Protekcionistának minősülhet az Opel-mentés

Vágólapra másolva!
Protekcionizmus gyanúja miatt vizsgálatot indít az Európai Bizottság az Opel megmentéséhez nyújtott német állami segítséggel kapcsolatban, írta szerdán a Bild című német lap.
Vágólapra másolva!

Neelie Kroes, a brüsszeli bizottság versenyjogi biztosa a lapnak elmondta: az állami szerepvállalás következtében előfordulhat, hogy "a cég fájdalmas, de elkerülhetetlen átszervezése során előnyhöz jutnak a németországi Opel-gyárak más országokban működő üzemekkel szemben."

Kroes szerint az Adam Opel GmbH közpénzből való támogatásának lehetséges feltételei veszélyeztetik az Opel szanálását és a belső piaci verseny tisztaságát. Berlin magatartása miatt ráadásul versengés indulhat az tagállamok között az egyes gyárak megmentéséért, egy ilyen szubvenciós verseny pedig a közösség valamennyi adófizető polgárát megterhelné. A részletes versenyjogi vizsgálatban "ezért a német állami támogatás körülményeinek tanulmányozása mellett mélyrehatóan elemezzük az egész uniós összefüggésrendszert" - mondta a brüsszeli biztos.

Németországot több európai országból érik bírálatok, hogy a cég átszervezése során protekcionista módon csak a helyi munkahelyek megtartására törekszik, míg az Opel külföldi gyárai pedig végveszélybe kerülhetnek.

Brit és belga kormánytagok különös aggodalommal szólaltak meg az ügyben, kérve a brüsszeli bizottságot, hogy ügyeljen szigorúan az uniós szabályok és elvek érvényesülésére. Londonban a Vauxhall angliai üzemeit, Belgiumban az antwerpeni Opel-gyárat féltik a bezárástól. Szerdán az antwerpeni munkások tüntetést is tartanak az üzem felszámolását előirányzó terv ellen.

Az amerikai General Motors szeptember 10-én jelentette be, hogy kész eladni az Opel gyártásával foglalkozó európai leányvállalatát - amelyhez az Opel mellett hozzá tartozik a brit Vauxhall is - a Manga osztrák-kanadai autóipari beszállítónak. A német kormány és a németországi Opel-üzemeknek otthont adó tartományok összesen 4,5 milliárd euróval kívánják támogatni az átszervezést. A Magna 2010-ben kívánja bezárni az antwerpeni üzemet, de még ez a kérdés is nyitott. Több mint kétezer állás szűnhet meg.