Vágólapra másolva!
Ha nem is csak a spekulánsok miatt, de Görögország újra bajba kerülhet, az idei év első két hónapjában 10 milliárd eurót vettek ki a bankokból, ami megrogyasztotta a négy legnagyobb pénzintézetet. Az amerikai pénzügyminiszter a jüanról tárgyal, két amerikai légitársaság pedig az egyesülésről. Gazdasági lapszemle.
Vágólapra másolva!

Görögország négy legnagyobb bankja kormányzati segítséget kért amiatt, mert az év első két hónapjában végbement tőkekivonás likviditási gondokat okozott a pénzügyi rendszerben - írja a Financial Times (FT). George Papakonsztantinu, a pénzügyi tárca vezetője azt mondta, hogy a bankok a 28 milliárd eurós, 2008-ban a válság miatt életre hívott állami alapokhoz való hozzáférésre tartottak volna igényt.

A Görög Nemzeti Bank, az EFG Eurobank, az Alpha Bank és a Piraeus Bank 14 milliárd euró hitelt és 3 milliárd eurónyi speciális kötvényt kértek, de végül a nemzetközi piacokról, illetve az Európai Központi Banktól jutottak forrásokhoz. A négy bankot a Moody's a múlt héten minősítette le.

Görög válság: tízmilliárd eurós tőkekivonás

A helyi megtakarításokból 10 milliárd eurónyi betétet vontak ki januárban és februárban, ami a teljes betétállomány 4,5 százaléka.

A görög bankok kérésével kapcsolatos hírek és a szerdán soha nem látott szintre emelkedett görög államkötvényhozamok miatt a londoni lap szerint újra aggódó hangokat lehet hallani a válságnak a görög pénzügyi rendszerre gyakorolt hatásával kapcsolatban. A lapnak egy görög vagyonkezelő egyértelműen azzal magyarázta a pénzkivonást, hogy a tehetős görögök nem szívesen tartják már otthon a vagyonukat.

Sokan a görög bankok külföldi leánybankjaihoz utalták át a pénzüket, jellemzően ciprusi és luxemburgi pénzintézetekről van szó, mások pedig a Görögországban működő külföldi bankokat választották. Voltak olyan pletykák is, miszerint az utóbbi időben jelentősen megnőtt a 200, illetve 500 eurós bankjegyek kivétele a bankokból, de ezt jellemzően cáfolták az illetékesek.

Görög válság: nem csak a spekulánsok

A Wall Street Journal (WSJ) szerint a görög gondok fokozódása miatt újtra egyre több politikus a pénzpiaci kereskedőket és a spekulánsokat hibáztatja - ahogy korábban George Papandreu miniszterelnök is tette.

Az amerikai lap írása szerint azonban ezek a kritikák nem feltétlenül jogosak, a gyors nyereségre törekvő piaci játékosokon kívül ugyanis a tradicionális szereplők, azaz a bankok, a vagyonkezelők és a vállalati szféra képviselői is megjelentek a piacokon - nem azért, hogy profitot hozzanak össze, hanem jellemzően azért, hogy bebiztosítsák magukat az árfolyamok esése ellen.

A WSJ úgy tudja, hogy például a Coca-Cola is arra számít, hogy az euró esni fog, így olyan ügyleteket kötött, amivel be tudja biztosítani az euróban keletkező bevételeinek dollárértékét. A vagyonkezelők a kezelt pénzek védelme érdekében eladták a görög kötvényeket, a bankok pedig vették a görög államcsőd elleni biztosításokat.

Kínában tárgyal Geithner

Timothy Geithner amerikai pénzügyminiszter Kínában a jüanról tárgyal, a BBC cikkében "last-minute" útnak nevezett látogatáson az Egyesült Államok arról próbálja meggyőzni a kínai vezetőket, hogy engedjék a piaci folyamatokat jobban érvényesülni a kínai devizaárfolyam alakításában.

Washington évek óta azzal vádolja Pekinget, hogy a jüan árfolyamának mesterségesen alacsony szinten tartásával indokolatlan előnybe hozza a külkereskedelemben a kínai gyártókat, miközben a versenytársak - különösen az amerikai exportőrök és a kínai importtal versenyző belföldi termelők - nehéz helyzetbe kerülnek.

A BBC szerint van esély, hogy a pekingi hatóságok részben engednek az amerikai nyomásnak.

Egyesülés az amerikai légipiacon

A Reuters értesülései szerint a United Airlines egyesülési tárgyalásokat folytat a US Airways légitársasággal. Amennyiben az ügyletet tető alá hozzák, akkor az Egyesült Államok második legnagyobb légicége jöhet létre.

A hírügynökség szerint az egyesülésnek az a célja, hogy a költségek csökkentésén keresztül a két cég fel tudja venni a versenyt a Delta-Northwest duóval. A tárgyalások pár hete kezdődtek, és akár egyéb légitársaságokra is kiterjedhetnek, bár az is tény, hogy egyelőre nincs szó jelentős előrehaladásról. A két társaság amúgy már 2000-ben is egyesülni akart, de a 4,3 milliárd dolláros ügyletet a szakszervezetek és az igazságügyi minisztérium megakadályozta.