Az eddigiekhez hasonlóan ebben a hónapban sem vettük figyelembe a hipermarketek sajátmárkás termékeit, a kemény diszkontoknál viszont minden esetben a legolcsóbb termékeket vizsgáltuk, márkától függetlenül.
A júliusi 5 százalékos áfaemelés nem vonatkozott az összes termékre. Az emeléssel párhuzamosan az alapvető élelmiszerek - tej- és tejtermékek, illetve a kenyér és a pékáruk - esetében létrejött egy kedvezményes 18 százalékos kulcs. Legutóbbi hónapos körútunk idején az egyik hiperben már elkezdték beépíteni az áfaemelést az árakba, és sokan már akkor leszállították a július egytől kedvezményes áfájú termékek árát. Nem beszélhetünk tehát árrobbanásról, sőt, a három hiper közül kettőben még csökkentek is a kosarak árai.
Olcsó krumpli
A júniusi árkörkép éppen ellenkező képet mutatott. Akkor pont az Auchan volt az egyetlen, ahol a termékegyüttes ára alacsonyabb lett, a másik két hiperben jelentősen emelkedtek az árak.
Elmondhatjuk tehát, hogy az Auchan tulajdonképpen felzárkózott a két lánchoz, elképzelhető, hogy azért, mert az áruház mostanra érvényesítette az áfaváltozással kapcsolatos áremeléseket. A lánc így elveszítette a legolcsóbb kosár tulajdonosának címét és júliusban a Tesco termékeiért kellett (volna) a legkevesebbet fizetni.
Szembetűnő például a burgonya árának változása. Míg júniusban 129 forint volt az átlagár, júliusra 26 százalékkal 96 forintra csökkent a krumpli kilónkénti ára. (A részletes táblázat erre a linkre vagy a táblázatra kattintva jön elő.)
A hipermarketek árainak feltérképezése mellett ismét megvizsgáltuk, hogy egy hónap alatt mennyivel változott a kemény diszkontokban összeállított kosár ára. A sorrend nem változott júniushoz képest. Az Aldi, annak ellenére, hogy összességében 15 forinttal csökkentek az árai, megőrizte a legdrágább pozíciót. Júliusban is a Lidlben volt a legolcsóbb a válságkosár annak ellenére, hogy nőtt - harminckettő forinttal - a csomag ára, a Penny Marketet - amely ugyancsak drágább lett, de 58 forinttal - tartja a második helyet.
Árak, termékek, áruházak
Aldi | Lidl | Penny Market | ||||
Június | Július | Június | Július | Június | Július | |
Kristálycukor 1 kg | 209 | 209 | 199 | 199 | 205 | 205 |
Fehér kenyér 1 kg | 249 | 225 | 249 | 244 | 249 | 198 |
Liszt 1 kg | 99 | 89 | 89 | 85 | 79 | 99 |
Mirelit pizza 1 db (300 gramm) | 189 | 189 | 189 | 195 | 229 | 225 |
Sertés- vagy baromfipárizsi 1 kg | 398 | 398 | 349 | 339 | 398 | 398 |
Tej 1,5%-os 1 liter | 159 | 159 | 159 | 156 | 149 | 117 |
Almalé 12%-os 1 liter | 159 | 169 | 95 | 60 | 93 | 60 |
Margarin 500 gramm | 119 | 129 | 89 | 175 | 105 | 219 |
Ásványvíz 1 liter | 28 | 28 | 28 | 24 | 25 | 26 |
Mosópor 1 kg | 225 | 225 | 189 | 197 | 200 | 209 |
Toilettpapír 1 tekercs | 25 | 20 | 20 | 20 | 18 | 19 |
Sör 3%-os 1 liter | 218 | 218 | 198 | 126 | 118 | 151 |
Mindösszesen | 2073 | 2058 | 1853 | 1820 | 1868 | 1926 |
* az Aldiban csak 50 százalékos almalé kapható
Forrás: [origo]-gyűjtés
Első látásra torzíthatja az összevetést, hogy az Aldiban csak 50 százalékos almalé kapható - ami értelemszerűen drágább a kosárban szereplő 12 százalékosnál -, ám az Aldi hátránya nagyobb, mint a kosarának jellemzően 110 forint körüli, ebből adódó drágulása.
A kosárban szereplő termékek között a legnagyobb változásokat ebben a hónapban a margarin mutatja, amelynek ára a Lidlben és a Pennyben egyaránt 100 százalék feletti mértékben emelkedett. Ugyancsak nagyot mozgott a sör ára ugyanebben a két áruházban: a Lidlben mintegy 40 százalékkal esett, a Penny Marketben viszont 118 forintról 159-re nőtt. Az áruházak összevetésében a legnagyobb áreltérést szintén a margarin mutatja, ami az Aldiban 129 forintba kerül, a Pennyben viszont ennél 90 forinttal drágább. Az "alapsör" ugyanakkor az Aldiban 218 forint míg a Lidlben 126 forintért kínálják.