Vágólapra másolva!
Míg a 2008 márciusát követő egy évben átlagosan 2 százalék alatti volt az [origo]-flotta autóinak árnövekedése, addig az idén négy hónap leforgása alatt átlagban több mint 8 százalékkal drágult az általunk kiválasztott hat modell. A forgalmazók az áfateher növekedését nem nyelik le, azt ugyanakkor tagadják, hogy készlethiány miatt a korábbinál többet kellene várni a kocsikra.
Vágólapra másolva!

Tavasszal indított, az új autók listaárainak követésére hivatott sorozatunk második részét a július 1-jei áfaemelés utánra időzítettük, hogy képet kaphassunk a forint év eleji gyengülését követő újabb jelentős drágító hatás gyakorlati következményeiről.

Elsősorban arra voltunk tehát kíváncsiak, hogy a forgalmazók nyomban beépítették-e az árakba - és ha igen, milyen mértékben - a 20-ról 25 százalékosra növekvő áfát. A kiskereskedelemben, például - mint láthattuk - nem hozott azonnali árrobbanást az emelés.

Az autópiac az egyik legnagyobb vesztes

Az autópiacon más a helyzet: a számok többnyire azt mutatják, és a cégek sem titkolják, hogy kénytelenek voltak áthárítani a tehernövekedést a vevőkre. Ennek oka vélhetően az, hogy a már korábban, a gazdasági válság elmélyülésével nagyon rossz helyzetbe kerülő piac szereplői a keresletcsökkenést ellensúlyozni próbáló akcióikkal a lehetőségeik végére értek. Az általunk megkérdezett forgalmazók közül egyedül a Porsche Hungáriánál mondták, hogy átvállalják az áfaemelés hatását.

Jól jellemzi a helyzetet, hogy - amint a céginformációs rendszert működtető Opten Kft. adataiból kiderül - az elmúlt hónapokban már nagyobb arányú volt az autókereskedések felszámolása, mint az építőipari cégeké, holott az utóbbi szegmens e tekintetben sokáig verhetetlennek látszott. Úgy tűnik, a gépjármű-kereskedők idehaza a válság fő vesztesei közé tartoznak.

A regadó eltörlése sem segítene

Gablini Gábor, a Magyar Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke nemrég azt nyilatkozta az [origo]-nak, hogy szerinte a jelenlegi piaci környezetben még a regisztrációs adó eltörlésével sem lehetne felpörgetni a forgalmat, egyúttal 80-85 ezer darabosra becsülte az idei személygépkocsi-eladásokat. Az egyik forgalmazó ugyanakkor érdeklődésünkre 75-80 ezres eladási számot valószínűsített.

A kereslet egyébként továbbra is nagyon alacsony. Az Európai Autógyártók Szövetségének legfrissebb statisztikái szerint Magyarországon májusban 4496 személygépkocsi talált gazdára, ami éves összevetésben 66 százalékos hanyatlást jelent, az év első hónapjában 33 567 eladott jármű pedig a piac feleződését mutatja.

Mindez, a magasabb árakkal együtt, nem sok jót ígér a későbbiekre nézvést - különösen, ha valóban tetemes lesz a várakozási idő még a népszerű modellekre is. Úgy hírlik, már most előfordul a szinte a "merkuri időket" idéző, három hónaposnál hosszabb várakozás. Ennek oka, hogy a különféle élénkítő intézkedések miatt a magyarországinál jobban pörgő nyugat-európai piacokon a gyártók jóval többet kapnak a járműveikért, mint nálunk.

Négy hónapos távlat

Az árak alakulásánál bázisként a márciusi körképünkben szereplő számokat tüntettük fel. Csalóka lett volna ugyanis, ha a június 30-ai árkatalógusokat vetjük össze a július 1-je után érvényesekkel, mert a flottánkban szereplő modellek forgalmazói között akadt, amely már hetekkel az áfaemelés előtt érvényesítette az áraiban annak jövendő hatását.

Azt ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy a hatfős mezőny egyetlen, márciushoz képest olcsóbbnak bizonyuló szereplője, a Chevrolet Spark júniusban még a jelenleginél is jóval kevesebbe került, vagyis az áfaemelés e modell esetében sem múlt el nyom nélkül.

Nem szabad elfelejteni, hogy az összehasonlíthatóság kedvéért táblázatunkban a hivatalos listaárak szerepelnek, a kereskedésekben gyakran más, különféle kedvezményekkel csökkentett összegekkel találkozni. A modellfrissítést külön nem jelezzük, hiszen ezen vélhetően mindegyik átesik előbb-utóbb - a hosszú távú áralakulás szempontjából nincs jelentősége. Az egyes autók árát egymással nem érdemes összevetni, mivel jobbára eltérő kategóriájú, ráadásul nem feltétlenül azonos felszereltségi szintű típusokról van szó.

Újautó-listaárak márciusban és az áfaemelés után (ezer forintban)

típusidőpont

2009. március

2009. július

változás

változás százalékban

Chevrolet Spark Style

3026

3014

-12

-0,4

Suzuki Swift 1,3 GLX, ötajtós (CD, AC)

2505

2971,5

466,5

18,6

Ford Focus Trend 1,6, ötajtós

4484

4901

417

9,3

Opel Astra 1,6 Enjoy

4587

5051

464

10,2

Mazda5 CD 110 CE

5789,9

6429,9

640

11,1

Skoda Superb 1,9 PD-TDI Comfort

6429

6435,5

6,5

0,1

Forrás: forgalmazók

Az árkövetés mellett több kérdéssel megkerestük az érintett forgalmazókat, azt firtatva, hogy számolnak-e a kereslet további mérséklődésével, valóban megnőtt-e a várakozási idő, illetve a kereskedőiket érinti-e a szalonbezárási hullám.

Első kérdésünkre általában pesszimista válaszokat kaptunk, bár a General Motorsnál megjegyezték, nem tudható, egyáltalán tud-e még visszaesni a kereslet a jelenlegi szinthez képest. A Fordnál pedig kiemelték, várakozásukkal ellentétben még az áfaemelés előtti hónapok kis keresletnövekedése is elmaradt, így a júliussal és az augusztussal kapcsolatban nincsenek illúzióik.

Egyensúlyi állapot?

A várakozási idő jelentős meghosszabbodását összességében nem ismerték el a forgalmazók, csak a készletek apadását - mondván, a kereslet és a kínálat így nagyjából egyensúlyban van. Csupán a Porsche Hungária válaszában szerepelt, hogy "néhány modellből növekedett a szállítási határidő", hozzátéve, hogy "a várakozási idő általában nem haladja meg a 8-12 hetet".

Az autószalonok fogyatkozását az összes megkérdezett cég megerősítette. A legalább nagyságrendet közlők közül a Ford 1-2 bezárásról, a Porsche Hungária "néhányról" tud, míg a Mazda szerint a 2008. szeptembere óta eltelt időszakban egy miskolci kereskedése húzta le a rolót. A GM jelezte, a januárban még 77 tagú Opel-hálózat most 71 telephelyből áll, míg a Chevrolet 58 szalonjából mára 54 maradt talpon.