A magyar autópiac az utolsó Európában

Vágólapra másolva!
Az első félévben az európai autópiacok közül a magyar szenvedte el a legnagyobb visszaesést - derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének legfrissebb adataiból.
Vágólapra másolva!

Júniusban 1,341 millió személyautó került forgalomba Európában, ami 7 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben, az év első hat hónapjában eladott 7,825 millió darabos eladás azonban minimális, 0,2 százalékos bővülést jelent - közölte legfrissebb adatait csütörtökön az Európai Autógyártók Szövetsége.

A legjobb mutatókkal Izland büszkélkedhet, a szigetország autópiaca 58,2 százalékkal bővült, majd Portugália és Norvégia következik 57,7, illetve 48,4 százalékos fejlődéssel.

Európa legnagyobb autópiacai közül Németországban 29 százalékkal estek vissza az eladások az első félévben, míg Olaszországban 2,9, Franciaországban 5,4, Spanyoloszágban pedig közel 40 százalékos volt a növekedés.

Bulgária, Románia és Magyaroszág az utolsó háromban

A hathónapos adatok szerint a magyar autópiac járt a legrosszabbul, az ACEA szerint Magyaroszágon 43,8 százalékos volt a hanyatlás, ami 22 355 személyautó eladását jelentette az említett időszakban. A második legrosszabb teljesítményt Bulgáriában mérték, ott 7299 autó talált gazdára, ami 43,2 százalékos visszaesésnek felel meg. Románia a harmadik mínusz 41,5 százalékos mutatóval.

A magyar autópiac kiábrándító teljesítménye nem meglepő, az autóhitelezés visszaesése miatt ugyanis nagyon kevés a vásárló. Erről nyiltakozott a csütörtöki Világgazdaságnak Szuna József, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének alelnöke, aki elmondta, akár 15 évre növekedhet a magyar személyautó-állomány átlagéletkora, ha nem lesz változás a piaci folyamatokban.

Manapság ugyanis az magyar autópiacot a flottavásárlások tartják életben, a magánvásárlók nem tudnak vagy nem mernek hitelt felvenni. Ez a tendencia kitart addig, amíg a vevőfinanszírozásban nem lesz változás, vagyis nem tér vissza a hitelfelvételi kedv. A rossz piaci környezetre utal, hogy a Gémosznak az induláskor 320 tagvállalata volt, ma már azonban kevesebb mint 200 tagja van a szervezetnek. A válság előtt még 1100 működő autókereskedést tartottak nyilván, ma már kevesebb mint 800 van talpon, ennek eredményeként pedig rengeteg az üres szalon, ami vevőre vár. A csődhullám elsősorban azzal magyarázható, hogy a tulajdonosok nem tudták egyszerre finanszírozni a szalonok, szervizek működését és törleszteni a beruházásra felvett hitelt.