Jön a vásárlóbarát üzletek listája és emblémája

Vágólapra másolva!
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója, Pintér István szerint a nyilvánosság ereje fogja megakadályozni, hogy a kiskereskedelmi láncok áthárítsák a válságadót a fogyasztókra, azaz árat emeljenek. A szervezet vezetője az [origo]-nak azt is elmondta, januártól elérhető a kereskedők pozitív listája és jövőre, megjelennek a fogyasztóbarát-emblémák is.
Vágólapra másolva!

"Még folynak az egyeztetések arról, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) pontosan milyen jogosítványokat, feladatokat kap a kiskereskedelmi láncok ellenőrzésére - válaszolta Pintér István, a szervezet főigazgatója az [origo] kérdésére, miként próbálja megakadályozni a hatóság azt, hogy az áruházláncok a válságadó miatt emeljék áraikat. (Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a válságadók bevezetéséről szóló bejelentés után közölte, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság és a versenyhivatal feladata lesz, hogy meggátolja az adók áthárítását a vásárlókra.)

Az adó áthárításának megakadályozása nem tűnik egyszerű feladatnak, mert az áruházláncok több tízezer terméket forgalmaznak, ezek árának követése technikailag nehezen kivitelezhető. Pintér István szerint ebben a kérdésben leginkább a nyilvánosságé lesz a főszerep. "Elsősorban a nyilvánosság ereje szabhat gátat a kereskedelmi egységek önkényének: ha kiderül egy-egy áruházláncról, hogy emelte árait, akkor - bízom benne - visszavonja a lépését" - mondta a főigazgató.

Jön a pozitív lista

Pintér István a kormány hosszú távú céljai felsoroló új Széchenyi-tervben is említett fogyasztóvédelmi lépésekről és a magyar áruk szerepének javításáról azt mondta: Magyarországon egyetlen jogszabály sem határozza meg, hogy mi a magyar termék. Javaslatot teszünk arra, hogy ez a kérdés mindenképpen szabályozva legyen, mindemellett tervezzük a pozitív lista és a fogyasztóbarát embléma bevezetését.

A pozitív lista felsorolja azokat a vállalkozásokat, amelyekkel meg vannak elégedve a fogyasztók, megbízható kereskedőknek minősülnek. Ennek érdekében a hatóság már egyeztetett a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének, a Vállalkozók Országos Szövetségének megyei szervezeteivel. "Ha minden jól meg, akkor januártól elérhető lesz a pozitív lista"- mondta Pintér István. A lista egyébként a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján lesz elérhető, erről a szervezet majd tájékoztatni fogja a közvéleményt.

"A fogyasztóbarát-embléma már egy komolyabb dolog, az csak később indul útjára" - mondta Pintér István, és hozzátette: az embléma megszerzéséhez nem elég felkerülni a pozitív listára, hanem valami pluszt is kell nyújtani. "Maga a rendszer nem termékekre, hanem vállakozásokra koncentrál, és nem csak a kiszolgálás folyamata, a megfelelő tájékoztatás vagy általában a termékminőség játszik majd szerepet az embléma odaítélésében, hanem a reklamációkezelés gyakorlata is: csak az a vállalkozás lehet fogyasztóbarát, ahol a pénztártól való távozás után is a jogszabályoknak megfelelő, magas színvonalú elbánásban részesül a vásárló. Ahhoz, hogy egy ilyen megkülönböztető jelölést felelősen oda lehessen ítélni, részletes kritériumrendszert kell kidolgozni, ez a széles körű egyeztetésen alapuló folyamat már megkezdődött, a jövő évben terveink szerint már a vásárlók is találkozhatnak az emblémákkal" - tette hozzá a főigazgató.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

"Januárban megjelenhet a pozitív lista"

Pintér István a vásárlóknak azt tanácsolja, hogy a későbbi érdekérvényesítés miatt nyugta és jótállási jegy nélkül ne vásároljanak, de az is nagyon fontos, hogy műszaki termékeknél az élettartamra vetített egységár alapján válasszanak. Egy olcsóbb termék ugyanis sok esetben jóval rövidebb ideig használható, szinten ezeknél a cikkeknél nagyon fontos, hogy rajtuk legyen a biztonságot garantáló úgynevezett CE jelölés.

Pintér István azt is közölte: "a fogyasztók egészségének, biztonságának védelme mindennél fontosabb, ezért a hatóság kemény szankciókat fog alkalmazni a veszélyes termékeket forgalmazó cégekkel szemben. A szerződések megkötésénél, szolgáltatások igénybevételénél fontos, hogy megismerkedjünk a szerződés feltételeivel és tudatosítsuk magunkban: nincs olyan, hogy aláíratnak velünk valamit, a szerződés megkötése a mi döntésünk, és sokszor nagyon nehéz szabadulni egy olyan kötelemből, amelyet ha alaposabban utánanéztünk volna, talán nem is vállalunk."

Az élelmiszer-biztonság garantálása érdekében az NFH szorosabb együttműködést alakít ki a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatallal a közeljövőben, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletével pedig két héten belül állapodnak meg a partnerségről. "Ennek az a lényege, hogy lerövidítsük a panaszok ügyintézését és a különböző hatóságok nagyobb hatékonysággal tudjanak fellépni" - mondta Pintér. és hozzátette: december végéig az összes olyan hatósággal, szervezettel megállapodást kötnek, amelyeknek közük van a fogyasztókhoz.