"A cukrászat és az édesipar általában nagyon erősen kötődik a regionális értékekhez, a tradícióhoz. Ezért nehéz ténylegesen nemzetközi termékeket előállítani. De épp ez az, amire mi törekszünk" - mondta családi cégéről egy 2004-es interjúban Pietro Ferrero. Akkor volt 40 éves a cég egyik legnagyobb dobása, a Nutella mogyorókrém. A cég, a Ferrero ma a világ egyik legismertebb olasz vállalata, a tulajdonos Ferrero család pedig a világ egyik leggazdagabb családja, a Forbes magazin 2011-es listája szerint a világ 37. legnagyobb vagyonának birtokosa.
A 47 éves Pietro Ferrero hétfőn váratlanul életét vesztette a dél-afrikai Fokvárosban. Egy üzleti tárgyalássorozat kísérőprogramjaként szervezett biciklitúrán kapott szívinfarktust - írja a Financial Times. A kiérkező mentők már nem tudták újraéleszteni.
Pietro a Ferrero csoport társ-vezérigazgatója volt, öccsével, Giovanni Ferreróval vezették a céget. A Nutella mellett a Ferrero gyártja többek között a Tic-Tac cukorkát és a Kinder csokoládét is.
A cég története az észak-olaszországi Albában kezdődött. Pietro nagyapja, Pietro itt nyitott kis cukrászdát feleségével a második világháború alatt. A háború idején hiánycikk volt a kakaó, ezért adalékként földimogyorót kevert a csokoládéhoz, ez a krém lett a későbbi Nutella alapja. Az idősebb Pietro 51 évesen meghalt szívinfarktusban, így a mogyorókrémet már a fia, Michele fejlesztette ki az 1960-as évek elején. Michele irányítása alatt a Ferrero globális vállalattá nőtt.
"Mit csen el egy hétéves kisgyerek?"
Pietro egész életét meghatározta a Nutella. Frissen végzett biológusként először a Ferrero nyugatnémet gyárában dolgozott 1985-ben, majd a vállalat központjában folytatta a munkát a családi cégnél, 1992-ben pedig bekerült a Ferrero csoport európai vezetésébe.
De állítása szerint rajongása valójában gyerekkorában kezdődött. "Mit csen el egy hétéves kisgyerek? Az éléskamrában lévő Nutellát. Én is nagyon jól emlékszem erre a jelenetre... Nagyon szeretem ezt a készítményt, nyomot hagyott bennem, főleg kamaszkoromból... Amikor utaztam, és a világ egy olyan helyére mentem, amiről azt gondoltam, hogy ott nincs belőle, olyankor vittem magammal. Egy része a lényemnek" - mondta a 2004-es interjúban.
Pietro többször nyilatkozta azt, hogy a cég egyik legfontosabb értéke a helyi tradíciók tökéletesítése és továbbvitele. A családnak mégis sikerült igazi világcéggé fejleszteni a Ferrerót. A cégcsoport Olaszország egyik legnagyobb és legismertebb vállalata, 14 országban összesen 22 ezer alkalmazottja van. A cégcsoport 6,6 milliárd eurós (1700 milliárd forintos) forgalmat bonyolított le tavaly - írja a New York Times.
Pietro szerint a cég legnagyobb érdeme, hogy olyan termékei vannak, amelyeket "a franciák franciának tartanak, az olaszok a sajátjuknak éreznek, a németek pedig azt gondolják, hogy Németországban született... De mégis világos, hogy a made in Italy bajnoka, ami oltalmat élvez".
"Egy tartós szerelem"
Pietro halálhírére még az olasz kormány is megszólalt. "Olaszország olyan üzletembert veszített el, aki sokat tett hozzá iparunk fejlődéséhez. A tökéletességre való törekvés, kreativitás és a nehéz helyzetekben való helytállás jellemezte őt, mindent megtett azért, hogy egy márka szimbólummá váljon" - írta részvétközleményében Franco Frattini olasz külügyminiszter.
"Ez egy tartós szerelem. Egy olyan rajongás, amely a gyerekkorban tör elő, és ahogy múlnak az évek, egyre fontosabb lesz, és összeköt bennünket ezzel a kitűnő krémmel. Ne felejtsük el, az üveg kítűnő minőségű táplálékot tartalmaz, de számomra a Nutella megmaradt egyfajta menedéknek a nehéz pillanatokra. Néha segít újra álomba merülnöm éjszaka" - mondta a Nutellához fűződő érzéseiről a 2004-es interjúban.