Vágólapra másolva!
A válság hatására egyre kevesebb új világmárka betelepedésére lehet számítani Magyarországon, a franchise-átvétel iránti érdeklődés közel 50 százalékkal csökkent. A láncok egy része ugyanakkor töretlenül terjeszkedik, a magyar piacon már jelenlévők újabb és újabb üzleteket nyitnak. A válság mellett a hasonló termékkörű boltoknak egymással is meg kell küzdeniük a vásárlókért.
Vágólapra másolva!

A Magyar Franchise Szövetségnél is csökkent az érdeklődők száma a hazai hálózatok iránt, de a csökkenő érdeklődés természetesen külföldön is komoly kihívást jelent a rendszer-tulajdonosok számára. A pénzszűke és a hitelfelvételi feltételek szigorodása sok lehetséges franchise-átvevőt elriaszt a pénzügyi kockázat vállalásától, és több a visszautasított jelentkező is. Ezalatt a franchise-átadók között tovább fokozódik a verseny, így aki már egy jól bevált koncepció, módszer szerint szeretné kialakítani vállalkozását, egyre több ajánlat közül választhat - derül ki a franchiseportal.hu-ról.

A szakszövetség adatai alapján Magyarországon jelenleg nagyjából 300 franchise-lehetőség közül lehet választani. Az új ügyfelek szerzése mellett ugyanakkor arra is komoly hangsúlyt kell helyezni, hogy a megmaradt partnereket is megtartsák a hálózatok. Az üzletek sok esetben csak akkor tudnak megmaradni, ha kedvezményeket nyújtanak a vevők számára is. Számos esetben, a csökkenő forgalom mellett már nem biztos, hogy kitermelhető a változatlanul maradó franchise-díj.

A hálóztok a válság hatására akciókkal igyekeznek csábítani az átvevőket. Az egyik legnagyobb gyorséttermi franchise-hálózat, a Papa John's franchise-hálózat például 25 éves születésnapja alkalmából, rendkívüli kedvezményekkel várja a Papa John's gyorséttermet nyitni vágyókat. Az akció - amely a már meglévő és az új franchise-átvevőkre egyaránt érvényes - keretében eltekintenek a belépési díjtól és az első éves royalty- (forgalmi jutalék) fizetéstől. A leendő átvevőknek nem kell mást tenniük, mint hogy 2009. december 27-ig aláírják a franchise-szerződést.

Egy Seattle központú cég, az Emerald City Smoothie bevezette a kettőt egy áráért akciót, vagyis az a potenciális franchise-átvevő, aki szerződik velük egy 75-85 négyzetméteres üzlet kialakítására, kap ingyen egy pavilont egy sportcsarnokban vagy akár a repülőtéren. Ezzel jelentős költségeket spórolnak meg a másik félnek, így téve vonzóbbá a franchise-hálózathoz történő csatlakozást.

A fogyasztókért is könyökölni kell - gyorséttermi árháború

Részben a gazdasági válság, részben pedig a magyar fogyasztók legendás árérzékenysége lehet az oka annak, hogy a Magyarországon legtöbb étteremmel jelen lévő franchise gyorsétterem-hálózatok, a McDonald's, a Burger King, a KFC és a Subway is egyre több akciós ajánlattal várják vendégeket. A verseny május környékén, az eddig viszonylag drágának számító Subway kedvezményes szendvicsének megjelenésével vált igazán kiélezetté.

A piacvezető McDonald's Magyarország az egyik legdrágább helyen hirdet a 700 ezer olvasót elérő, ingyenes Metropol napilapban. Egy ilyen reklám ára - a Dakexpo Kft. számításai szerint naponta akár a 4 millió forintot is elérheti. A 99 étteremmel rendelkező McDonald's az úgynevezett "Párszázas" ajánlat keretében kínál egyes szendvicseket és egyéb termékeket. A nagy rivális Burger King pedig szintén májusban kibővítette jól bevált "Skót menüjét". A piac két zászlóshajójához különféle kedvezményekkel és akciókkal próbál felzárkózni a KFC és a Subway.

Az egymással komoly árversenyben levő gyorséttermek harcának természetesen leginkább a kisebb büfék, kifőzdék lehetnek a vesztesei. Elképzelhetetlen ugyanis, hogy a 230 forintos hamburgerek alá tudjanak ajánlani.

Még idén jön a Café Jubilee és a Kolonial Home

Két évvel ezelőtt kezdte el franchise-partner keresését Magyarországon a máltai Café Jubilee a Dakexpo franchise-tanácsadó cégen keresztül, és egy másik máltai eredetű cégcsoporttal léptek stratégiai partnerkapcsolatba. A Corinthia csoport, amely már működtet szállodát Magyarországon, megállapodott a kávézólánccal magyarországi egységek közös elindításában.

Budapesten központi helyen tervezik az első üzlet nyitását, remélve, hogy a magyar közönség kedvezően fogadja majd a máltai kávézót.

A spanyol bútorgyártó cég, a Kolonial Home szintén már 2009-ben megnyithatja első üzletét Magyarországon. A cég célul tűzte ki maga elé, hogy egyike legyen a szektor legnagyobb franchise-koncepcióinak. A franchise-hálózat jelenleg partnert keres, aki a mester-jog megvásárlása után vállalja a komplett hálózat kiépítését. Az 1963-as alapítása óta a Kolonial Home profilja, bútorok, világítási eszközök és egyéb berendezési dísztárgyak tervezése és előállítása.

Sportbolt és luxusáru

Az Echo Investment és az EXIsport - gyorsan bővülő sportfelszereléseket és ruházati cikkeket árusító lánc - előbérleti megállapodást írt alá a Budapesten, Zuglóban épülő Mundo Bevásárlóközpont 1000 nm-es területére.

Az EXIsport üzlete a Mundóban a jól ismert márkák (többek között Adidas, Nike, Diverse, Brunotti) mellett saját gyártású termékeit is kínálja majd a vásárlóknak. A bolt megnyitása lesz a cég belépése a magyar piacra. Az EXIsport terveiben több mint 100 üzlet megnyitása szerepel 2010-ig Európában.

Több hónapos várakozás után július végén nyitja meg hazai üzletét az Emporio Armani a budapesti Andrássy úton. Az Armani üzleteket világszerte kizárólag olasz belsőépítészek tervezik, a drága anyagok miatt a kialakítás költsége négyzetméterenként akár 2500 euróra is rúghat. A budapesti Emporio Armani egység 320 és a kávézó 180 négyzetméteres alapterületét tekintve ez 1,25 millió eurós kiadást jelent, nem számolva a raktárhelyiségekkel és a konyhával.

Az Armani olyan szerződést kötött a franchise-jogokat megvásárló Fashion & Café Zrt.-vel, hogy ha az üzletmenet nem alakul a hazai befektetők számításai szerint, az anyavállalat átveszi az egység működtetését. A hazai luxusüzletek nyitása tehát drága, de a becslések szerint a normál gazdasági körülmények között három-öt éven belül megtérül a beruházás. Az idén azonban a válságot a prémium termékek gyártói is megérezték.

Gyors terjeszkedésben a Coffeeshop, bővít a Subway

A Coffeeshop Company április végén nyitotta meg hatodik üzletét Budapesten, és ezzel a Magyarországon legtöbb önálló üzlettel rendelkező franchise-kávézólánc címet vívta ki magának.

A Subway 90 országban van jelen 31 226 üzletével, köztük Magyarországon jelenleg 20 egység működik, de a hálózat rövidesen három új egységgel bővül.