SMS-randi szolgáltatókra csapott le a GVH

Vágólapra másolva!
Nem tetszett a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH), hogy két SMS társkereső-szolgáltatással foglalkozó cég azt hitette el, hogy a reklámokban szereplő nőkkel lehet valódi kapcsolatra lépni. A szolgáltatást szervező két vállalkozás 48 millió forint büntetést kapott ezért.
Vágólapra másolva!

A GVH egy társkereső szolgáltatást vizsgált, amely vonzó hölgyek fényképeivel csábította SMS küldésére a fogyasztót. A hivatal közleménye megemlíti, hogy a képek alatt az alábbi szövegek voltak olvashatók: "Házasságban élő nő titkos, egzotikus újdonságokra vágyik. Hivatásos táncosnő szeretné, ha most őt vinnék táncba. Szókimondó csajszi a párnacsatát megelőzné egy szócsatával. Huszas éveit taposó vidám, kiegyensúlyozott lány kapcsolatot teremtene. Mindent megteszek egy normális, hozzám illő férfinak! Írj bátran!"

A GVH szerint a Gold Sweet és a Digitania vállalkozások közös reklámjai - a valóságtól eltérően - azt sugallták, hogy a szöveg a képen látott személytől származik, és ténylegesen vele lehet kapcsolatba lépni. A reklámok SMS üzenetek küldésére buzdították a fogyasztókat, amelyek ára egyenként 240 forint+áfa volt.

A hivatal szerint a vizsgált szolgáltatás vonatkozásában a termék lényeges tulajdonságának, jellemzőjének számít az, hogy a szolgáltatást igénybevevők személyes kapcsolatba tudnak lépni valós személyekkel, akikkel üzenetet lehet váltani, akik társakká válhatnak, akikkel flörtölni lehet, vagy akikkel kalandot lehet keresni. Ez azt jelenti, hogy a szolgáltatás valójában nem társkeresésről szól, pusztán SMS-flörtölésről, amelyben olyan személyekkel lehet kapcsolatba kerülni, akik ezért fizetést kapnak - mondta az [origo]-nak Mihálovits András, a GVH kommunikációs vezetője. A hivatal szerint a tájékoztatások összhatása az, hogy a szolgáltatás a társkeresésre alkalmas, de a valóságban ez nem így van.

A tájékoztatási gyakorlat emiatt alkalmas a fogyasztói döntés torzítására. A versenytanács szerint a fogyasztók más ügyleti döntést hoznának akkor, ha tudnák, hogy valójában miből is áll a szolgáltatás. Ezt a GVH tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősítette és 40 millió forint büntetést szabott ki a Digitaniára, míg 8 milliót a Gold Sweetre. Súlyosbító körülmény volt, hogy előbbi céget már marasztalták el hasonló ügyben.

Mihálovits András elmondása szerint lehetséges, hogy több, hasonló módon működő cég is van a piacon, de a GVH erőforrásai korlátosak ahhoz, hogy mindegyikkel most foglalkozzanak. Ez nem jelenti azt, hogy a tisztességtelen vállalkozások megúsznák, hiszen a jog szerint az ilyen magatartás nem jogvesztő, például a Digitania-ügy is 2008-as, mégis csak most szabtak ki büntetést. A hivatal magától is kezdeményez eljárást, ha tisztességtelen gyakorlatot észlel, de bejelentésre is indítanak vizsgálatot.