Sokat lehet spórolni a külföldi terjeszkedésen

Vágólapra másolva!
A magyar kis- és középvállalatok mérföldekkel rosszabb feltételekkel indulnak a nemzetközi piacok meghódítására, mint a nagyvállalatok. Nem biztos, hogy céget is kell alapítani külföldön a terjeszkedéshez, sokat lehet spórolni a külkereskedelmi képviselet vagy fióktelep létesítésével, illetve az adóregisztrációval.
Vágólapra másolva!

Érdemes jól meggondolni, milyen formában kezdi valaki a terjeszkedést az országhatáron túl, mivel a nemzetközi közép- és nagyvállalatok által is gyakran alkalmazott technikák a cégalapítás költségeihez képest akár 40 százalékos megtakarítást is jelenthetnek. A külföldi piacokon megjelenést tervező magyar cégek a terjeszkedés költségeit és adózási vonzatait is figyelembe véve készítik elő döntéseiket, és sikerüket elsősorban a tevékenység piacképessége, átláthatósága, és a külföldi infrastruktúra költséghatékonysága határozza meg.

A külpiaci megjelenés pontos formáját a kapcsolatok várható intenzitásának függvényében érdemes meghatározni, és alkalmi gazdasági kapcsolatok esetén még nem indokolt a magyar társaság folyamatos külpiaci jelenléte, mivel ebben a fázisban jellemzően áfa-mentes, eseti közösségi termékértékesítések történnek. Rendszeressé vált, szoros gazdasági kapcsolatok esetén, amikor már a magyar társaságnak az ügyfelek folyamatos ellátása érdekében árukészletet kell fenntartania külföldön, az optimális megoldás a nemzetközi adóképviselet - véli Ágoston Péter. Az RSM DTM Hungary Zrt. tanácsadója szerint a külföldi cégalapítás a legtöbb esetben csak később, a külpiaci részesedés további növelése, például a gyártás külföldi beindítása során válik indokolttá.

40 százalékkal olcsóbb az adóképviseleti forma

A tapasztalatok szerint a nemzetközi adóképviseletben rejlő lehetőségeket kevés magyar társaság használta ki eddig a külföldi piacszerzések során, pedig számos nemzetközi közép-, és nagyvállalat sikere bizonyítja e megoldás életképességét. Akár 40 százalékkal is alacsonyabbak lehetnek az adóképviseleti formában működő magyar társaság külföldi jelenlétének költségei, mint a külföldi cégalapítás költségei. A magasabb fix költséggel járó külföldi cégalapítás csak az első hídfőállások kiépítését követően válik hatékonnyá és indokolttá."- mutatott rá Ágoston Péter.

Az adóképviselet a magyar társaságok számára a külföldi irodák, alkalmazottak és céges eszközök fenntartási költségeitől mentes körülmények között biztosítja a külföldi versenytársaknál olcsóbb és emiatt hatékonyabb működés feltételeit. A magyar társaság külföldi adóképviseletének költségei, az alvállalkozók és az adóképviselő díjai - amelyek az idei évtől áfa mentesek -, a külföldi cégalapítás költségeihez képest számottevően kedvezőbbek lehetnek- emelte ki az előnyöket Ágoston Péter.

Amennyiben a magyar cég külföldi tevékenysége megoldható külföldön dolgozó alkalmazottak nélkül - tehát csak alvállalkozók közreműködésével -, illetve az adott tevékenység végzését a jogszabályok nem kötik cégalapításhoz, a magyar társaság külföldi adókötelezettségeit a megbízott adóképviselő teljesíti. A külföldi értékesítéssel kapcsolatos feladatokat az itthoni munkavállalók végzik, a szállítmányozás, a vámkezelés pedig a külföldi alvállalkozók feladata.

A magyar cég a külföldi forgalma után is Magyarországon fizeti meg a társasági adót, külföldön csak az áfát kell megfizetnie. Az adóképviselet hosszú ideig életképes alternatívája a cégalapításnak: onnantól kezdve, hogy a magyar társaságnak külföldi készletekre van szüksége, egészen addig, ameddig a cégalapítás nem feltétlenül indokolt. Ez a megoldás költséghatékony, rugalmas és átlátható kereteket képes biztosítani külföldön.