Az Európai Bíróság tárgyalja a magyar-EU vasútépítési áfa-vitát

Vágólapra másolva!
Magyar folyamodvány nyomán az Európai Bíróság vizsgálja annak az európai bizottsági döntésnek a jogosságát, amely szerint vissza kell fizetni a Budapest-Kelenföld - Székesfehérvár - Boba vasútvonal átépítése során az európai uniós kohéziós alapból az áfára felvett összeget.
Vágólapra másolva!

A vonatkozó uniós szabályozás értelmében a tagországokban támogatott projektekhez kapcsolódó, visszaigényelhető áfa viselése nem támogatható uniós pénzből, csak a vissza nem igényelhetőé.

Az említett beruházásnál a magyar hatóságok az áfát mint támogatható költséget vették figyelembe, mivel álláspontjuk szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) sajátos helyzeténél fogva nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót, tehát annak terhét ténylegesen viseli - derül ki a bíróság sajtóosztályának tájékoztatójából.

A brüsszeli bizottság viszont úgy ítéli meg, hogy az áfa megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában végső soron a vasúti pályahálózat használóira hárul, így a beruházás fázisában felmerült adóból eredő költségek igenis visszaigényelhetőek, függetlenül attól is, hogy a vasúti pályahálózat építtetője és üzemeltetője nem ugyanaz a cég.

A bizottság ezért határozott úgy, hogy az így felmerült áfa viselésére nem nyújtható uniós támogatás. Hasonló eljárás folyik az M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának építésével kapcsolatban is az uniós bíróságon.