Lehet, mégse lesz olyan jó vétel az Opel

Vágólapra másolva!
A véghajrához érkezett az Opelért hónapok óta folyó verseny. Hétfőn jár le az a határidő, amelyet az anyavállalat, az amerikai General Motors szabott a pályázók végleges tervezetének benyújtására.
Vágólapra másolva!

A Financial Times Deutschland üzleti napilap hétfőn újabb problémákra hívta fel a figyelmet, amik megnehezíthetik az Opel értékesítését. Az elsősorban a General Motors válsága miatt súlyos helyzetbe került német autógyár az utóbbi tíz évben csak 2001-ben és 2002-ben ért el nyereséget, összesen 1,923 milliárd eurót, de utána minden évben vesztesége volt.

Az újságnak nyilatkozó német kormánytisztviselők elismerték: tudtak arról, hogy az Adam Opel GmbH az említett időszakban mennyit vesztett. Az Opel mint a GM leányvállalata, nem volt köteles rendszeres eredménybeszámolót közölni, az csak tőzsdén jegyzett cégeknek kötelező.

A most nyilvánosságra került adatok kényes helyzetbe hozták a kormányt. Bármelyik potenciális beruházó lesz is az Opel új tulajdonosa, az ügylethez szükség van állami garanciavállalásra, amit az Európai Bizottság csak "egészséges vállalat" esetében engedélyez. Tehát a kormánynak bizonyítania kellene, hogy az Opel az elmúlt években "egészséges" volt, amit a most kiderült adatok igencsak megkérdőjeleznek.

Az Opel hétfőn visszautasította a Financial Times Deutschland állításait, arra hivatkozva, hogy a lap anyagában sajnálatosan az "almát a körtével" hasonlította össze. Közleményében a cég rámutat: a korábbi németországi Opel pénzügyi eredményei nem tartalmazták mindazon európai kereskedelmi cégek és más üzleti egységek eredményeit, amelyek most már mind az Adam Opel GmbH-hoz tartoznak. Azokkal pedig többször is profitot értek el.

Mindeközben a vetélkedés a cégért folyik tovább. Korábban úgy tűnt, hogy az osztrák-kanadai autóipari beszállító konszern, az orosz Sberbankkal és a GAZ autógyárral együttműködő Magna lesz a befutó, előzetes tervezetében azonban sok a nyitott kérdés.

A pályázók között van még a Riplewood amerikai pénzügyi befektető belga leányvállalata, a RHJ International (RHJ), amely a hírek szerint a legközelebb áll a General Motors-hoz. Végül a legkevesebb eséllyel a kínai BAIC autógyár is pályázik.

Legerősebb pozíciói persze a Magnának vannak: Angela Merkel kancellár az elmúlt héten Dmitrij Medvegyev orosz államfővel tárgyalva nem csinált titkot abból, hogy a német kormány a Magnát támogatja. Az osztrák-kanadai céget részesítik előnyben a négy németországi üzemnek otthont adó tartományok, továbbá az alkalmazottak is.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!