Büntetés nélkül zárult a GVH eljárás, önként kártérít a K&H Bank

Vágólapra másolva!
A K&H Bank kötelezettségvállalásának elfogadásával zárult a bank ellen gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt indult versenyhatósági vizsgálat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa által elfogadott kötelezettségvállalásnak köszönhetően a K&H Bank számos volt és jelenlegi ügyfelének térít vissza díj-, illetve költségkülönbözetet.
Vágólapra másolva!

A GVH tájékoztatása szerint eljárása azért indult, mert a K&H Bank az üzleti feltételű, devizaalapú lakáshitelek esetében 2007. február 26-tól egyoldalú szerződésmódosítással új díjelemként végtörlesztési díjat vezetett be. Ezzel a GVH akkori feltételezése szerint a futamidő előtt kölcsönüket részben, vagy teljes egészében visszafizetni szándékozó ügyfeleivel szemben indokolatlan előnyöket biztosított magának, amely alapján a hivatal gyanította, hogy visszaélésszerű piaci magatartást folytatott a bank.

Az ügyfelek ezáltal előre nem ismert költséget kaptak a hitel idő előtti kifizetésekor, illetve nehezebbé vált számukra hitelük esetleges kiváltása kedvezőbb hitellel. Később az is a GVH tudomására jutott, hogy az egy éves jelzáloglevél kamattámogatásos lakáshitel-szerződésekre vonatkozó kezelési költségeit is egyoldalúan megemelte a bank 2007-ben, amely több ügyfél számára megemelte a törlesztőrészleteket.

Az eljárás azonban nem végződött büntetéssel, mivel a hivatallal egyeztetve a bank vállalta az ügyfelek kártérítését. A végtörlesztési díjat 50 ezer forintban maximalizálták 2011 végéig, és az efölött beszedett összegeket visszafizetik a 2007. február 26. előtt megkötött szerződések esetén. A jelzáloglevél esetében a 2003. június 16. előtt befogadott hitelkérelmeknél megtérítik a kezelésiköltség-többletet.

A GVH döntése értelmében a végtörlesztési díj visszafizetése a banknál lakossági bankszámlával rendelkező ügyfelek esetében automatikusan a számlára történő jóváírással történik, míg az ilyen számlával nem rendelkezők 180 napon belül jelezhetik visszatérítési igényüket.

A kezelési költség különbözetének visszatérítésére a banknál lakossági bankszámlával, illetve még élő hitelszerződéssel rendelkező ügyfelek esetében automatikus jóváírással kerül sor. A bankszámlával nem rendelkező, valamint a megszűnt hitelszerződéssel bíró fogyasztók 180 napon belül jelezhetik visszatérítés iránti igényüket.