Vágólapra másolva!
A német Daimlernek "jelentős vesztesége" volt az első negyedévben is, közölték a Mercedeseket gyártó járműipari csoportnál szerdán, számok ismertetése nélkül. A beszámolót e hónap végén adják közre.
Vágólapra másolva!

Megerősítették viszont, hogy a szükséges takarékosság miatt sem fogják vissza fontos kutatási és fejlesztési beruházásaikat. A Daimler vezetése e körben időről időre - legutóbb egy hónapja - megismétli azt is, hogy a Kecskemétre tervezett, 2011-től termelésbe álló Mercedes-üzem beruházását sem fenyegeti veszély.

A csoport szerdai közleménye szerint a bevétel egész évben bizonyára "jelentősen el fog maradni a tavalyitól, és ez a csoport eredményeit továbbra is számottevően megterheli", habár az év során "az eredményhelyzet fokozatosan javulhat". A Daimler becslése szerint "az autópiacok ez év második feléig nem jutnak túl a visszaesés legrosszabbján".

A cég maga szigorú költséggazdálkodással, csökkentésével, kisebb forgótőkével, pénzügyi rugalmassággal és további hatékonyságnöveléssel igyekszik úrrá lenni a nehézségeken. Az első negyedévben visszafogták az üzleti utazásokat, a tanácsadói díjazásokat és az általános rezsiköltségeket.

A dolgozók béremelését a kollektív szerződésben előírt időarányos részre korlátozták, a vezetők fizetését pedig közel 30 százalékkal csökkentették, közölték szerdán. További megtakarításokról e hónap végéig tárgyalnak a dolgozók képviseleteivel, ugyanis - amint a múlt héten közölték - a munkaköltségeket idén 2 milliárd euróval 10 milliárdra akarják csökkenteni Németországban, és esetleg leépítéseket is megfontolnak, ha a helyzet úgy rosszabbodik.

Emellett további intézkedéseket is kilátásba helyeztek: ezek keretében ebben az évben 2 milliárd eurót kívánnak megtakarítani a személyi költségek területén. A Mercedeseket gyártó stuttgarti üzem vezetője, Dieter Zetsche szerdán kijelentette azt is, hogy végső esetben az elbocsátások sem kerülhetők el. Közölte, hogy a takarékossági intézkedések keretében a termelésben dolgozó 68 ezer, illetve az igazgatás, a kereskedelem, valamint a kutatás és a fejlesztés terén foglalkoztatott 73 ezer alkalmazott szánára bevezetik a rövidített, hetente maximum 5 órával csökkentett munkaidőt.

Ezen kívül jelentős megtakarításokat terveznek az úgynevezett szabadság-, illetve karácsonyi pénzek területén, s decemberre halasztják az eredetileg májusban esedékes fizetésemeléseket. Zetsche elismerte, hogy nem reagáltak megfelelő gyorsasággal a kialakult válságra.

Az elnök egyetlen szóval sem utalt a Daimler tervezett külföldi beruházásaira, így a kecskeméti beruházásra sem.

Az első negyedévben 216 ezret adtak el a Mercedes-Benz márkából, 25,4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel azelőtt. Márciusban az éves visszaesés 17,5 százalékra lassult. A csoport teherautói iránt az elmúlt hetekben gyakorlatilag összeomlott a kereslet.

A múlt hónapban, a német kormány üdvözlő szavai kíséretében, az Abu Dzabi illetőségű Aabar Investments állami befektetési alap 1,95 milliárd eurós tőkeemeléssel megszerezte a Daimler 9,1 százalékát, ezzel a legnagyobb egyedi tulajdonosa lett. Az Aabar 96,4 millió új Daimler részvényhez jutott, részvényenként 20,27 eurós részvényenkénti áron, ez 5 százalékkal kevesebb a cég előző tőzsdei záróáráránál. A tőkeemelés miatt Kuvait részesedése a Daimlerben az eddigi 7,6 százalékról 6,9 százalékra csökkent.

Tavaly a Daimler adózott eredménye 65 százalékkal 1,414 milliárd euróra, a bevétele 4 százalékkal 95,873 milliárd euróra csökkent. Az utolsó negyedévben 1,526 milliárd eurós veszteséget szenvedett a Daimler, a bevétele 12 százalékkal elmaradt az egy évvel azelőttitől, miután 17 százalékkal kevesebb járművet adott el az egy évvel korábbinál.