A Tesco az első a magyar élelmiszer-kereskedelemben

Vágólapra másolva!
A Tesco, CBA és Coop áll a legnagyobb forgalmúélelmiszer-kereskedelmi láncok 2009. évi ranglistájának élén, ahogyan egy évvel korábban is. Az első helyezett Tesco forgalma 602 milliárd forintról 638,4 milliárdra nőtt.
Vágólapra másolva!

A Tescót követő CBA 547,5, míg a Coop 510 milliárd forinttal szerepel a ranglistán. Mindkettő valamivel nagyobb mutatóval, mint egy évvel korábban -állapította meg a Nielsen piackutató vállalat 2009. évi rangsora, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állítottak össze. Utánuk következik, ahogyan az előzőévben is, a Spar csoport 397,4 és a Reál 358 milliárd forinttal. Szintén növekedtek, egyik évről a másikra.

A rangsorban második CBA 3054 üzlete, a harmadik Coop 5250 és az ötödik Reál 2320 boltja együttesen több mint 10 500 egységet jelent. Így a három hazai tulajdonban lévő lánc együttesen a teljes magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat több mint felét képviseli.

A nemzeti tulajdonban lévő vállalatok előkelő pozíciója nem jellemző Közép-Európában. Hazai tulajdonú láncok ugyanis hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket régiónk egyetlen más országában sem érnek el.

Az Auchan és a Cora hipermarketjeivel a boltláncok rangsorának 6., illetve 10. helyére került.

A több csatornát működtető Tesco piacvezető pozícióját többek között terjeszkedésének is köszönheti. Egy év alatt tizenhárom hiper- és tizenöt szupermarkettel, összesen 176 üzletre bővítette hálózatát. Az említett bolttípusokon kívül belvárosokban expressz, az északnyugati megyékben pedig S-market üzletei várják a vevőket. .

A hipermarket láncok közül a Tesco mellett az Interspar és az Auchan is terjeszkedett tavaly. Az Interspar két új üzlettel 31-re növelte hálózatát, az Auchan egyet nyitott, és 12 egységet működtet.

Nyertes diszkontok

A négy diszkont lánc - Lidl, Penny Market, Aldi és Profi - a legutóbbi időszak nyertesei közé tartozik. A Nielsen által becsült együttes forgalmuk 14 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra, és múlt évben meghaladta a 430 milliárd forintot. Jelentős növekedésük egyik fő oka, hogy a fogyasztók egy része olcsóbb üzletek felé fordult a legutóbbi időszakban. Másik pedig, hogy a hazai diszkont hálózat 39 egységgel bővült egyik évről a másikra. A Lidl tizenhét, Aldi tizenhárom, míg a Penny Market kilenc új diszkontot nyitott Magyarországon.

A rangsor szerint folytatódik az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja, a vásárlói igények változásainak megfelelően. A legtöbb magyar fogyasztó számára idén a boltválasztás legfontosabb kritériumává lépett elő, hogy egy üzletben megtaláljon mindent, amire szüksége van, mégpedig könnyen és gyorsan.