Brüsszelnek kell zöld utat adnia a Malév-tervre

Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél már készül a Malév megmentését célzó végleges terv, amit a Európai Bizottságnak kell majd elfogadnia. A PM szerint egyébként a légitársaság megmentése nem jogellenes, az állam csak az átszervezést kívánja végrehajtani annak érdekében, hogy utána eladhassa a vállalatot.
Vágólapra másolva!

Már a nagy része készen van a Malév megmentési terve, amelyet a magyar kormány be fog nyőjtani az Európai Bizottsághoz jóváhagyásra - közölte hétfőn Kamarás Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója.

A Wizz Air légitársaság szerint az Európai Bizottsághoz fordul, mert jogellenesnek tartja a Malév állami támogatását. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium sajtófőnöke az MTI-nek hétfőn azt mondta: az állami tulajdonszerzés nem minősül tiltott állami támogatásnak, mivel az állam nem azért lett tulajdonos, hogy a folyó működéshez biztosítson tőkét, hanem, hogy végrehajtsa az átszervezést, amellyel piaci viszonyok között működőképessé válhat a légitársaság.

Nem tervez hosszú távra az állam

A Malévben nem az állami tulajdon hosszú távú megtartása a cél, hanem a légitársaság átszervezése, ezt követően lehetővé válik, hogy ismét piaci szereplő szálljon be a cégbe - tette hozzá. A sajtófőnök hangsúlyozta: azt kellett eldönteni, hogy kell-e nemzeti légitársaság, annak esetleges megszűnése milyen hatással lehet az idegenforgalomra, a gazdaság egészére és a Budapest Airportra.

A pénteken éjszaka született megállapodás szerint a magyar állam készpénzzel és adósságok tőkekonverziójával 25,2 milliárd forintos tőkeemeléssel 95 százalékos tulajdont szerez a Malév magyar nemzeti légitársaságban, 5 százalék pedig továbbra is az eddigi közvetlen tulajdonos, az AirBridge Zrt. kezében marad. A VB megfizeti az MNV Zrt. által lehívott 32 millió eurós bankgaranciát, ami a 2007-ben kötött privatizációs szerződéshez kapcsolódik.

Lesz mozgástere a Malévnek

Kamarás Miklós azt mondta, hogy az AirBridge-en keresztül közvetett tulajdonos marad az orosz állami Vnyesekonombank (VB) is. A VB a megállapodás szerint 10 napon belül 30,4 millió euró kölcsönt tőkévé konvertál a Malévban, így a magyar állam tulajdoni hányada 75 százalék plusz egy szavazatra mérséklődik. A VB a továbbiakban is hitelezi a magyar légitársaságot a magyar kormány 2009 decemberi határozatában rögzített feltételekkel, a hitel kamata az európai bankközi kamat plusz 500 bázispont.

A végleges megmentési tervben a magyar kormány bemutatja azt az eljárást, amely a Malév talpra állításához szükséges: többek között a további, még szükséges finanszírozást is. A terv tartalmazza azt is, hogy a légitársaságot a későbbiekben értékesíteni akarja. A megállapodás alpaján a VB 32 millió euró rövid lejáratú hitelt ad a Malévnek, amit a légitársaság azonnal visszafizet, így lekerül a Malév részvényekről az orosz bank jelzálogjoga. A hitelt az ötéves futamidő leteltével egy összegben kell a Malévnak törlesztenie, de félévente kell a kamatot fizetnie.

Kamarás Miklós hangsúlyozta, hogy nem csak a kötelezettségeket tartalmazza a Malév megmentési konstrukciója. A tőkerendezés során maradó 3,5 milliárd forint szabad készpénz és a további finanszírozásról szóló megállapodások mozgásteret adnak a Malév működéséhez. A főszezon pedig "nyugodtabb légkört" teremt a középtávú üzleti terv elkészítéséhez, amelynek üzemi szinten már nyereséggel kell számolnia.