Tovább küzd fennmaradásáért az AvtoVAZ

Vágólapra másolva!
A francia Renault nagyobb szerepvállalásával küzd a fennamaradásáért az orosz AvtoVAZ autógyár, amely egy moszkvai minisztérium korábbi közlése szerint de facto csődhelyzetben van.
Vágólapra másolva!

A csőd szélén álló AvtoVAZ pénteken bejelentette, hogy az idei 300 ezer autó után jövőre 445 ezer kocsi gördül le futószalagjairól. A szükséges fejlesztésekben jelentős részt vállal a francia Renault konszern. A bejelentést Grigorij Hvorosztyanov, a Lada-gyár stratégiai kérdésekben illetékes alelnöke tette.

Újságírók előtt kijelentette: a 2008-as év végi számítások szerint a nyereségességhez évi 700 ezer kocsit kellett volna kibocsátani, a 2009-ben végzett számítások szerint 600 ezret, de a költségek és kiadások csökkentésére tett intézkedések következtében jövőre éppen 450 ezer autó gyártása szükséges ahhoz, hogy ne legyen veszteséges a konszern.

Hvorosztyanov azt is közölte, hogy a Renault - amely több mint egymilliárd dollárt fektetett az AvtoVAZ-ba - az új modellek gyártásnak beindításához szükséges költségek kétharmadát fedezi.

Szavai szerint az AvtoVAZ azt tervezi, hogy 2012-től 5 modellt gyárt a Renault platformján, két különböző Ladát és három Renault-modellt, és ennek megfelelően oszlanak meg a költségek.

Csütörtökön került nyilvánosságra az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium értékelése, amely szerint az AvtoVAZ de facto csődben van, helyzete kizárólag legalább 50 ezer dolgozó leépítésével oldható meg, továbbá az AvtoVAZ és résztulajdonosa, a francia Renault partnersége nem működik: a Renault nem bocsátja rendelkezésre az új modelleket, amelyekre az orosz cég nyereségességéhez szükség lenne, vagyis nem szándékozik átadni technológiáit.

A minisztérium szerint ezért a konszern támogatásához szükséges összeget inkább a terület munkaerőpiacának stabilizálására kell fordítani. A sajtó ezzel kapcsolatban nyomban megállapította, hogy a kormány illetékes bizottsága mindezek ellenére aligha hagyja csődbe menni az AvtoVAZ-t, amely jelenleg több mint százezer főt foglalkoztat.

A gyár a válság kezdetén 25 milliárd rubel kamatmentes hitelt kapott, s most további 70 milliárdot kér. Adósságai meghaladják a 76 milliárd rubelt, s a minisztérium értékelése szerint piaci viszonyok között nem ütemezhetők át.