Magyar közbeszerzések miatt fordul az Európai Bírósághoz Brüsszel

Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottság szerint Magyarország két közbeszerzésben is megsértette az uniós közbeszerzési szabályokat, ezért az Európai Bíróság elé tárja az ügyeket.
Vágólapra másolva!

A közpénzből finanszírozott szerződésekhez való egyenlő hozzáférés biztosítása érdekében az Európai Bizottság úgy döntött, hogy két, Magyarországgal kapcsolatos ügyben is az EU luxembourgi székhelyű bíróságához fordul - jelentették be csütörtökön Brüsszelben.

Az egyik ügyben az uniós végrehajtó testület úgy véli, hogy a magyar kormányzat megsértette az uniós közbeszerzési szabályokat egy irodaszerekkel kapcsolatos keretszerződés odaítélése során. A másik esetben a brüsszeli bizottság álláspontja szerint Magyarország nem megfelelően érvényesítette nemzeti jogszabályaiban az uniós közbeszerzési szabályokat, és ezáltal korlátozta a vállalkozások hozzáférését a közpénzből finanszírozott szerződésekhez.

Az Európai Bizottság ez év márciusban mindkét ügyben indoklással ellátott véleményt küldött Magyarországnak - ez az uniós jogsértési eljárás második szakasza -, kérve a magyar hatóságokat, hogy gondoskodjanak az uniós jogszabályoknak való megfelelésről. Mivel nem kapott kielégítő választ, a bizottság úgy döntött, hogy mindkét ügyet az Európai Bíróság elé utalja.

Az EB szerint pazarlás volt az irodaszer-beszerzés

Az irodaszer-beszerzési ügyben a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) 2009 júniusában az EU Hivatalos Lapjában hirdetményt tett közzé papír, írószer és egyéb irodaszer szállítására vonatkozó keretszerződés odaítélésére, számos közpénzből gazdálkodó szervezet részére. A keretszerződés értéke mintegy 3,5 milliárd forint volt, és 12 hónapra szólt. A szerződő felet tárgyalásos eljárás útján tervezték kiválasztani, ami azt jelenti, hogy a KSZF egyenként tárgyalt volna az ajánlattevőkkel a szerződés feltételeiről.

A brüsszeli bizottság, miután a magyar sajtóból értesült a tényekről, úgy ítélte meg, hogy a tárgyalásos eljárás alkalmazásával a KSZF a nyílt eljáráshoz - vagyis az uniós szabályozás szerinti irányadó eljáráshoz - képest kisebb mértékben tette lehetővé az átláthatóságot és az egyenlő bánásmódot az ajánlattevők számára, ami az adófizetők pénzének pazarlásához vezethet. A bizottsági értékelés - olvasható a brüsszeli közleményben - az Európai Bíróság kiterjedt ítélkezési gyakorlatán alapul, amely nagyon szigorúan értelmezi a fő szabálytól, azaz a nyílt eljárás alkalmazásától való eltérés lehetőségét, és elítéli, ha az ajánlattevők túlzott mértékben hagyatkoznak a tárgyalásos eljárásra.

A magyar hatóságok szerint indokolt volt a tárgyalásos eljárás választása, mivel a beszerzések értékét nem lehetett előzetesen felbecsülni. Az érintett termékek, vagyis az irodaszerek jellegére tekintettel azonban a brüsszeli bizottságnak kétségei vannak azt illetően, hogy ez az indoklás megállja-e a helyét.

Korlátozott mozgástér

Az Európai Bírósághoz utalt másik ügy magára a magyar közbeszerzési törvényre (kbt.) vonatkozik. Az új kbt. alapján 2009-ben olyan rendelkezés lépett életbe, amely szerint egyes esetekben a közpénzből finanszírozott szerződések ajánlattevői kizárólag akkor támaszkodhatnak egy másik gazdasági szereplő erőforrásaira, ha e szereplő vonatkozásában többségi befolyással rendelkeznek.

A törvény vizsgálatát követően az Európai Bizottság azt állapította meg, hogy ez a rendelkezés az uniós jogszabályokban előírtnál kevesebb esetben teszi lehetővé az ilyen jellegű együttműködéseket. Az uniós közbeszerzési szabályok értelmében ugyanis az ajánlattevők a fennálló kapcsolat jogi jellegétől függetlenül támaszkodhatnak más gazdasági szereplők erőforrásaira.

Ezért az uniós végrehajtó testület úgy véli, hogy Magyarország elmulasztotta az uniós közbeszerzési szabályok szerinti kötelezettségeinek a teljesítését. Álláspontja szerint a módosított közbeszerzési törvény korlátozza a vállalkozások hozzáférését a közpénzből finanszírozott nagy értékű szerződésekhez, ami akár az adófizetők pénzének pazarlásához is vezethet.