GfK: A magyarok lejárják a lábukat az olcsóbb termékekért

Vágólapra másolva!
A magyarok egyre tudatosabban vásárolnak, több boltot is felkeresnek egy-egy jobb ajánlat érdekében - derül ki a GfK Hungária legfrissebb tanulmányából, amely szerint a nagyobb összegű vásárlások esetében jellemző a kártyás fizetés.
Vágólapra másolva!

A gazdasági válság miatt a magyarországi a reálkeresetek 2,5 százalékkal csökkentek, ezzel összefüggésben a háztartások végső fogyasztása pedig 7 százalékkal esett vissza. A GfK Hungária friss tanulmánya alapján a napi fogyasztási cikkek teljes forgalma tavaly stabil maradt, azaz, éves szinten nem változott jelentősen, de a megvásárolt mennyiség csökkent.

"A háztartások vásárlási szokásaiban lassú, de egyértelmű változás figyelhető meg. Egyre inkább előtérbe kerül a tudatosság a vásárlási döntésekben. Ezt jelzi, hogy tavaly a háztartások több boltláncot hajlandóak felkeresni egy-egy jó ajánlat reményében" - mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária menedzsere.

A kereskedelmi csatornák közül, 2009-ben a legnagyobb növekedést a szupermarket csatorna érte el, amely növekedés mögött javarészt szupermarketek terjeszkedése áll. Ebben szerepet játszott, hogy a korábbi Plus diszkontlánc egységeit a Spar szuperketekké alakította át. A korábbi években dinamikus fejlődést mutató hipermarket csatorna növekedése megállt a csatornába tartozó kereskedelmi láncok ellentétes növekedési trendjeinek következtében. A diszkontok részpiaca átalakult, bár a Plus kiválásával a szegmens piaci részesedése csökkent, a másik négy diszkontlánc összesített piaci részesedése növekedett 2008-hoz képest.

Magyarországon a bankkártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan növekszik, a fogyasztók jellemzően a nagyobb összegű vásárlást oldják meg így. Tavaly, a háztartások átlagosan a vásárlásaik értékének 18 százalékát fizették kártyával, ez az arány közel duplája a hipermarketekben és a C&C (Cash and carry) üzletekben. Legalacsonyabb - bár lassan növekvő - a kártyahasználat jelentősége a lánchoz tartozó kisboltok, illetve a független kisboltok esetében. (Ebben szerepet játszhat az is, hogy sok kisebb üzletben nincs is lehetőség kártyás vásárlásra. A szerk.)