Boltok és vásárlók tűnnek el a körútról

Vágólapra másolva!
Bezárt üzlethelyiségek, panaszkodó kereskedők a Nagykörúton: a plázák elszívó ereje után a válság még inkább visszavetette a keresletet Budapest egykori "korzóján". A vásárlók elvileg az olcsóbb termékeket keresik, amelyekből éppen a körúton nagy a választék, mégis csak a drogériák vallják magukat nyertesnek. A konkurencia pedig hamarosan még nagyobb lesz.
Vágólapra másolva!

Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!

A Nagykörúton szinte mindenütt akciók és árengedmények várják a vásárlókat, mégis panganak a boltok, miközben az utcán sokan nézelődnek, sétálnak. Egy indiai ruhákat árusító üzletben a fiatal eladó elmondta, a héten összesen öten tértek be, de ez máshol is jellemző, a környéken is mindenütt unatkoznak az alkalmazottak.

Egy táskát, cipőt és egyéb bőrkiegészítőket kínáló boltban panaszáradat várta az [origo] újságíróját. A lassan nyugdíjas korba kerülő eladó tíz éve dolgozik a kis üzlethelyiségben, de könnyen lehet, hogy hamarosan bezár a munkahelye: 2001 óta kevesebb, mint ötödére esett vissza a forgalom. A tulajdonos először a nem saját termékeket vette vissza, majd fokozatosan csökkentette a gyártást is. Budapesten ráadásul monopolizálódott a bőrkereskedelem, ezért könnyű a nyersbőrre magas árat szabni - magyarázta az eladó, aki szerint az egyetlen lehetőség a túlélésre, ha valaki átveszi az üzemeltetést, erre azonban kevés esélyt lát.

A szezonkezdetben bíznak

Egy márkásabb cipőboltban ugyan nem adtak választ kérdéseinkre, egy másik, olcsóbb lábbeliket árusító üzletben viszont elmondták, hozzájuk is kevesebben térnek be, mint a válság előtti időkben, bár abban bíznak, hogy a szenzonkezdet becsalogatja majd a vevőket. Egy nyugdíjas hölgy a kirakat előtt álldogálva megosztotta velünk, hogy az unokájának keres cipőt. Neki magának is szüksége lenne már egy újra, de mivel inkább a gyerekeit segíti, "elhordja" még egy ideig a régit.

Olasz gimnazistákat is megkérdeztünk, milyennek látják a magyar boltokat és a helyzetet. Szerintük megérné itt bevásárolni, de mivel kevés költőpénzt kaptak otthonról, inkább csak apróságokat keresnek - a lányok például bizsut. Két magyar középiskolás lány - miután meggyőződött arról, hogy nem készítünk róla fényképet - elmondta, hogy csak sétálni jött a körútra. A plázákban túl meleg van, és végre süt a nap. Arra a kérdésre, hogy miért nem a Váci utcát választották a kirakatnézegetéshez, azt válaszolták, hogy ha mégis vennének valamit, azt itt sokkal olcsóbban megkapják, mint ott.

Jönnek a kínai "bóvligyárak"?

Egy harminc körüli férfi a környéken lakik, és itt is dolgozik. Nem igazán szokott messzire menni vásárolni, majdnem mindent itt vesz meg. Zavarja azonban az a trend, hogy pont a középkategóriás, megfizethető, de még minőségi termékeket kínáló boltok húzzák le a rolót, és a helyüket átveszik a "kínai bóvligyárak". Olcsón lehet ugyan bármihez hozzájutni, de a minőségtől messze vannak - tette hozzá.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

További képekért kattintson ide!

Az AC Nielsen kutatócég felmérése is igazolta, hogy a magyarok szeretik azt az üzletet, amely jó értéket kínál a pénzükért. Fontos, hogy ismerjék az árakat, és befolyásoló tényező, ha egy boltról az a hír járja, hogy olcsóbb a versenytársainál. Fontos a tájékoztatás is, hiszen a legtöbbre azt a kereskedőt értékelik, aki szórólapokon, óriásplakátokon vagy más módon közzéteszi árait, de szeretik a sok promóciót és a rendszeres árengedményes akciókat is.

Utóbbiakból sok van a körúton, szinte mindenhol olcsóznak és promócióznak, ezzel próbálják becsalogatni a vevőket, több-kevesebb sikerrel. Az egyetlen pozitív véleményt az egyik drogérialánc boltjában hallottuk: itt ugyanakkora a forgalom és az érdeklődés, mint az előző években. Nem akcióznak többet, nem adnak árengedményt, mégis tartják magukat. Az üzletvezető szerint a válság nyertese ez a szegmens. Úgy tűnik, vegyi árukra és piperecikkekre nem sajnálják a pénzt az emberek - tette hozzá.

Újabb központok szállnak be a versenybe

A helyi kereskedők helyzetét tovább nehezítheti, hogy várhatóan még az idei év második felében átadnak két üzletközpontot, így - ha a Nyugati téri Westendet is ideszámítjuk -, nem lesz a Nagykörútnak olyan része, ahonnan pár perc sétával ne lenne elérhető egy modern kiskereskedelmi csomópont.

Az egyik, a Blaha Lujza téri, szállodával kombinált Europeum, 6000 négyzetméteren főleg ruházati termékeket kínál majd, a felső-közép kategóriát megcélozva. Fejlesztője bevallottan arra épít, hogy a Belvárosban nincs még sok, a klasszikus áruházi bevásárlásra alkalmas létesítmény, lévén a legtöbb budapesti bevásárlóközpont kijjebb található.

Fedett bevásárlóutcaként megjelenő, de 34 ezer négyzetméteres összterületével plázaméretű központ lesz csak alig kijjebb, a Corvin mozi mögött épülő Corvin Átrium. Funkcióiban is egy klasszikus bevásárlóközpontot idéz: a Corvin sétány szerves részeként vendéglátóhelyek, sport- és szabadidős létesítmények veszik majd körül.

A nagy márkák egymásra várnak

A Nagykörút kereskedelmi adottságai nem rosszak, hiszen az átmenő forgalma nagyobb, mint a legsikeresebb fővárosi bevásárlóközpontok látogatottsága, és a mellékutcákban általában megoldható a parkolás. Nagy probléma viszont, hogy kevés a nagy alapterületű üzlethelyiség - mondta érdeklődésünkre Koroknai Szabolcs, a Colliers nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég vezető tanácsadója.

Kérdésünkre megerősítette, a többnyire együzletes kereskedői kör helyzete egyre nehezebb, ezt jelzi a bérleti díjak csökkenése is. A körút jobb részein - ilyen a Nyugati és az Oktogon közötti, a Wesselényi és Király utca közötti, valamint a Szent István körúti szakasz - 25-35 euró plusz áfa egy négyzetméter havi díja. (A Váci utcában akár 120 euró körüli.) A Petőfi híd felé pedig még kevésbé értékesek az üzletek.

Úgy tűnik, jelenleg inkább a szolgáltató funkciók (bankfiókok, ügyfélszolgálatok) számára megfelelő terep a körút, de ha az egymásra váró nagyobb nemzetközi ruházati márkák közül néhány végre meg merne itt jelenni, az átalakíthatná a viszonyokat és az utcaképet - vélte Koroknai Szabolcs. Megjegyezte, a mostani válság értelemszerűen nem a legmegfelelőbb időpont erre.

Az említett két új kereskedelmi központról a szakértő annyit mondott, hatásuk nehezen megjósolható: katalizálhatják a terület kiskereskedelmét, de el is szívhatják a körúton való megjelenést tervező bérlőket. Mindkettő elsősorban az Europeumra lehet igaz, az Átrium ugyanis kicsit messze lesz a körúttól ahhoz, hogy jelentős hatása legyen rá - tette hozzá.

Ellenpont: a Váci utca

Akad akció a Váci utcában is, de közel sem annyi, mint a körúton, ráadásul kevesebb boltos is hajlandó szóba állni a sajtóval. A külföldiek mindenesetre rengetegen vannak, főleg olasz, spanyol és angol szót hallani. A turisták zöme olcsónak találja a magyar fővárost, de a többség tudja, hogy nem a sétálóutcában kell elkölteni a pénzt, akadnak pénztárcakímélőbb terepek is. A körúti boltsorról viszont kevesen hallottak.

Egy-két magyar járókelőt is sikerült megkérdezni, hogy mit keresnek a környéken, de egyikük sem vásárolni jött. Egy középkorú hölgy szerint senki sem olyan őrült, hogy a legdrágább utcában kezdjen el nézelődni. A pestiek csak akkor jönnek ide, ha sétálni akarnak egyet, ha meg akarják mutatni a külföldieknek a nevezetességnek számító sétálóutcát, illetve, ha erre akad dolguk.

A nyilatkozni hajlandó kereskedők elmondták, az üzletekbe betérők közül azok, akik vásárolnak is, 60-80 százalékban külföldiek. Kivételt képeznek azok az üzletláncok, ahol szabott áron lehet hozzájutni a termékekhez, ezért nem érdemes a környéken lakóknak messzebb menniük. A forgalom itt is visszaesett, de általában bizakodóbb véleményeket hallottunk, mint a körúton.

A gyenge forintra alapozva abban reménykednek a boltosok, hogy többen látogatnak majd a szezonban Budapestre, és többen időzítik a szabadság idejére a ruhatár felújítását is. Míg a körúton sokan féltik a munkájukat, a Váci utcában valamelyest biztosabb az eladók jövőképe.