"Annyit ajánlottak, amin már érdemes volt elgondolkodni" - így adták el a Netrisk.hu-t

Vágólapra másolva!
Miért ad el a tulajdonos egy kiválóan működő, évi több százmillió forint profitot termelő vállalkozást? A Netrisk.hu eladásának történetét osztotta meg az [origo]-val Haraszti Zsolt cégtulajdonos, ügyvezető, aki először nem is akart megválni a vállalkozástól, aztán szép lassan meggyőzte magát. Illetve hagyta, hogy meggyőzzék.
Vágólapra másolva!

A múlt héten szerzett többségi tulajdont az Ön által alapított és irányított Netrisk.hu-ban a varsói központú Enterprise Investors, a vételár 6,4 milliárd forint volt. Az ember beleöl az életéből 16 évet egy vállalkozásba, küszködik vele, később sikeressé teszi, aztán egy nap mégis úgy kel fel, hogy eladom?
- Nem így történt, sőt igazából meg sem fordult a fejemben, hogy eladjam a netrisk.hu-t. Egy éve megkeresett egy multinacionális társaság, hogy fantáziát látnak a cégünkben, leülhetnénk-e tárgyalni az eladásáról. Azt válaszoltam, hogy tárgyalni persze leülhetünk, de eszem ágában nem volt eladni, annak ellenére, hogy nagyon komoly összeget ajánlottak.

Ez nem szegte a kedvüket, később új feltételeket és még nagyobb összeget kínálva újra megkerestek, de azt az ajánlatot is elutasítottam. De az érdeklődő kitartása, és a felkínált összeg elültette bennem a kisördögöt, hogy vajon mennyit is érhet a cég, ha versenyhelyzetben méretnénk meg.

Megbíztuk a Concorde-ot egy nemzetközi pályázat lebonyolításával, amire tízen jelentkeztek, de még akkor sem volt biztos, hogy eladjuk a céget.

Kik jelentkeztek?
- Az érdeklődök között volt biztosító társaság, internetes médiavállalkozás, kockázati és magántőke-befektető társaságok. Legkevésbé azt gondoltam, hogy utóbbi típusú, befektető cég lesz a befutó. Az Enterprise Investors társasággal is csak talán a harmadik tárgyalás után dőlt el, hogy hajlandóak vagyunk megválni a Netrisktől

Erre szokták mondani, hogy volt az a pénz...
- Kétségtelenül, így is lehet mondani. Valóban akkora összeget ajánlottak, aminél már érdemes volt elgondolkodni - vagy szakzsargonnal élve - , hogy most kellene realizálni az elmúlt évek befektetéseit, munkáját, s nem utolsó sorban pénzügyi teljesítményét, eredményét.

Van erre valamilyen viszonyszám, mutató, hogy melyik az az összeg ami már nem visszautasítható?
- Van is meg nincs is, hiszen ez függ az ágazattól, a tevékenységtől, a környezettől, hogy éppen prosperál-e a piac vagy ellenkezőleg válság van. Az viszont biztos, hogy ha egy cégért adózás előtti eredményének nagyjából tízszeresét ajánlják, az nagyon jó pénznek számít, és nem csak gazdasági válság idején.Már pedig az Enterprise Investors ennyit fizetett.

De nem csak a vételár miatt döntöttünk az Enterprise Investors mellett, hanem mert úgy láttuk: tulajdonosként további lendületet adhatnak a Netrisk fejlődésének.

Miben van a Netrisk vonzereje? Hiszen belátható időn belül nem valószínű, hogy jelentősebben nőne a személygépkocsik száma Magyarországon, s vele párhuzamosan a kötelező biztosítások száma is?
- Biztosan meggyőző volt, hogy például a tavaly novemberi kampányban a biztosítót váltó ügyfelek fele az interneten intézte az ügyletet, s közülük 310 ezren a netrisk.hu-n keresztül. Az előző évhez képest majdnem megdupláztuk a szerződéskötések számát.

Az általunk közvetített díjbevétel összege 12 milliárd forint volt, a netrisk.hu árbevétele pedig 1,4 milliárd 2009-ben, ami az idén - dacára a válságnak - 1,7 milliárdra nőhet.

Így indult - amikor név szerint ismerték az ügyfeleket

Bár Haraszti Zsolt családi vállalkozása 1994-ben indult a biztosítási piacon, a Netrisk.hu története 2001-ben kezdődött, amikor online kezdtek kötelező gépjármű felelősségbiztosítást ajánlani. Az első évben 273 ügyfelet sikerült szerezniük, Haraszti Zsolt szerint némi túlzással név szerint ismertek mindenkit. 2003 mérföldkő volt a cég életében, akkor törték át a 10 ezres ügyfélszámot, 2009-ben viszont már 310 ezren váltottak biztosítót a Netrisk.hu-n keresztül.

A cégvezető szerint a páratlan siker alapja az volt, hogy az ügyfelek számára átláthatóvá tették a tucatnyi biztosítótársaság kötelező díjajánlatait, így egyszerűen lehet választani közülük. A "jókor, jó helyen" a Netrisk.hu esetében azt jelentette, hogy akkor léptek az online piacra, amikor jónéhány nagy biztosítónak még honlapja sem volt - mondta el Haraszti Zsolt, aki szerint ezt díjazta a piac azzal, hogy 2010. júniusában 6,4 milliárd forintért vette meg a cég többségi tulajdonrészét az Enterprise Investors a fele-fele részben tulajdonos Haraszti Zsolttól és az MKB Euroleasingtől.

Ennyivel megelégszik a befektető?
- Ha csak tartjuk a piaci részesedést itthon, akkor is jelentős üzleti potenciál van a Netriskben, de az Enterprise Investors abban gondolkodik, hogy regionális vállalkozássá fejlessze a társaságot.

Ennek egyik pillére, hogy például Romániában már megvetette a lábát a netrisk.hu. Romániában ráadásul más szisztéma van a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) piacon. Ott ugyanis határozott időre, fél vagy egy évre szól a biztosítás, tehát évente egyszer biztosan új szerződést kell kötni. Magyarországon ezzel szemben csak az autósok egyharmada szokott váltani, legalább is tavaly ez volt az arány.

Lengyelországban is óriási lehetőségei lehetnek a vállalkozásnak. Romániához hasonlóan ott is gyerekcipőben jár még a piac..

A részesedése eladása után alkalmazottként marad a cégnél. Miért?
- Nem titok, hogy részvénytársasággá fog alakulni a cég, s ha minden jól megy szeptemberben vezérigazgató is érkezik, aztán novemberben teljes gőzzel megy a kgfb-kampány. Ezt az időszakot azzal fogom tölteni, hogy a megfelelő ismeretekkel, tájékoztatással adjam át a céget, de tag leszek a részvénytársaság igazgatóságában is.

Utána? Hátradől vagy valamilyen más vállalkozásba fog?
- Majd meglátom. Konkrét cél egyelőre nincs kitűzve.