Muszáj lesz hozzászokni a drága benzinhez

Vágólapra másolva!
A benzinkutaknál kedd délelőtt még nem kígyóztak a sorok, pedig a 2010-es év soha nem látott benzinárakkal kezdődik, és az előrejelzések szerint nem egyszeri kiugrásról van szó, vagyis tartósan magas árakra kell felkészülni . A piaci folyamatokkal szembe mehet az új kormány, ha csökkenti a jövedéki adót, ebben az esetben azonban a biztos bevétel egy részéről le kellene mondania egy amúgy is nehéznek ígérkező évben.
Vágólapra másolva!

"Már úgyis kiürült a tank" - mondta az egyik budapesti benzinkúton egy nő kedd délelőtt, amikor épp piros kisautóját tankolta, de hozzátette, hogy egy másik kényszer, a közelgő áremelés miatt is döntött az üzemanyagvásárlás mellett. Az asszony szerint a hétköznapjait is megváltoztatja a drágulás, a jövőben többet jár majd tömegközlekedéssel, mint eddig.

Több más autós ugyanakkor azt mondta, nem izgatja őket az, hogy várhatóan soha nem látott magasságba emelkedik az üzemanyag ára a szerdai drágulással és az év elején jelentkező adónövekedéssel. Egy zöld kisteherautó sofőrje azt mondta, őt nem érinti az áremelés, mivel az autó nem az ő tulajdona, és a "főnököm egy milliomos". Hozzátette, nem volt külön utasítás, hogy most menjen üzemanyagért, egyszerűen üres volt a kocsi tankja.

A Budapest XI. kerületében felkeresett két benzinkút dolgozói sem számoltak be megugró forgalomról, pedig a változások érinteni fognak minden autóst. Az üzemanyagok ára ugyanis történelmi magasságban kezdi a 2010-es évet: szerdán bruttó 6 forinttal emeli a benzin és 4 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol, ami januárban a jövedéki adó szabályainak változása miatt újabb 14, illetve 9 forintos emelés követ majd. A két lépés összességében azt jelenti majd, hogy a benzin átlagára a mostani 300 forintról 320 forintra, a gázolajé pedig 282 forintról 295 forintra kúszhat fel. A benzin esetében ez soha nem látott szintet jelent, eddig tavaly júniusban kellett a legtöbbet fizetni a kutaknál, akkor 317 forint volt a literenként átlagár.

Csökkenéssel ne számoljunk

Az előrejelzések alapján ráadásul nem is lehet számítani csökkenésre. "A jelenlegi piaci helyzetben stagnáló, illetve emelkedő üzemanyagárakra érdemes felkészülni" - mondta az [origo]-nak Siklér Gyula, a nyersanyagpiacokkal foglalkozó Solar Capital elemzője, aki szerint az árképzéssel kapcsolatos legnagyobb bizonytalansági tényező a politika világa, az adójogszabályok jövője ugyanis fölöttébb bizonytalan.

Autós körkérdés a benzinárról

A benzin ára négy tényező függvénye, hatással van rá az olajár alakulása, a forint/dollár árfolyam, az adópolitika, illetve a benzinszektorban működő cégek ár- és profitpolitikája is. Ez utóbbi tétel tekinthető a legkönnyebben kalkulálhatónak, ez ugyanis viszonylag fix összeg. Amennyiben az adószabályok nem változnak, úgy a piaci prognózisok szerint a benzinár esésére nincs sok esély, sőt, inkább kisebb drágulással érdemes kalkulálni.

Az olajár stagnálhat

"Az olajár az utóbbi években jellemzően 60 és 80 dollár között mozgott, a 147 dolláros rekord, illetve a 32 dolláros mélypont olyan kilengések voltak, amelyek csak nagyon rövid ideig jellemezték a piacot, így azokból hosszabb távú következtetéseket nem lehet levonni" - fogalmazott Siklér, aki szerint 2010-ben is a jelenlegi közelében, azaz 65-85 dollár között maradhat az árszint. Az olaj árának stagnálására számít a Calyon bankház is, Christopher Barret, a pénzintézet olajpiaci szakértője szerint középtávon 75 dollár körüli olajár lehet a meghatározó a nemzetközi piacokon.

Az olajár az utóbbi években megmutatta, hogy képes nagyon extrém kilengésekre is, de a világgazdasági változások alapján arra semmiképp sem érdemes számítani, hogy tartósan csökkenni vagy emelkedni fog az ár. A Calyon szakértői szerint az ár emelkedését az teszi valószínűtlenné, hogy a jelenlegi adatok alapján az OECD-országok kereslete a következő években nem fog számottevően nőni, az OPEC-országok pedig 2010-ben nem csökkentik a kitermelésüket.

"Az olajárak 2009-es emelkedése mögött javarészt a keresleti és kínálati viszonyok húzódtak meg, de 80 dolláros, illetve annál magasabb árat már nehéz fundamentális tényezőkkel megmagyarázni" - állítja Christopher Barret, aki szerint 100 dollár feletti árszint mellett igen jelentős lenne a kockázata annak, hogy a gazdasági fellendülés hirtelen újra visszaesésbe torkollik, a 40 dolláros szintek pedig, bár rövid távon a gazdaságok segítségére lennének, meggátolnák az alternatívenergia-szegmens éppen felpörgő fejlődését.

A dollár erősödhet

A benzin árára nagy befolyással lehet a forint árfolyamának alakulása is. A magyar pénz az év elején tapasztalt jelentős gyengülés után az utóbbi hónapokban stabilizálódott, de a decemberi dubaji és görögországi események rámutattak, hogy törékeny a forint helyzete. A forint ezzel együtt jó eséllyel a mostani szintek körül marad az euróval szemben - természetesen ehhez azt is feltételezni kell, hogy nem történik semmi olyan kirívó gazdasági, illetve politikai esemény, amely a nemzetközi piacok kockázatviselési hajlandóságára kihatna -, miközben a dollár erősödésére van esély.

Ez összességében azt jelentheti, hogy a forint gyengülhet az olajpiaci árazás szempontjából fontos dollárral szemben, ami bekövetkezése esetén a benzin árát is feljebb vinné. "Az amerikai deviza erősödése miatt 200 forintos dollárárfolyamra lehet számítani a jelenlegi 190 forinttal szemben, így árfolyamoldalról inkább a benzinár emelkedése valószínű" - mondta a Solar Capital elemzője.

Az adópolitika előrejelezhetetlen

A legnagyobb bizonytalansági tényező előrejelzési szempontból az adópolitika területe, főleg, hogy jövőre Magyarországon választásokat tartanak, és nagy valószínűséggel új kormánya lesz az országnak.

Jelentős csökkenéssel járhatna a jövő tavasszal esedékes kormányváltás, ha a vélhetően hatalomra kerülő Fidesz a jövedéki adó érdemi mérséklésére szánja el magát. Az adóemelés körüli vitában idén többször is beszéltek arról az ellenzéki párt politikusai, hogy az adó mértékét az uniós minimumszintre kellene szorítani (egy liter benzin árában jelenleg 109 forint a jövedéki adótartalom, januártól 120 forint lesz, a Fidesz javaslata 87 forint volt).

A választások fő esélyese, a Fidesz ugyan tett olyan kijelentéseket az utóbbi időben, miszerint nem ért egyet a jövedéki adó emelésével, de arra nem tett konkrét utalást, hogy kormányzati pozícióba jutva valóban csökkentené az üzemanyagokra vonatkozó kulcsokat. A költségvetési szempontból egyre nehezebbnek ígérkező 2010-es évben nem valószínű, hogy a biztos bevételi forrást jelentő jövedéki adót csökkenti majd az új kormány.

Adópolitikai téren nem sokat árult még el a Fidesz, az ellenzéki párt egyelőre csak annyit mondott, hogy "jelentős és kiszámítható adócsökkentésre van szükség". Az adótervekkel kapcsolatban eddig annyi tűnik biztosnak, hogy a Fidesz eltötörölné az ingatlanadót, csökkenenté a járulékokat és átszabná a szja-rendszert is - a jövedéki adó csökkentése eddig nem nagyon került napirendre.