Sokat köszönhet Brüsszelnek az egyik legnagyobb magyar bicikligyár

Vágólapra másolva!
Nem rázta meg a válság az esztergomi  Neuzer kerékpárgyárat, és ebben nagy szerepe van egy uniós dömpingellenes rendeletnek - mondta az [origo]-nak Neuzer András tulajdonos, aki arról is beszélt, hogy cége számára milyen forintárfolyam a kedvező, s hogy mit gondol az új magyar találmányról, a láncnélküli bringáról.
Vágólapra másolva!

- Egy csomó biciklis esemény, hír volt az elmúlt napokban. Volt triatlon világbajnokság, Critical Mass, bejelentették a Bubit vagyis a fővárosi közbringa kölcsönző létrehozását, s egy magyar találmány, a láncnélküli kerékpár is bemutatkozott, feltűnést keltve a külföldi sajtóban. Lehet azt mondani, hogy a biciklik újra reneszánszukat élik?
Az biztos, hogy a felsorolt események felhívták a figyelmet a kerékpározásra, s áttételesen hasznosak az iparág számára is, s talán némi felpezsdülésről is lehet beszélni, de arról még szó sincs, hogy teljes mértékben túl lennénk a válság hatásain. Idén az itthoni és kinti piacok sem érik még el a 2008-as forgalmat. Tavaly Magyarországon 10-15, Európában 8-10 százalékkal estek vissza az eladások.

- A Neuzer számait nézve viszont azt látjuk, hogy tavaly 40 százalékkal nagyobb volt az árbevétel 2008-hoz viszonyítva. Hogy csinálták?
Nevezhetjük akár pánikreakciónak az attól való félelmet, hogy nekünk is visszaesik majd a forgalmunk. De nem keseregni kezdtünk a piac zsugorodásán, hanem lázasan kerestük elsősorban az export lehetőségeket. Ennek sikerét jelzi, hogy a zömében európai kivitelünk 80 százalékkal nőtt. A kinti piacok felkutatását és megdolgozását azóta is folyamatosan végezzük, szeptember végén október elején két hétig például hollandiai kereskedők ismerkednek a gyártmányainkkal, előtte németek jártak Esztergomban. Az itthoni bővülést pedig a Posta tenderének elnyerése jelentette, ami 369 milliós megbízást jelentett.

A Neuzer Kft. árbevétele (ezer forint)

2007

2008

2009

Belföldi értékesítés

1 226 821

1 320 219

1 625 640

Export értékesítés

670 542

603 437

1 083 180

Összes árbevétel

1 897 363

1 923 656

2 708 820



- Az európai piacokat emelte ki, máshová miért nem szállítanak?
Azért Európa, mert itt tudjuk elismertetni a viszonylag magas árszintünket. Sok más piacon megelégszenek az alacsonyabb minőséggel, ami jóval olcsóbb is annak következtében, hogy főleg kínai vagy indiai gyártmányú biciklikről van szó.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Két hétig holland kereskedők mustrálják a termékeiket

- Ha már itt tartunk, az ázsiai, elsősorban kínai gyártók számos feldolgozóipari ágazatot tettek tönkre alacsony áraikkal, legyen az a textilipar vagy játékipar. A kerékpárgyártás hogyan úszta meg, hogy például a Neuzer még képes labdába rúgni a piacon?
Csakis az európai szabályozásnak köszönhetően, hogy az Unióban hoztak egy dömpingellenes rendeletet. Anélkül már valószínűleg lehúzhattuk volna a rolót, hiszen az exportlehetőségek megszűntek volna. Az antidömping szabályozás ebben az évben veszti hatályát, de az Európai Bizottság nagy valószínűséggel meg fogja hosszabbítani a hatályát, mert közvetlenül és közvetve több mint 2 millió ember foglalkoztatása múlik ezen. A jelenlegi szituációban, amikor Európa-szerte a legsúlyosabb gond a magas munkanélküliség, aligha oldható fel ez védőrendelkezés.

- Az export egyre fontosabb szerepet játszik a forgalmukban. Adódik az örökzöld kérdés, milyen forintárfolyam a legkedvezőbb a Neuzernek, a mostani gyenge vagy az ennél erősebb?
Tömören válaszolva, a stabil forint a jó számunkra, nem a gyenge. Nincs annál rosszabb ugyanis, ha viszonylag rövid intervallumon belül 15-20 százalékos kilengések vannak. Ha az euró erősödik a forinttal szemben, akár árengedményt is adhatnánk, de a kiszámíthatatlanság miatt nem tehetjük, hiszen az nem vállalható, hogy ráfizessünk, így viszont a versenyképességünket veszítjük el, ha nem tudjuk az árakkal is befolyásolni a piacot.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Évi százezer kerékpárt is képesek gyártani

- Korábban már szóba került a Bubi, vagyis az első közösségi biciklikölcsönző rendszer kiépítése Budapesten. Ezer kerékpárral kezdenék a bérlést. Indulnának a kerékpárok szállítására kiírt tenderen?
Az ezer darab jelentős tételnek számít nekünk is, ráadásul később növekedhet is a Bubi kerékpárparkja. Egyelőre azonban tisztázatlan, hogy milyen infrastruktúrális háttérrel kívánják bevezetni a szolgáltatást. Erős a gyanúm, hogy már meglévő, külföldön már működő rendszer behozatala a valószínűbb.

- A másik friss hír volt, hogy magyar feltalálók láncnélküli biciklit találtak fel, ami nagy sikert aratott külföldön. A Neuzert nem keresték meg, mint lehetséges gyártót?
Igen, jelentkeztek nálunk a feltalálók, de úgy ítéltem meg, hogy olyan magas lenne az alkatrész bekerülési költsége, ami belátható időn belül nem szavatolná a gazdaságos gyártást. A Neuzer üzleti vállalkozás, így nem engedhetjük meg magunknak, hogy ráfizetéssel készítsünk bármit is. Amúgy a konstrukció jó műszaki megoldás, de egyelőre mint érdekességre tekintek a láncnélküli szerkezetre.

Így kezdődött

Bár a Neuzer Kft-t 1996-ban alakították meg magánemberek, s azóta is 100 százalékban magyar tulajdonban van, a történet a nyolcvanas években kezdődött, amikor Neuzer András egy csehszlovák gyármányú Favorit versenybiciklit akart rendbehozni. Akkor szembesült azzal, hogy milyen nehéz is az alkatrészek beszerzése. A nyolcvanas évek végén ezért vágtak bele alkatrészek készítésébe, s így jutottak el oda, hogy mára évi 100 ezer kerékpárt is képesek gyártani, s a csúcsszezonban akár 150 embernek is képesek munkát adni.