A számok alapján látszik az autópiaci alagút vége

Vágólapra másolva!
A legfrissebb statisztikák és a szakmai szervezetek szerint az autópiac túljutott a mélyponton. Az [origo] által megkeresett kereskedések közül többen érzik a javulást, ám egyelőre nem látják az alagút végét, sőt akad olyan cég, amelynek eljesítménye az évtized egyik legrosszabb hónapját jelentő augusztushoz képest is romlott.
Vágólapra másolva!

Lassan magához tér az európai autópiac, legalábbis ez derül ki a legfrissebb statisztikákból. A JATO Dynamics autóiparra szakosodott piackutató és tanácsadó cég adatai szerint a szeptemberi forgalom már 7,5 százalékos növekedés mutatott, így az első kilenc hónap összesített adata csak 5,7 százalékos hanyatlást jelez.

Hasonló adatokkal szolgált az európai autógyártók szövetsége (ACEA), utóbbi szervezet adatai alapján szeptemberben az európai autópiacon forgalomba helyezett új autók száma 6,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A piac már a negyedik egymást követő hónapban bővült, a nagy visszaesést hozó első öt hónappal - január-szeptember - együtt viszont 6,6 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett kocsik száma az előző év azonos időszakához képest.

"A szeptemberben látott növekedést a kisautók, valamint az új modellek, vagyis a roncsprogramok kedvezményezettjei generálják. Ez azonban nem a valós kép az egyes piacok, valamint a modellek teljesítményéről. A roncsakciók lassan kifutnak, ezután fog kiderülni, hogy a most látott növekedési ütem hosszú távon fenntartható-e. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy az" - mondta a legfrissebb adatokat értékelve David Di Girolamo, a JATO vezetője.

Jövőre problémát okozhatnak a roncskasszák

A roncsprémiumok piactorzító hatására mutattak rá minap megjelent elemzésükbnen a francia Calyon Bank szakértői is. Bár a fogyasztói bizalom javul az Európai Unióban, jövőre várhatóan újabb 8 százalékkal kevesebb új autót adnak el az európai piacon, mint 2008-ban. Az elemzők szerint idén is csak az állami beavatkozások, a roncsprémiumprogramok tartották életben a piacot, és jövőre éppen az idei előre hozott vásárlások miatt várható jelentős visszaesés.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai alapján az első kilenc hónapban 49 ezer autót helyeztek forgalomba a kereskedők, vagyis felére szűkült a magyar autópiac. A kereskedőkhöz kiszállított nagykereskedelmi értékesítés 65 ezret mutat, ebben azonban benne van az export/reexport, a készletek, valamint szalon- és tesztautók is - mondta az [origo]-nak Erdélyi Péter, az MGE társelnöke.

A szakember szerint a szeptemberi adatok alapján már azt lehet mondani, hogy a magyar autópiac augusztusban elérte a mélypontot, és nagyon lassú növekedés várható a szektorban. A kilencedik hónap legalábbis jobb volt az utolsó nyári hónapnál, októberben egyelőre enyhe megtorpanás látszik, de a hónapnak még csak a fele telt el.

Ügyfélközelben maradni

Az exportra eladott járművek száma a forint erősödésével, illetve a készletek "kiszórásával" számottevően csökkent, amikor rendkívül gyenge volt a forint, akkor sok külföldi nálunk vásárolta meg az autóját, 270 forintos eurónál azonban már kevéssé éri meg innen beszerezi a gépjárműveket. Az exportszállítmányok alapvetően Nyugat-Európába mentek, Észak-Magyarországon a szlovákok vásároltak leginkább.

Az MGE becslései szerint 2009 egészében 65 ezer eladott személyautót és mintegy 10 ezer kishaszon-gépjárművet helyeznek forgalomba, jövőre ezek a számok 75, illetve 12 ezerre növekedhetnek. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége mindehhez annyit fűzött hozzá, hogy szeptemberben minimális javulás érzékelhető az értékesítés terén.

Arra a kérdésre, hogy hány szalon zárt be az idén és mennyi ilyen esemény várható még, Erdélyi Péter elmondta, hogy konkrét számok nem állnak rendelkezésre, de nyilván többen, mint a válság előtt. Egy kereskedés, ha pénzügyi problémákkal szembesül, nem szükségszerű, hogy bezár, sok esetben tulajdonost vált. A válság hatására a kereskedések pénzügyi helyzetének megrendülése, a márkák hálózati politikájának változása, és más döntések kozhatják a hálózatokban a szerkezet átalakulást. Valamennyi importőr arra törekszk, hogy ügyfélközelben maradjon szolgáltatásával.

Az évtized legrosszabb hónapja után

Az [origo] által megkeresett autókereskedők halvány javulást érzékelnek, de az optimizmusról még szó sincs a kereskedésekben. "A szeptember valóban jobban sikerült a nyári hónapoknál, nagyjából duplázást sikerült elérni az eladásokban, bár ez nem volt nehéz. A tavalyi szint mindenesetre még mindig nagyon messze van" - közölte érdeklődésünkre Pataki Brigitta, a Fordokat értékesítő szombathelyi Strauss Autószalon vezetője. Hozzátette: az idén szokatlanul nagy számban érkeztek külföldi érdeklődők, elsősorban tavasszal, de szerződéskötésig egyikük sem jutott el.

Schmidt Renáta, a Suzuki Római értékesítője ezzel szemben azt mondta: szeptemberben összesen 9 gépkocsit értékesítettek, és ebben az export is benne van. Ez jelentős visszaesés az augusztusi 18 eladott autóhoz képest, elsősorban a külföldről érkező kereslet maradt el, ami a forint erősödésével és a roncsprémium-akciók lezárulásával magyarázható. A szakember nem számít érzékelhető fellendülésre, főleg annak fényében, hogy eladásaik 70-80 százalékát teszi ki a külföldi vásárlás.

"Mindenki abban reménykedik, hogy augusztus volt a mélypont, lehet, hogy így is van, mi azonban inkább stagnálást éreztünk szeptemberben és azóta is" - mondta kérdésünkre Ereszkető Sándor, a debreceni Opel Olympia kereskedelmi igazgatója. "Később jöhet akár néhány jobb hónap egy-egy sikeres akció nyomán, de az alagút vége még nem látszik" - szögezte le. Hozzátette, a rövidebb időszak, így alacsonyabb darabszám alapján készített statisztikákkal óvatosan kell bánni, mert a kereskedések szükség esetén képesek valamelyest javítani a számokat azzal, hogy saját maguknak, bemutatóautónak szánt járműveket helyeznek forgalomba.

Szeptember egyébként is jobb szokott lenni

"Kétségtelen, hogy az idei augusztus az elmúlt évtized legrosszabbja volt, ehhez képest szeptemberben valóban élénkülést tapasztaltunk. Az érdeklődésben ez látványos volt, eladott darabszámban már nem feltétlenül, legfeljebb 5-10 százalékosra tehető az emelkedés - mondta az [origo]-nak Együd Gábor, a budapesti Suzuki Ház tulajdonos-vezérigazgatója. Hozzátette, nem szabad túlértékelni az adatokat, mert amikor nem volt válság, szeptemberben akkor is több autót lehetett eladni, mint a nyári hónapokban, a marketingkampányokat is mindig tavaszra és őszre időzítik a forgalmazók. A visszaesés még mindig tart, nem vagyok derűlátó" - jelentette ki Együd Gábor.

Hasonló véleményt fogalmazott meg Vida Tamás, a székesfehérvári Suzuki König szalonvezetője. Mint mondta, "katonásan alakultak" az eladásaik az utóbbi hónapokban, azaz 1-2 autót tudtak értékesíteni. Szeptemberben is csupán kettőt, ráadásul ezek is az októberi statisztikákban jelennek majd meg, mivel csak ebben a hónapban helyezik őket forgalomba. Vida igazolta azt az [origo] tavalyi cikkében szereplő előrejelzést, mely szerint számos autókereskedő fogja bedobni a törülközőt: a szakember szerint a régióban sok szalon egyetlen autót sem tudott értékesíteni, és csak a városban négy márkaszalon bezárásáról tud, ezeket az év végéig jó eséllyel 2-3 követi.

Hasonlóan kilátástalan a használtautó-kereskedések helyzete, a környéken hozzávetőleg 15 kereskedést zártak be idén. A König a gyenge eladási számok ellenére sem fontolgatja a roló lehúzását, fő bevételei a szolgáltatások - szervizelés, műszaki vizsga, alkatrész utánpótlás - értékesítéséből származnak.

Kétséges jövő

Azt egyelőre nem lehet megmondani, mikor tér magához az autópiac, ehhez elsősorban sokkal jobb gazdasági környezetre, egyebek mellett komolyabb növekedésre, kedvezőbb munkaerő-piaci helyzetre és bérekre lenne szükség. Ezen túl adminisztrációs lépésekkel, például a tervezett bevételt jóval alulteljesítő regisztrációs adó mérséklésével is lökést lehetne adni az autópiacnak, ám az erre irányuló kezdeményezések sokszor fennakadnak az illetékes tárcák ellenállásán.