolunk azzal a lehetőséggel, hogy átmenetileg eltöröljük az 1600 köbcentiméternél kisebb motorral hajtott autók esetében a regisztrációs adót. Font Sándor, a Fidesz másik képviselője pedig akkor úgy nyilatkozott, hogy annak érdekében, hogy a már az országban lévő, regisztrációs adó megfizetése mellett készleten álló járművek értékesítése ne lehetetlenüljön el, nem kizárt a regisztrációs adó kivezetésének több évre elhúzása, vagyis lépésről-lépésre történő megszüntetése, a fokozatokat például a hengerűrtartalomhoz is lehetne kötni.

A bevételi terv felét bukhatja az állam

"Nem a regisztrációs adó eltörlését szeretnénk, hanem a csökkentését. Az erre vonatkozó javaslatainkat már ismertettük a kormány képviselőivel. Tisztában vagyunk azzal, hogy a költségvetési bevételek nem csökkenhetnek, ezért a javaslatainkban megoldást kerestünk arra, hogy a regisztrációs adó átalakításával járó kiesést pótolni lehessen" - mondta az [origo]-nak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, aki egyelőre nem kívánt részleteket elárulni a javaslatokról és a kormánnyal folytatott tárgyalás részleteiről.

A Nemzetgazdasági Minisztérium még tavaly, a jobbikos Volner János képviselő regisztrációs adó eltörlését célzó törvényjavaslatára reagálva közölte: az adó eltörlésére a költségvetés bevétele szempontjából jelenleg is fontos és számottevő tétel - jelen költségvetési helyzetben a kormány nem lát lehetőséget, ugyanakkor jelenleg is vizsgálja a szabályozás átalakításának lehetséges irányait.

A regisztrációsadó-szabályozás miatt a költségvetés milliárdokat bukik éves szinten, mert a magas adóteher miatt a külföldi rendszámmal Magyarországon használt autók regisztrációs adója és az áfája sem kerül a költségvetésbe. Magyarországon évente eladott körülbelül négyzezer prémiumkategóriás autóból nagyjából háromezer kerül külföldi rendszámmal forgalomba. Az [origo] korábbi kalkulációja szerint ezért évente 15 milliárd forinttal kevesebb kerülhet a költségvetésbe, ami igen jelentős tétel: az idei költségvetés szerint a regisztrációs adóból 32,3 milliárd forint bevételt tervez a költségvetés. A beszedett pénz tehát több mint a duplája a feltételezett kiesésnek. Ráadásul Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke a múlt héten az [origo]-nak úgy nyilatkozott: jelenleg hozzávetőlegesen 25-30 ezer autó jár nálunk külföldi rendszámmal, ezek után nem fizethették be az áfát, és a regisztrációs adót, a kalkulált 15 milliárd forintos összeg tízszeresére is rúghat a kiesés.

Örök téma az adó eltörlése

A regisztrációs adó körüli anomália nem előzmény nélküli. Már a 2006-os országgyűlési választások előtt is azt mondta Orbán Viktor , hogy a Fidesz választási győzelme esetén 2007-től megszünteti a kormány az 1600 köbcentiméteres vagy annál kisebb motorterű gépkocsik regisztrációs adóját. (Az Orbán által akkor felvázolt családi gépkocsiprogram része lett volna az is, hogy a szóban forgó autók sztrádamatricájának árát felére csökkentette volna a Fidesz.) De az autósokat súlytó adófajtával a szocialista kormány is foglalkozott. Bár a 2006-os választások után nem változtatott a szabályozáson, Bajnai Gordon kormányfő 2009. január 21-én az Autóipari Versenyképességi Munkacsoport ülése után azt mondta, megvizsgálják a regisztrációs adó eltörlésének lehetőségét, de ez mindenképpen csak úgy képzelhető el, hogy ha az adókiesést más forrásból kompenzálni lehet. Végül a Bajnai felvetéséből sem lett semmi.