Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Jócskán visszaesett a fogyasztási hitelezés

Vágólapra másolva!
Tavaly decemberben már érződött a fogyasztási hitelek piacán a gazdasági válság hatása, míg 2007 decemberében a magyar lakosság mintegy százmilliárd forint új fogyasztási hitelt vett föl, addig 2008 decemberében már csak 60 milliárdot - mondta Lendvai János, a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója.
Vágólapra másolva!

Lendvai János elmondta, a leginkább az autópiacon lehet megfigyelni a visszaesést: Magyarországon éves szinten 2008-ban több mint 8 százalékkal esett vissza az új autók értékesítése, az idei évre vonatkozó elképzelések szerint viszont 2009-ben a háztartások mindössze körülbelül négy százaléka vesz majd új autót. A Cetelem felmérését 12 európai országban és Oroszországban végezték el, ennek alapján állt össze a fogyasztói körkép.

Lendvai János beszámolt arról, hogy minden országban 500, 18 éves vagy annál idősebb fogyasztót kérdeztek meg vásárlási szokásairól, így Belgium, Csehország, az Egyesült Királyság, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Oroszország, Spanyolország, Szerbia és Szlovákia lakosai körében végezték a vizsgálatot.

A felmérés során kiderült, Magyarországon az elmúlt tíz évben mintegy 50 százalékkal nőtt a vásárlóerő, azonban ez éves átlagban 4 százalékos emelkedést tesz ki úgy, hogy az elmúlt két évben, azaz 2007-ben és 2008-ban együttesen mintegy 4 százalékkal esett vissza a lakosság jövedelmének vásárlóereje, és a mérséklődés idén is folytatódott.

A felmérés azt is megmutatta, hogy amikor a magyar fogyasztó vásárlóereje csökken, akkor elsősorban az alkoholra és a dohányra fordított kiadásait mérsékli, valamint a szállodára, kávézókra és éttermekre kiadott pénzösszegből igyekszik megtakarítani. Ha viszont vásárlóereje emelkedik, akkor elsősorban élelmiszerre, egészségre, egészségügyi szolgáltatásokra ad ki többet.

Az európai háztartások fogyasztási struktúráját tekintve tíz év alatt mintegy 2,5 százalékponttal emelkedtek a lakásfenntartás költségei, de szembetűnően, mintegy 1,2 százalékponttal bővültek a kommunikációra, azaz az internetre, mobiltelefonra kiadott összegeket is. Hozzávetőleg 3 százalékponttal mérséklődött viszont az európai háztartások élelmiszerre fordított kiadásai.

A szórakoztató elektronikai készülékekre kiadott összegek a fejlett nyugat-európai országok többségében csökkentek, Spanyolországban 2008-ban 2007-hez képest 12 százalékos volt a visszaesés, Belgiumban és Magyarországon viszont stagnált, míg egy sor kelet-európai országban, például Csehországban, Szlovákiában vagy Romániában kifejezetten emelkedett. Csehországban tavaly majdnem 40 százalékkal fordítottak többet szórakoztató elektronikai árukra, mint tették azt 2007-ben.

Háztartási gépekre 2008-ban átlagosan 10 százalékkal kevesebbet költöttek az európai háztartások, 2009-ben 8 százalékos visszaesést várnak a szakértők.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről