Csak pár évig tartja a Borsodit az új tulajdonos

Vágólapra másolva!
Csak átmenetileg tartja meg a most megvásárolt sörportfólióját - így a Borsodi Sörgyárat is - a londoni bejegyzésű CVC kockázati tőkealap, amely korábban már lefuttatott néhány tranzakciót Magyarországon. A fociválogatott egyik legfontosabb támogatója a Borsodi, az együttműködés az új tulajdonos megjelenésével egyelőre nincs veszélyben.
Vágólapra másolva!

Az Anheuser-Busch InBev sörgyár eladja közép-európai és balkáni gyárait a CVC Capital Partners kockázati tőketársaságnak - az ügylet része a Borsodi Sörgyár is. A vételár 1,62 milliárd dollár készpénzben, amit kötvényekkel és kisebbségi részvényekkel egészítenek ki, így az ügylet összértéke 2,23 milliárd dollár - értesült a Wall Street Journal (WSJ). A CVC vezetése tavaly hozott döntése szerint a közép-kelet-európai régió kiemelt befektetési területnek számít stratégiájukban, ezért léptek be (ismét) erre a piacra.

A kockázati társaság pénzügyi befektetőként száll be a sörgyárakba, így az általuk kidolgozott üzleti terv végrehajtását követően általában 4-6 év után - terveik szerint haszonnal - túladnak a megszerzett cégeken, cégcsoportokon. A majdani vevő akár a mostani eladó is lehet, főként, hogy az AB InBev elővásárlási jogot tart fenn.

Feltehetően nem lesz ez másképp a Borsodi Sörgyár esetében sem. Szőke István, a CVC kelet-közép-európai vezetője a sörgyárak vásárlásával kapcsolatban az [origo]-nak azt mondta, hogy minden országban más és más pozíciókat vettek, és azokra az alapokra szeretnének építeni, amiket megvettek. Megítélése szerint reálisan 3-4 évnél rövidebb idő alatt nem lehet elérni az általuk kidolgozott üzleti terv céljait. A Borsodit - amelyet erős sörbrandnek tartanak, Magyarországon a legerősebbnek - várhatóan 5-6 évig vezetik. A CVC célja ezzel együtt az is, hogy a nemzetközi és az erős regionális márkák - Stella Artois, Beck's, Löwenbrau, Spaten, Leffe, Hoegaarden, Staropramen - birtokában StarBev csoport néven a regionális piacon meghatározó szerepet töltsön be.

A helyi menedzsment egyelőre marad

Megítélésük szerint a magyar söripar megrendült a válságban, és a kilábaláshoz szükséges lépések - közöttük a tervezett adólépések - is csak nehezítik a helyzetét, ráadásul az ország nem kifejezetten sörkultúrájú. Ennek ellenére úgy látják, hogy a legrosszabb évek már mögöttük vannak, az alkohol iparágat pedig kifejezetten érdekes befektetési területnek tartják.

Szőke szerint január óta mérlegelik a bevásárlást az itteni piacon. Nagy újdonságok nem várhatóak, az egyik legfontosabb tennivaló, hogy - a tervek szerint helyén maradó - helyi menedzsment működését az új sörgyárakat holdingszinten irányító vezetéssel összehangolják.

A teljes üzleti tranzakció 2010 januárjában várható lezárásáig az üzletmenet a korábbiak szerint folyik, ezt követően pedig a kitűzött cél megvalósítására helyezi a hangsúlyt az új tulajdonos - tájékoztatta az [origo]-t a Borsodi Sörgyár Zrt.

Ki is a vevő?

A vevő CVC egy pénzügyi befektetői csoport, amelynek az élelmiszeripartól az ingatlanszektoron át egészen a cipőiparig vannak érdekeltségei, a vállalat rendelkezik többek között a Forma-1-es autóversenyek kereskedelmi jogaival is.

A CVC több mint 250 befektető pénzét kezeli, az invesztorok elsősorban Észak-Amerikából, Európából, Ázsiából és a Közel-Keletről érkeztek. A tőkét jellemzően intézményi befektetők adták össze, közöttük magánnyugdíjalapok, pénzügyi intézmények és nagyon hosszú távú befektetésekre specializálódott befektetési alapok.

A csoportot 1981-ben alapították, az utóbbi 28 évben a kockázati tőketársaság csaknem 250 vállalatban vásárolt részesedést, majdnem 100 milliárd euró értékben. Jelenleg 52 vállalatban van részesedése, melyek világszerte csaknem 450 ezer embernek adnak munkát, éves összesített árbevételük pedig 88 milliárd euróra tehető.

Nem új játékos Magyarországon a CVC, eddig három ügyletet futtatott itt. Az 1990-es évek elején bevásárolta magát az Azúrinvestbe és a FÉG Rt.-be, majd a magyar leánnyal is rendelkező Massive Internationalen keresztül voltak magyar befektetései. A CVC nyolc évvel ezelőtt az egyik esélyes pályázó volt a VNU médiaportfoliójára, amit végül a Sanoma szerzett meg.

A Borsodi továbbra is támogatja a fociválogatottat

A Magyar Labdarúgó Szövetség egyik főtámogatója a Borsodi Sörgyár - a támogatás összege üzleti titoknak minősül -, és a tulajdonosváltás a jelek szerint nem befolyásolja az együttműködést. Legalábbis ezt mondta lapunknak Serényi Péter, a szövetség sajtófőnöke, akitől megtudtuk, hogy a jövő év közepén lejáró szerződésben foglaltakat teljesíti a Borsodi - ezt már nyáron rögzítették a társasággal.

A Borsodi Sörgyár számokban (ezer forint)

Értékesítés nettó árbevétele

Üzemi eredmény

Adózás előtti eredmény

2006

44 329 390

1 652 838

1 207 545

2007

46 225 426

- 695 627

-2 386 527



Forrás: Opten Kft.

A Borsodi jelezte, hogy kitart a nagyválogatott mellett akkor is, ha új tulajdonosa lesz, a továbbiakról a sajtófőnök szerint 2010 elején kezdenek tárgyalásokat. Serényi az eddigiek alapján semmiféle okát nem látja a váltásnak, úgy véli, amennyiben a sörgyár kinyilvánítja támogatási szándékát, jó eséllyel folytatódik az együttműködés. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne keresnének további támogatókat, de hangsúlyozottan a Borsodi mellé, és semmiképpen sem helyette.

A szövetség költségvetése 2009-ben 2,7 milliárd forint, ennek mintegy harmadát viszi el a nagyválogatott. A fél éve működő telki edzőtábor költségeit nem a szövetség viseli, hanem az MLSZ 100 százalékos tulajdonában lévő - a sajtófőnök szerint kiegyensúlyozottan gazdálkodó - kft.