Megszületett az új GM, ismert márkák tűnnek el

Vágólapra másolva!
Megszületett az új General Motors Co., a cégben az amerikai államnak 61 százalékos részesedése lesz. Az új társaság a régi General Motors Corp. romjain jön létre, a világ vezető autógyártója ugyanis az új cégnek adta el a legértékesebb eszközeit. 
Vágólapra másolva!

Hatezer állást szüntetnek meg, a márkák száma a felére csökken, és bezárnak 16 gyárat is. A BBC szerint a Pontiac megszűnik, a Saturn, a Saab, a Hummer, az Opel és a Vauxhall leánycégeket pedig eladják.

Az amerikai kormány július 10-ig adott lehetőséget a csődbe ment General Motors Corp.-nak az eszközök eladására, amire ma délelőtt sor is került.

Corp. helyett Co.

Pénteken létrejött az az egyezség, amelynek értelmében a csődvédelmet kérő General Motors Corp. legértékesebb vagyontárgyait egy új cégnek, a General Motors Co.-nak adja el. Az új cég többségi tulajdonosa az amerikai állam, és az aláírás egy bennfentes szerint New Yorkban történt meg.

Sokan csodálkoztak azon korábban, hogy az Obama-kormányzat miért kényszerítette ki a GM csődjét. Ennek oka egyszerű: az amerikai adófizetők pénzét nem lehet az örökkévalóságig belepumpálni a bajlódó, elavult technológiájú iparvállalatokba, ezért Obamáék azt szerették volna, ha egy új cég születik, amely tiszta lappal indul, és nem az elöregedett, korszerűtlen termékszerkezetet viszi tovább.

Ehhez a csődvédelem kínálkozott a legmegfelelőbb megoldásnak. Most a korábbi GM-menedzsmentben döntő jelentőségű átalakítások várhatóak, az új cég kisebb adósságteherrel vághat neki a piaci versenynek, és nem utolsó sorban környezetbarát, kevésbé benzinfaló modellekkel léphet fel a japán és más külföldi riválisokkal szemben. (A GM Corp. ezért nemcsak egy új cégbe viszi az értékes vagyonelemeket, hanem megpróbál megszabadulni a tehertételnek számító üzletágaitól.)

Eltűnő márkák, leépítések, gyárbezárások

Az átalakulás nyomán a GM megszabadul amerikai márkáinak felétől. Várhatóan több mint hatezer állást szüntetnek meg, tizenhat gyárat pedig vagy bezárja, vagy szüneteltetik a termelést ezekben az üzemekben.

A topmenedzsment létszámát előreláthatólag harmadával csökkentik, és felgyorsítják a döntéshozatalt a cégnél. Az európai részleg, az Opel eladásáról már előrehaladott tárgyalásokat folytat a GM Corp. A legfőbb esélyes a kanadai-osztrák Magna International cég, amely május végén állapodott meg a General Motosszal, és amely orosz partnerekkel együtt venné meg a németországi Opelt, bár az orosz Szberbank részvétele az utóbbi hetekben már megkérdőjeleződött az ügyletben.

Korábban a New York-i csődbíró, Robert Gerber jóváhagyta azt a megoldást, hogy a csődbe ment GM Corp. eladja értéktárgyait egy új cégnek, amely az amerikai pénzügyminisztérium támogatásával jön létre. Ennek a szanálási tranzakciónak a határideje volt a már említett július tizedike.

Kik lesznek az utódcég tulajdonosai?

A GM Corp. 88 milliárd dollárt vesztett 2005 óta, miközben adósságállománya is az égbe szökött, amiből mindössze 11 milliárd dollárt vesz át az új cég. Az amerikai kormány 30 milliárd dollárt pumpált eddig az autógyárba, hogy életben tartsa a General Motorst. 2009 végéig további 20 milliárd dollárra számíthat a mamutcég, ezt már alighanem a GM Co. kapja. Cserébe az állam 60,8 százalékos részesedéssel rendelkezik az újonnan létrehozott cégben.

Az autóipari munkások alapja 17,5 százalékkal rendelkezik majd az új vállalatban, A kanadai állam és a Kanada részét képező szövetségi állam, Ontario összesen 11,7 százalékkal részesednek a GM Co.-ban. A maradék tíz százalékot a GM Corp. hitelezői, pontosabban kötvényesei szerezhetik meg, részleges kompenzációként, amiért elvesztették a cégbe fektetett pénzüket. A GM Corp. korábbi részvényesei nem kapnak részt az új társaságban.

Visszaeső eladások

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint a GM rosszul szerepelt az idén. Az amerikai óriásvállalathoz tartozó márkák (Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet) személyautóiból az év első öt hónapjában 510 193 darab talált gazdára, szemben az előző évi több mint 625 ezer darabos eladással. A 18 százalékos éves szintű visszaesés eredményeként az európai piac 9,1 százalékét uralta a cég, szemben az előző évi 9,7 százalékos részesedéssel. Az európai márkák közül a Chevrolet megúszta 2,7 százalékos visszaeséssel éves szinten, a Saabokból közel 60 százalékkal fogyott kevesebb, az Opelből és a Vauxhallból összesen 429 ezer fogyott, ami 18 százalékos mínusznak felel meg.

Az európai piacon a GM-et megelőző autógyártó konszernek közül a Volkswagen májusig 3,7, a Peugeot-ról és a Citroënről ismert francia PSA Group 14, a Ford 9,7, a Fiat pedig 3,8 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni az év első öt hónapjában.