A válság híreit itt olvashatja!
"A piac egymással harcoló márkák és az olcsó autók egyvelege lesz" - mondta Simon Empson, a broadspeed.com vezetője a Bloombergnek. Ebben a helyzetben az autógyárnak legalább 40 százalékos árcsökkentést kell végrehajtania, ha az eladásnövelési tervet tartani akarják.
A kanadai autóalkatrész-gyártó Magna International, amely az Opelt kivásárló csoport vezetője, a General Motors, a német állam és köztük létrejött szerződés szerkezete miatt abban érdekelt, hogy a kibocsátást növelje a profitmaximálás helyett - véli Tim Adam, a berlini Humboldt Egyetem vállalati pénzügyek professzora. Mint ismeretes, a Magna vállalta, hogy megőrzi a német munkahelyeket a 1,5 milliárd eurós rövid lejáratú kormányzati hitelekért cserébe.
A Ford és a Peugeot-Citroen is árháborúba kerülhet az Opellel, ha meglépik ezt az árlefaragást. "Mindenki pénzt akar csinálni, és a leggyorsabb - igaz nem feltétlenül leghatékonyabb - út az árcsökkentés. A francia gyáraknak és a Fordnak be kell biztosítaniuk, hogy nem kerülnek perifériára.
Az európai autógyárak 17,7 milliárd autót készítenek idén, közel 10,4 milliárddal kevesebbet, mint amire a futószalagok képesek lennének. Az Opelt részben eladó General Motors kapacitásának 62 százaléka lehet kihasználatlan - áll a IHS Global Insight becslésében.
Az Opel évi 2 millió autót tervez eladni, ehhez pedig 200 ezerrel kell növelni a maximális termelést - véli Klaus Franz, az Opel kutatásvezetője. A német gyár jelenleg 1,76 millió autót képes kibocsátani évente.
A Magna és az azt támogató Sberbank az orosz piac felé terelné az Opel tekintetét. Ez arra enged következtetni, hogy a német gyár olcsóbb autók gyártásába fog. A GM-től való megvásárlásért vívott harcban azért veszített a Fiat, mert ők piacbővítés helyett leépítéssel szerették volna konszolidálni a céget.
A Humboldt Egyetem professzora szerint az új tulajdonosok közül egyik sem a profit növelését tűzi ki célul a következő évekre. Inkább a költségeket növelik, s ezzel olyan döntéseket hoznak, amely a veszteségeket növeli.
Később természetesen nyereségessé kell tenni a vállalatot, mert mint az Opel vezérigazgatója, Siegfried Wolf mondta: a veszteséges társaságok "nem jók a társadalomnak". A Magna erre a kijelentésre nem reagált.
Klaus Franz szerint így is kemény tárgyalások várhatók az angliai Luton és a belga Antwerpen Opel-gyáraival. Összességében 11 000 munkahely szűnhet meg, köztük 2600 németországi - írja a Bloomberg.