Megállapodtak az Opel finanszírozásáról

Vágólapra másolva!
A német szövetségi kormány, bankok és a tartományok megállapodtak az Opel áthidaló finanszírozásában, ha a General Motors esetleg csődbe jut, mindazonáltal ez még csak a keretmegállapodás. Az AP tartományi körökből származó értesülése szerint a cég 1,5 milliárd euró garantált hitelt kapna.
Vágólapra másolva!

Az 1,5 milliárd euróért száz százalékban kezességet vállalnak, amelyben a szövetségi állam és az Opel-üzemekkel rendelkező tartományok fele-fele arányban megosztanák a kezességvállalást.

Az áthidaló finanszírozási modellhez még a GM és az amerikai kormány jóváhagyása is szükséges.

A kormány már korábban felkészült arra, hogy ha bejelentik az amerikai anyavállalat, a General Motors csődjét, akkor az Opel azonnali kormányzati segítségre szorul. A kormány által kidolgozott megoldás biztosíthatná, hogy a General Motors csődje esetén az Opel talpon maradhasson, és folytatódjanak a tárgyalások a lehetséges beruházókkal.

A kartellhivatal közbeszól

A szövetségi kartellhivatal ugyanakkor elutasította az Opelben való tervezett kormányzati részvételt, hangoztatva, hogy minden fajta, a reálgazdaság egyik szereplőjének nyújtandó szubvenció, illetve támogatás alapvetően versenyellenes.

Angela Merkel kancellár egy hétfői nyilatkozatában ismét megerősítette, hogy bármifajta kormányzati segítség előfeltétele olyan tőkeerős beruházót találni, aki képes biztosítani a gyár tartós fejlődését és a munkahelyek megőrzését. A kancellár utalt arra, hogy a kormány szerdára várja a két eddigi jelentkező, az olasz Fiat és az osztrák-kanadai Magna végleges ajánlatát. Az utóbbi az orosz GAZ autógyárral együtt érdeklődik az Opel iránt, ami szakértők szerint biztosíthatná az oroszországi piacokat is.

Fiat vagy Magna?

Közben - ugyancsak hétfői értesülések szerint - megerősítette az Opel átvételének szándékát a Fiat. Az olasz gyár első embere, Sergio Marchionne egy interjúban azt hangoztatta, hogy a Fiat a négy németországi Opel-gyár közül egyet sem zárna be. Az elnök nem tagadta azonban, hogy szó lehet a munkahelyek számának csökkentéséről. Az esetleges átvétellel kapcsolatban már tárgyalásokat folytatott annak a négy tartománynak a miniszterelnökével, ahol az üzemek találhatók.

A másik jelölt, az osztrák-kanadai beszállító és alkatrészgyártó Magna szintén hangoztatta, hogy szerdán terjeszti elő végleges ajánlatát. Az Opel alkalmazottainak, illetve üzemi tanácsi vezetőinek körében értesülések szerint a Fiattal szemben jóval nagyobb a bizalom a Magna iránt.