Korábbi hírek szerint a Märklin legalább 50 millió euróval tartozik csupán a Baden-Württemberg-i tartományi banknak (LBBW), és mivel a játékgyárnak tavaly legalább 20 millió eurós vesztesége volt, nem tudott fizetni a hitelezőknek a január végi lejáratig. Az átütemezésről kezdett tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért a Märklin csődeljárást kezdeményezett önmaga ellen, védekezésül a hitelezőkkel szemben.
A Märklin már néhány évvel ezelőtt is csődveszélyben volt, de 2006-ban megmentette egy brit befektetési alap - a Kingsbridge Capital Advisors -, amely felvásárolta a cég száz százalékát. Most is várható, hogy a márkát meg fogják menteni, még ha talán más cég keretében is.
A Märklin csődjével újabb önálló cég tűnhet el az európai játék- és vasútmodellgyártásból. Nagyobb független modellvasút-szériagyártók Európában eddig is csak Németországban maradtak talpon, az ottani konszolidációból korábban éppen a Märklin látszott győztesként kikerülni, magához váltva az ottani konkurencia egy részét. A többi jelentős európai céget kisebb részben az amerikai Bachmann játékgyár, túlnyomórészt pedig a brit Hornby vasút- és autómodellcég olcsó pénzért felvásárolta az elmúlt években.
Visszahódíthatatlan az elveszett piac
A modellvasútgyárakra a jelek szerint az utolsó csapást méri a gazdasági világválság, de már eddig is nehezen küszködtek, nagyrészt elhibázott üzletpolitikájuk miatt, mondják elemzők. Az európai modellvasútpiacot a kilencvenes évek elejétől kínozza az elektronikus játékok versenye. Ezt ellensúlyozandó, az egyszerűbb szerkezetű modellek rovására erősen növelték a számítógéppel vezérelhető, elektronikus modellek arányát a termékpalettán, mert - tévesen - azt remélték, hogy így versenyben maradhatnak a gyerekeket teljesen elhódító elektronikusjáték-dömpinggel szemben.
Az amerikai és a brit gyártók Kínába vitték a termelést, ezzel némiképp korlátozták a költségnövekedést. A Märklin azonban nemigen élt ezzel a módszerrel, fontosabbnak tartotta a minőség megőrzését. Így termékei akár 60-80 százalékkal is drágábbak a versenytársakéinál - válság idején ez végképp nem jó recept a forgalom növelésére.